Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Framtid - Samspill - Skaperglede

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Framtid - Samspill - Skaperglede"— Utskrift av presentasjonen:

1 Framtid - Samspill - Skaperglede

2 Beste Ungdomsbedrift Fem vurderingskriterier (lik vekting):
Verdiskaping Erfaringslæring Kreativitet og innovasjon Samarbeid Tverrfaglig arbeid Diskuter i gruppa: Hvem er din favoritt og hvorfor? Har dere lagt vekt på de samme aspektene? Hvorfor/hvorfor ikke. I plenum: En i gruppa presenterer hva gruppa har diskutert. Kun 2 minutter! HidePark UB – Norges Beste Ungdomsbedrift 2016 Framtid - Samspill - Skaperglede

3 Kreativitet og innovasjon
Verdiskaping Elevene kan reflektere over hvordan ungdomsbedriften bidrar til verdiskaping i en sosial, kulturell og/eller økonomisk sammenheng. Elevene kan vurdere om det er et behov i markedet for deres produkt. Elevene har god oversikt over regnskapet i ungdomsbedriften og har forståelse av hvordan ungdomsbedriften kan bli lønnsom. Elevene har forståelse for hvordan ungdomsbedriften kan bidra til bærekraftig utvikling. Erfaringslæring Elevene viser kunnskap om og forståelse for hvordan en ungdomsbedrift fungerer. Elevene kan reflektere over egne erfaringer og vise hva de har lært. Elevene kan ta stilling til etiske problemstillinger i arbeidet med Ungdomsbedrift. Kreativitet og innovasjon Elevene har kunnskap om kreativitets- og innovasjonsprosesser i arbeidet med Ungdomsbedrift. Elevene kan kommunisere med ulike virkemidler hva som er innovativt/nyskapende ved deres produkt, bedrift, forretningsmodell, markedsføring etc. Elevene kan forklare hva som gjør at ungdomsbedriften skiller seg ut i markedet. Samarbeid Elevene har erfaring med å jobbe i et team og bevissthet om hvordan medarbeidernes kompetanse, motivasjon og innsats påvirker ungdomsbedriftens resultater. Elevene utviser stolthet og engasjement for egen ungdomsbedrift. Elevene har erfaring med å samarbeide med lokalt arbeids- og næringsliv, og kan trekke inn nettverk (eks. fagpersoner, mentorer) for å løse oppgaver i ungdomsbedriften. Tverrfaglig arbeid Elevene har erfaring med å benytte kunnskap fra flere fagområder. Elevene kan reflektere over verdien av ulik fagkunnskap gjennom arbeidet med ungdomsbedrift. Framtid - Samspill - Skaperglede

4 Få høre! To minutter per gruppe.
Oppgaven var «Hvem er din favoritt og hvorfor?» Hva har gruppa lagt vekt på i sin diskusjon og vurdering? Erfaringslæring: Elevene kan reflektere over egne erfaringer og vise hva de har lært. Hva sier elevene? MyHelp UB fra Nøtterøy vgs. sier i sin delårsrapport følgende: «Vi har i stor grad funnet ut selv hva vi trenger å gjøre for å drive prosessen fremover, i motsetning til andre fag der ofte læreren setter plan for faget og mål. Siden faget ikke har en bestemt oppskrift på hvordan man skal gå frem når man skal etablere en ny bedrift, er man nødt til å finne egne fremgangsmåter der man bade prøver og feiler om hverandre. Dette har lært oss å ta ansvar og føle på at en må være selvstendig og samarbeidsvillig for å få resultater, samt gitt oss følelsen av mestring.» Framtid - Samspill - Skaperglede

5 Hva sier UB-elevene at de lærer?
elever deltok i UB skoleåret 2015/ av disse besvarte UEs egenevaluering. UB-elevene rapporterer at de fra oppstart til avvikling av ungdomsbedriften har blitt bedre til å: ta initiativ tenke nytt være kreativ ta risiko stole på seg selv samarbeide løse problemer fatte beslutninger ta ansvar bygge nettverk benytte seg av nettverk kommunisere med andre benytte seg av andres tilbakemeldinger og råd UE gjennomførte en egenevaluering blant elever som deltok i Ungdomsbedrift i skoleåret 2015/16. Undersøkelsen ble sendt til alle registrerte UB-elever høsten 2015 (oktober) og våren 2016 (mars/april). 1200 elever besvarte undersøkelsen. Kompetanser I egenevalueringen gir UB-elevene tilbakemelding om egen utvikling på ulike kompetanser fra høst/oppstart til vår/avvikling:   Flink til å ta initiativ Tenker nytt Er kreativ Tar risiko Stoler på meg selv Er flink til å samarbeide God på å løse problemer Dyktig på å fatte beslutninger Tar ansvar God på å bygge nettverk Benytter meg av mitt nettverk God på å kommunisere med andre Benytter meg av andres tilbakemeldinger og råd UB-elevene svarer at de har blitt bedre på alle kompetanser i løpet av UB-året. Elevene rapporterer størst positiv endring på variablene: bedre til å bygge nettverk, løse problemer, ta risiko, tenke nytt, stole på seg selv og at de blir bedre til å fatte beslutninger. I egenevalueringen vurderer UB-elevene seg som viktige verdiskapere. På slutten av skoleåret svarer: 8 av 10 UB-elever at de vet hvordan man skal starte og drive en bedrift - mot 5 av 10 på starten av året 7 av 10 UB-elever at de har en viktig rolle for å skape verdier for framtida - mot 4 av 10 på starten av året Etter å ha deltatt i Ungdomsbedrift svarer: 8 av 10 UB-elever at de vet hvordan man skal starte og drive en bedrift (mot 5 av 10 på starten av året) 7 av 10 UB-elever at de har en viktig rolle for å skape verdier for framtida (mot 4 av 10 på starten av året) Framtid - Samspill - Skaperglede

6 Virker det? Samfunnseffekt og nyetableringer
Kompetanser arbeidslivet etterspør Effekt på nyetablering: UB øker sannsynligheten for å starte egen bedrift senere i livet Østlandsforskning gjennomførte i 2011 en undersøkelse blant elever som har deltatt i Ungdomsbedrift (UB) og elever som ikke har deltatt i UB (kontrollgruppe). Forskningen er oppsummert i ØF-notat nr. 17/2011: 17 prosent av de som har drevet UB har etablert egen virksomhet, mot 13 prosent i kontrollgruppen.  33 prosent av tidligere UB-deltakere har lederansvar i dag, mot 25 prosent i kontrollgruppen. 55 prosent av tidligere UB-deltakere mener de har nødvendige kunnskap og ferdigheter for å etablere en bedrift om muligheten skulle dukke opp, mot 41 prosent i kontrollgruppen. 46 prosent av tidligere UB-deltakere ønsker å bli selvstendig næringsdrivende, mot 41 prosent i kontrollgruppen. UB egenevaluering UE gjennomførte en egenevaluering blant elever som deltok i Ungdomsbedrift i skoleåret 2015/ elever deltok i UB skoleåret 2015/16. Undersøkelsen ble sendt til alle registrerte UB-elever høsten 2015 (oktober) og våren 2016 (mars/april) UB-elever besvarte undersøkelsen. UB-elevene rapporterer at de fra oppstart til avvikling av ungdomsbedriften har blitt bedre til å:   Ta initiativ Tenke nytt Være kreativ Ta risiko Stole på seg selv Samarbeide Løse problemer Fatte beslutninger Ta ansvar Bygge nettverk Benytter seg av nettverk Kommunisere med andre Benytter seg av andres tilbakemeldinger og råd I egenevalueringen vurderer UB-elevene seg som viktige verdiskapere. På slutten av skoleåret svarer: 8 av 10 UB-elever at de vet hvordan man skal starte og drive en bedrift - mot 5 av 10 på starten av året 7 av 10 UB-elever at de har en viktig rolle for å skape verdier for framtida - mot 4 av 10 på starten av året Framtid - Samspill - Skaperglede

7 Framtid - Samspill - Skaperglede


Laste ned ppt "Framtid - Samspill - Skaperglede"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google