Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen

2 Hvorfor er dette viktig akkurat nå?
Økt fokus på lesing av fagtekster på 5.trinn Nasjonale prøver på 5.trinn Kurs

3 Kunnskapsløftet Lesekompetanse hjelper elevene til å tilegne seg kunnskap og innsikt i de ulike fagene. Elevene utvikler varierte lese- og læringsstrategier. De henter informasjon fra teksten de lese, trekker slutninger, reflekterer og samtaler om innholdet.

4 Til nå har det vært fokus på:
Knekke lesekoden Øke lesehastigheten Leseforståelse Leselyst Mest skjønnlitteratur

5 Gode lesere Utnytter bakgrunnskunnskap Er aktive mens de leser
Bearbeider og organiserer stoffet Skriver i tilknytning til lesing Snakker og diskuterer det de leser Leser mye på eget initiativ

6 I motsetning til de gode leserne har vi de som
Går rett på lesingen uten å hente fram bakgrunnskunnskapen Leser på en passiv måte Leser uten å bearbeide og organisere stoffet Ikke skriver i tilknytning til lesing Ikke snakker med andre om det de leser Ikke leser noe særlig utenom det som er pålagt.

7 Ulike teksttyper Kontinuerlige tekster: litteratur, fagtekster, artikler, instruksjoner, oppgaver m.m. Ikke-kontinuerlige tekster: annonser, kart, tabeller, grafer m.m. Multiple tekster: IKT, bilder, lyd, tekst,film.

8 Ulike lesemåter Grundig lesing – les alt Skumlesing – få oversikt
Søkelesing – let etter det du skal ha tak i

9 Pedagogisk senter, Hanne Dahll-Larssøn og Elin Federici
Å lage og fly en drage En avis er bedre enn et ukeblad. Et åpent område er bedre enn en gate. I begynnelsen er det bedre å løpe enn å gå. Du må trolig prøve noen ganger. Det krever visse ferdigheter, men disse er enkle å lære. Selv små barn har glede av det. Når du først har lykkes, blir det sjelden vesentlige problemer. Fugler vil sjelden komme for nær. Derimot kan regnvær by på problemer. Det vil også bli vanskelig dersom mange mennesker gjør det samme. En trenger masse plass. Dersom det ikke er noen problemer, kan det være en veldig trivelig aktivitet. En stein kan være et anker. Dersom noe løsner fra den, vil du ikke få en ny sjanse. Bransford & Johnson, 1972, s.722 Pedagogisk senter, Hanne Dahll-Larssøn og Elin Federici

10 Før du leser Tekstoppgaver Overskrift Forklaring Illustrasjoner
Se på overskrift Se på nøkkelord, forklaringer begreper Se på bilder, illustrasjoner og eksempler

11 Etter lesingen Oppsummere Forsøke å se helheter
Hva er hovedtema/konklusjon Tenke videre/konkludere Nytt syn/annen forståelse Enig /uenig

12 Hvordan hjelpe? Vær opptatt av det barnet jobber med
Hjelp til, når noe er vanskelig Prøv å være med på å utvikle ordforrådet Ha tid/vær tilstede Støtt dem i å prøve ut ulike tilnærmingsmåter

13 Vær med på å skape leselyst og gode arbeidsvaner.


Laste ned ppt "Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google