Skolebygging i Trondheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen utfordringer for skolene
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
Tidligere læreplaner.
Strategisk tenkning for undervisning
Prinsipper i opplæringen Læreplanverket Kunnskapsløftet - Samisk
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
FIRST LEGO League i Molde ?
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Skolebruksplan 3 Vedtak i fylkestinget 17. desember.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Rektor har fullt ansvar innen
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Videregående skoler i Skien
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Undervisningssektoren 2015
Horten vidergående skole
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
UTDANNINGSREFORMENE Kilder:
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
IKT for læring Mattias Øhra.
Bybane i Trondheim
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Undervisning og barnehage
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Gjennomføring
Utskrift av presentasjonen:

Skolebygging i Trondheim v/ Brage Risstad, Rådgiver Rådmannens fagstab

Størrelse på bygg – store skoler og barnehager

Størrelse på bygg Opplæringslova §9-5: Kommunen skal sørgje for tenlege grunnskolar. Til vanleg bør det ikkje skipast grunnskolar med meir enn 450 elevar

SKOLE ELEV-TALL Flatåsen 745 Charlottenlund bs 673 Byåsen 653 Ranheim 568 Strindheim 535 Ugla 525 Sjetne 520 Lade 509 Blussuvoll 501 Rosenborg 472 Åsveien 469 Dalgård 467 Sverresborg 460 Markaplassen 459 Tonstad 451 Utleira 450 Hoeggen 433 Hallset 430 Åsheim bs 416 Stabbursmoen 412 Åsvang 410 Hårstad 387 Vikåsen 386 Ila og Kalvskinnet 381 Åsheim us 374 Singsaker 366 Charlottenlund us 361 Brundalen 359 Nardo 357 Stavset 355 Nidarvoll 331 Berg 328 Selsbakk 321 Eberg 318 Steindal Spongdal Sunnland 309 Bispehaugen 274 Nyborg 272 Kattem 262 Saupstad 258 Huseby 257 Kolstad 255 Breidablikk 253 Rosten 198 Nypvang 191 Romolslia 183 Solbakken 131 Rye 124 Lilleby 123 Okstad 112 Bratsberg 95 SUM 19115

Problematikk Hva er en stor skole – hva er en liten skole? Hvor stor må skolen være for å dekke behovet i området? Tilgjengelige tomteområder Kostnader med store og små skoleanlegg Utforming av skoleanlegget Hva mener UDF? Hva mener fylkesmannen? Hva mener politikerne i Trondheim? Stor skole: Kina og Færøyene Stor skole: Hva er behovet? Bratsberg, Nyborg, Ranheim? Utforming – den liklle skolen i den store skolen. Når går grensen for når man deler i to?

Åpne løsninger – hva tenker kommunen om fremtidige bygg?

Ulike typer skoleanlegg KLASSEROMSSKOLE – del av Sverresborg før ombygging

ÅPNE SKOLER Eks. Brundalen

Læringsplakaten Skolen skal: gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenking stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid. fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldre / foresattes medansvar i skolen legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringa på en meningsfylt måte Husk: Det er ikke hver skole eller hver lærer som bestemmer hvordan undervisninga skal legges opp. Det er Stortinget som vedtar de gjeldende læreplaner. For tiden er dette Kunnskapsløftet fra 2007. Ein del hovedpunkter er skissert i læringsplakaten.

FLEKSIBLE SKOLEBYGG eks. Rosenborg skole

Fremtidens løsninger Undersøkelse av 11 skoleanlegg i 2010/2011 – INGEN KLARE KONKLUSJONER Innspill fra skolene trekker i ulike retninger. Ekstern bistand ønskes til å se på rom og funksjonsprogram Forslag til nye standarder skal legges frem til politisk behandling Vedtak Spongdal: FLERTALLSMERKNAD – V, Ap, Sp, KrF, MDG, R, FrP, PP, H: Det er meget viktig at rominndelingen på en skole blir fleksibel. Dette innebærer at elevgruppens størrelse i et rom kan være forkjellig med enkle tilpassninger med skyvedører og andre fleksible innretninger. Løsninger som er valgt bør beskrives når det gjøres rede for investeringsbehov knyttet til bygging av ny skole. Behandling:

Behovet for utbygging i årene som kommer

Status Alle skoler i Trondheim er godkjent etter forskrift om miljørettet helsevern Ikke helsefare Ikke problem med hygieniske forhold Det er likevel behov for rehabilitering, ombygging, tilbygg for å bedre funksjonalitet og bygningsmessig standard

Skoler i Trondheim Hoeggen Huseby Hårstad Ila Kalvskinnet Kattem Kolstad Lade Lilleby *Markaplassen Nardo Nidarvoll Nyborg Nypvang Berg Bispehaugen Blussuvoll Bratsberg Breidablikk Brundalen *Byåsen Charlottenlund bs Charlottenlund us Dalgård Eberg Flatåsen Hallset Okstad *Ranheim Romulslia *Rosenborg Rosten Rye Saupstad Selsbakk Singsaker Sjetne Solbakken *Spongdal Stabbursmoen Stavset Steindal Strindheim Sunnland Sverresborg Tonstad Ugla Utleira Vikåsen Åsheim bs *Åsheim us Åsvang *Åsveien Riving / Nybygg *Med idrettshall Ny skole

Utbyggingsbehov Rehabilitering av skoleanlegg Mindre byggeprosjekt: Huseby, Lade, Sunnland og deler av Sjetne Mindre byggeprosjekt: Berg, Bispehaugen, Nypvang, Utleira, Charlottenlund bs, nye paviljonger ? Erstatte midlertidige paviljonger med permanente bygg Stor elevtallsvekst medfører behov for kapasitetsøkning: 1000 nye elevplasser til 2020 Nye skoleanlegg eller utbygging av eksisterende skoler

Hva skjer? Behandling av skolebruksplan øst vil gi føringer Oppvekstkomite 3. okt. Bystyre 25. oktober Budsjett-behandling gir videre føringer Bystyret 20. desember Økonomisk utfordring: Rehabilitering eller elevtallsvekst?