Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gjennomføring 17.06.2019.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gjennomføring 17.06.2019."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gjennomføring

2 Modernisering av bergensskolen
Vedtatt i bystyret 11. desember 2006 Omfattende høring og befaring Har vi ikke en foil med eple på? Skolebruksplanen? Det ble først utarbeidet et høringsutkast som var ute på høring våren 06 – skolebruksplan Det kom inn 92 høringsuttalelser Så ble det utarbeidet en politisk sak h06 og denne ble vedtatt i bystyret 11 desember 2006 – tittel modernisering av bergensskolen De økonomiske rammene ble gitt i desember 2006 når økonomiplanen ble vedtatt, møtet etter i desember Den forrige komiteen brukte mye tid på denne saken og var ute og besøkte 42 av skolene våre i forbindelse med behandlingen av saken Skolebruksplanen synliggjør hvor det er behov for kapasitetsutvidelser, hvor det er rehabiliteringsbehov for hvor det er behov for tilpasninger til varierte pedagogiske arbeidsmåter eller mer fleksible arealer Skolebruksplanen viser et samlet investeringsbehov på 3 mrd kroner.

3 Planen inneholder Del I : Bakgrunn
Del II : Varierte pedagogiske arbeidsmåter Del III : Rehabiliteringsbehov Del IV : Arealsituasjonen – arealknappe bygg Del V : Elevmasse og skolekapasitet Del VI : Utfordringen – en helhetlig investeringsstrategi Del VII : Alternative læringsarenaer Del VIII: Flerbruk og samlokalisering Del IX : Andre forhold ved skoleanlegget

4 Modernisering av bergensskolen 2007-2016
En helhetlig strategi Helhetlig rehabilitering og fornying av skoleanlegget Paviljonger brukes i større omfang enn tidligere Rehabilitering og fornying av skoleanlegg prioriteres parallelt med nødvendige kapasitetsutvidelser Investeringsnivået økes vesentlig over tid Skolebruksplanen legger til grunn en helthetlig strategi for rehabilitering og fornying av skoleanleggene og både innebærer rehab, arealutvidelse, bygging av nye skoler og bruk av paviljonger (ved forbigående elevtallsvekst, rehabilitering og elevtallsvekst i påvente av permanente tiltak) Tidligere brukt investeringsmidler til kapasitetsutvidelser. Nå er hovedtanken å legge om og prioritere rehabilitering og bygge nytt eks. Landås

5 Modernisering av bergensskolen 2007-2016
Bystyret vedtok enstemmig: ”Bystyret slutter seg til skolebruksplanens beskrivelse av varierte pedagogiske arbeidsmåter, fleksible varierte arealer og medvirkningsprosesser for å oppnå gode planløsninger for læringsarbeidet i bergensskolen.” Finn frem høringsuttalelsene til fagforeningene Finn frem saken om medvirkning og prosjektorganiseringen

6 Rådalslien skole

7 Skolen i samfunnet Mandat: Dannelse og utdannelse Teknologi
Pluralisme og endringskrav Faglig, kulturell og sosial møteplass Utdanningsverdier: Demokrati og vitenskap Mandat: Skolens oppgave er tosidig. Elevene skal både dannes og utdannes til det samfunnet skolen henter sitt mandat fra. Når samfunnet endres, må også skolens mandat tolkes – dette er en kontinuerlig prosess. Skolen skal ikke være en institusjon som løper etter en hver trend, men skolen må likevel ta inn over seg endringer og ”klargjøre” elevene for det samfunnet de er en del av skal yte sine bidrag i. Teknologi Samfunnet utenfor skolen er i stor grad blitt digitalisert – nye kommunikasjonsformer, utvidete informasjonskanaler osv. Skolen må ta både ny teknologi og nye læringsformer i bruk. Kunnskap i økende grad ”ferskvare”, og elevenes måter å håndtere kunnskapsinnhenting og kunnskapsvedlikehold på, er av avgjørende betydning. Pluralisme Vi har både kulturell og verdimessig pluralisme i dag – og i økende grad når vi ser framover. En inkluderende skole må ta inn i seg forskjelligheten, vi kan ikke tro på at skolen skal smi alle over en lest eller utjevne forskjellene uten at skolen verdsetter forskjellighet. Forskjelligheten går ikke bare på religion og kultur, den går i større grad på mål, verdisett, læringsmåter og motivasjon. Faglig, kulturell og sosial møteplass Skolen har en svært stor plass i barn og unges liv. Det er ikke bare en læringsarena, men også en sosial møteplass og et oppholdssted for store deler av dagen. Skolen har på mange måter overtatt noe av familiens og ”gatens” arenaer.


Laste ned ppt "Gjennomføring 17.06.2019."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google