Entreprenørskap – for elevens og samfunnets fremtid # FUG2011 30. oktober, 2011 Johan H. Presentasjon på: Ferd.no/Publikasjoner/Presentasjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Litt mer om PRIMTALL.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Et program for ungdomsskolen
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
En lærende organisasjon?
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Om skole og næringslivssamarbeid
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
Nettverkssamling om barnefattigdom
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Mobiliser lokale ressurser med sosialt entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Entreprenørskap – for elevens og samfunnets fremtid # FUG oktober, 2011 Johan H. Presentasjon på: Ferd.no/Publikasjoner/Presentasjoner

2 Agenda Ferd – mitt utgangspunkt Entreprenørskap – betyr det noe? I Skolen - Ungt Entreprenørskap Entreprenørskap på nye veier – også i skolen –Sosialt Entreprenørskap

3 Visjon Visjon, forretningsidé og verdigrunnlag Emosjonelle verdier Instrumentelle verdier VISJON Vi skal skape varige verdier og sette tydelige spor POSISJON En eier og partner som går nye veier for å gjøre gode idéer til god butikk Kapital Nettverk Kompetanse Lagspill Eventyrlyst Troverdighet Langsiktighet FORRETNINGSIDÉ Ferd skal satse på aktivt og langsiktig eierskap i sterke selskaper med et internasjonalt potensial samt finansielle investeringer, basert på kjernekompetanse innen finans, forretningsutvikling og nettverk

4  Elopak (96,6%)  Swix Sport (100%)  Aibel (49%/78%)  TeleComputing (95%)  Interwell (34%)  Mestergruppen (93%)  Ventureportefølje  Energy Ventures Fond I, II og III  Energy Ventures AS (25%)  Nordisk aksjeportefølje  Hedgefond  Utenlandske askjefond  Private Equity fond  Herkules Private Equity Fund I, II og III  Herkules Capital I AS (40%)  Special Investments  Norwegian Microfinance Initiative (NMI)  Eiendoms- utvikling  Eiendoms- investeringer  Eiendoms- forvaltning Ferd Alternative Investeringer Ferd Eiendom Ferd Invest Ferd Capital Ferd Sosiale Entreprenører  Ungt Entreprenørskap  Forskerfabrikken  Gatemagasinet ASFALT  UNICUS  Forandringsfabrikken  Trivselsleder  Aball1  KjørForLivet  Pøbelprosjektet Et privateid norsk industri- og finanskonsern

55 5 Omsetning NOK 24 mrd, ansatte, – inkl. 50%+ eide selskap

66 Ferd Capital har en portefølje bestående av 9 venture og 6 ”buyout”-investeringer ICT Industrial Oil Service Other industries

7 Entreprenørskap – noen definisjoner ”Entreprenøren flytter økonomiske ressurser ut av et område med lav og over i et område med høyere avkastning” (Jean Baptiste Say, fr. økonom) ”Kommersialisering av en idé og etablering av en økonomisk bærekraftig aktivitet eller forretning” (BI) ”Entreprenørskap handler om å etablere ny virksomhet, og om evnen til å se muligheter og gjøre noe med dem innenfor en rekke områder i samfunnet” (Regjeringens handlingsplan for Entreprenørskap i Utdanningen ) ”Å skape varige verdier ved eget initiativ” (JHA)

8 Hvorfor er entreprenørskap viktig ? Velferdsstaten forutsetter verdiskapning - som gir arbeid, skatter og avgifter Verdiskapning forutsetter vekst og produktivitet på grunn av global konkurranse og færre arbeidende ift. ikke arbeidende Vekst og produktivitet forutsetter entreprenørskap, dvs., at vi gjør noe nytt og/eller bedre enn før –basert på læring, kreativitet, kunnskap satt ut i livet, risikovilje, personlig initiativ, handlekraft, og hardt arbeid Ergo: Velferdsstaten forutsetter entreprenørskap

9 UE Norge Education Start up Private Public Partnere for entreprenørskap i utdanningen

elever 4862 lærere 1231 skoler 344 kommuner 20 ulike programmer 17 fylkesorganisasjoner Ungt Entreprenørskap frivillige Tallene gjelder skoleåret 2010/2011

Barn lærer skatt – om skatt og gull og sånt Vårt Lokalsamfunn Programmet gir elevene innsikt i hvordan lokalt næringsliv og offentlig forvaltning påvirker deres hverdag. Det styrker også deres lokale identitet og viser hvordan de selv kan bidra til å styrke sitt eget lokalmiljø. Programmet er rettet mot 4.–5. trinn.

Se mulighetene! Hva er en entreprenør? På hvilken måte er entreprenørskap en forutsetning for all verdiskaping? Dette er blant spørsmålene Se mulighetene! belyser. Programmet brukes som oppstart til arbeid med sosialt entreprenørskap. Elevene finner sosiale utfordringer i sitt nærmiljø – og gjør noe med dem! Programmet er rettet mot ungdomstrinnet og gjennomføres av en ekstern veileder fra det lokale arbeidslivet.

Vårt Lokalsamfunn SMART SikkSakk Europa Teknovisjon Se mulighetene! Økonomi og karrierevalg Jobbskygging Gründercamp for ungdomsskolen Elevbedrift IA-bedrift Diverse kurs Kick off Messe Programkurs Info / markedsføringstiltak Øvrig pedagogisk tilbud i fylket Totalt Agder Akershus Buskerud Finnmark Hedmark Hordaland Møre og Romsdal Nordland Oppland Oslo Rogaland Sogn og Fjordane Telemark Troms Trøndelag Vestfold Østfold Totalt

16 Entreprenørskap i skolen – viktig også for Skoleledelse og eiere –Lederskap og posisjonering Lærere –Nå frem til elevene, egen læring og feiring

17 Elevene og studentene De svarer : ”Jeg lærer så mye...!” Oppdager: –seg selv, med styrker og svakheter –hva ansvar betyr og føles i et miljø hvor det er lov å feile- og feire! –verdien av samarbeid, effekten av å lytte, hvordan det er å lede og bli ledet –hva som skal til for å gjøre en ide til virkelighet –verdien av blant annet matematikk, språk, strategi, design, presentasjonsteknikk, teknologi – i praksis! Elevene har begynt å kreve entreprenørskap.…

18 Norsk undersøkelse 2005 Under 21 år0,0 % år14,8 % år10,4 % ,6 % Total16,6 % Etableringsrate blant elever som har deltatt i UE’s Ungdomsbedrifter : Elever fra 1990 til 2003 Den gjennomsnittlige etableringsraten blant ikke-deltagere er 7,0 % Effekt av entreprenørskap i utdanningen i Norge og Sverige på etableringsraten Undersøkelsen er gjort to ganger i Norge, og 3 ganger i Sverige Konklusjonene er entydige: Entreprenøraktiviteten blant elever som har deltatt i Bedriftsprogrammet er dobbelt så høy som i resten av befolkningen…

19 1 av 3 faller fra i videregående skole % som slutter % som stryker Allmenne, økonomiske og adm. fag 4,914,7 Idrettsfag3,019,6 Byggfag24,317,7 Elektrofag26,720,2 Mekaniske fag35,520,0 Trearbeiderfag47,120,6 Hotell og matfag49,221,4 Kilde: Bortvalg og kompetanse, NifuStep, rapport 13/ Dette er ”opprinnelsen” til deler av de som står utenfor arbeidslivet -Og den raskest økende andelen av de uføretrygdede -Slaget står i grunnskolen

20 Entreprenørskap kan bidra til å redusere frafall Øket motivasjon & Redusert skulk ¤ Høyere selvinnsikt ved valg og søk til vg studielinjer Økt etableringsrate* Avkastning: x pengene ! –Ved å holde en elev i skolen, ute av NAV køen, på vei til videre utdannelse eller til arbeid * ”Promoting the entrepreneurs of tomorrow: entrepreneurshipeducation and start-up intentions among schoolchildren” - Authors Johansen and Clausen ¤ ”Company Program as mean to reduce unauthorized absence” - Authors: Johansen and Schanke, 2009

21 Hva ser Ferd etter når vi rekrutterer? Holdninger – Verdier - personlige og Ferds – Deler visjonen – Liker ansvar og utfordringer – Forstår egne styrker og svakheter – Liker å se andre lykkes – Risiko – forståelse og villighet – Handlekraft – Sans for humor og selvironi Kompetanse & Evner – Evnen til å forstå komplekse forhold raskt – Evnen til å ta beslutninger som skaper verdier

22 Markedet/arbeidsgiverne Veldig verdifullt for en bedrift at elevene i skolen får: –faglig kunnskap, kombinert med, –forståelse av elementære virkemidler for å kunne skape verdier –oppdage seg selv gjennom å få se nye muligheter –Og det er dette entreprenørskap i skolen gjør i dag – for de som er så heldige å få tilbudet….

23 Markedet/arbeidsgiverne Fremtiden –Bedriftene vet mindre om fremtiden enn noen gang –Selv forventende forandringer skjer hurtigere og oftere –Det er en overflod av informasjon –Morgendagens arbeidsplasser er ikke skapt enda Det aller viktigste for næringslivet: –Elever som har oppdaget viljen og evnen til å lære seg selv – og bruker dem, til å gjøre en forskjell –Og det er dette entreprenørskap i skolen må ha som mål å gjøre i fremtiden, dvs. skape den entreprenørielle arbeider

24 Sosiale Entreprenører – Hvem er de? Personer med innovative løsninger på samfunnets mest presserende sosiale problemer Forretningsmessige metoder for en ”double bottom line” –En sosial bunnlinje for å hjelpe folk til hjelpe seg selv –En økonomisk bunnlinje for å kunne hjelpe flest mulig, fortest mulig og for å gjøre sin organisasjon levedyktig over tid. Ønsker å endre oppfatninger og dermed hele systemer

25 Sosiale Entreprenører grunnla organisasjoner vi i dag tar for gitt…. Gustave Moynier & Henri Dunant Robert Baden-Powell Eglantyne Jebb & Dorothy Buxton Peter Benenson Gisle Johnson Fredrikke Marie Qvam

26 Nyere Norske Sosiale Entreprenører: - noen eksempler Natteravnene:Dag Halgard og Gudmund Johnsen, v/Oslo Politiet =Oslo:Vibeke Omberg ER–bedrift: Lise Aasmundstad og Wenche Wærner Gatejuristen:Cathrine Moksness v/Kirkens Bymisjon og Fransiscushjelpen Right to Play: Johann Olav Koss FretexFrelsesarmeen Mother Courage: Bitten Schei ForskerfabrikkenHanne Finstad Ungt Entreprenørskap: Flere dept. og organisasjoner NMI: Ferd & Norfund

27 Hvorfor velger vi Sosiale Entreprenører? Ferd ivaretar sine viktigste oppgaver i samfunnet gjennom den forretningsmessige virksomheten En ytterligere mulighet for Ferd til å nærme seg sin visjon og etterleve sine verdier Tjener som eksemplets makt: ”Slike verdivalg tar vi” Ferds menneskelige ressurser og kompetanse er spesielt virkningsfulle for Sosiale Entreprenører, og vi kan derfor ha større ”impact” enn andre investorer - additionality. Mine etterfølgere vil med dette kunne se nye muligheter med, og effekter av, sitt eierskap

28 Kriterier for valg av engasjement En Sosial Entreprenør/team ”iht Ferds verdier” Fokus på barn & unge, utdanning og ”muligjøring” Kan virkelig gjøre en forskjell Kan skaléres og gjerne eksporteres Resultatene/besparelsene er/kan bli målbare Ferd kan bidra med kompetanse og nettverk Ferd ansatte er villige til å bruke tid på prosjektet

29 Ungt Entreprenørskap Forskerfabrikken, Hanne Finstad UNICUS, Lars Kjellerød-Johansen Gatemagasinet ASFALT, Maggi Hatløy og Kirkens Bymisjon Rogaland Forandringsfabrikken, Marit Sanner Trivselsleder, Kjartan Eide og Kjetil Hasseberg Aball1, Glenn Andersen og Tor Sandnes Kjør For Livet, Knut Ove Børseth Pøbelprosjektet, Eddie Eidsvåg og Arne Husjord Ferds sosiale entreprenører