Kursdag Inderøy kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Leselos Koding/metakognisjon
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Leselos Metakognisjon - målretting
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Analyser en sakprosatekst
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
Foreldre som gode leseveiledere
Hildegunn Støle Lesesenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Problemløsning.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Kursdag Inderøy kommune ”Lesing i alle fag” 17. aug.2010 Liv Engen, Lesesenteret

”Literacy”… the ability to understand and use those written Language forms required by society and/or valued by the individual. Young readers can construct meaning from a variety of texts. They read to learn, to participate in communities of readers in school and everyday life, and for enjoyment. Fra PIRLS vist x-antall ganger tidligere

strukturerer, stiller spørsmål, gjengir, gjenskaper, vurderer) metakognisjon mål reflekterer over egen forståelse, reflektere over egne strategivalg vet hvorfor, orienterer seg i tekst, velger lesemåte, velger forståelsesstrategi, vurderer måloppnåelse Før Under Etter leseforståelse førforståelse strukturerer, stiller spørsmål, gjengir, gjenskaper, vurderer) synliggjør egne forkunnskaper, bruker dem aktivt som støtte under lesing, vurderer/justerer egne antagelser ordforråd koding ser etter ukjente ord, lærer/bruker dem bokstav, bokstavsekvenser, ord, tegn, avsnitt, sjanger …

Lese- og læringsstrategier Fra læreplanen … ” læringsstrategier er fremgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Det er strategier for å planlegge,gjennomføre og vurdere eget arbeid og for å nå læringsmål. Det innebærer også refleksjoner over nyervervet kunnskap og anvendelsen av den i nye situasjoner.”

Liv Engen, Lesesenteret 2010 ”først gjør jeg det for dere” lærer modellerer nye samtale- og skrivestrategier ”så gjør vi det sammen” ”ongoing support” veiledet praksis, individuelt og i grupper “så gjør dere det alene” “extensive practice” nye strategier prøves ut i ulike fag/sammenhenger “så snakker vi om erfaringene” “metacognitive conferences” om effekten av ulike arbeidsmåter og om sammenheng mellom innsats og utbytte ”Så ser jeg om du/dere kan gjøre det – sammen med andre og/eller alene” observasjoner i daglig og faglig arbeid, drøftes rutinemessig Liv Engen, Lesesenteret 2010

Eksempler på lesemåter … skumlesing/skimming letelesing nærlesing opplevelseslesing lineær lesing ikke-lineært stille for oss selv korlesing høyt (alene eller i gruppe) Liv Engen, Lesesenteret 2010

Eksempler på læringsmål … Faglige mål: lære; dvs lese, skrive, forklare og bruke minst …. faglige nøkkelbegreper skrive faktasetninger fra teksten (antallet avhenger av tekstmengde) lage spørsmål (med eller uten svar) fra teksten (antallet avhenger av tekstmengden.) oppsummere innholdet gjøre rede for personer eller handlinger i teksten trekke paralleller mellom innholdet i teksten, egne erfaringer og tidligere kunnskap ++++ Lære og bruke nye teknikker/strategier: lære en ny lesemåte (skumlesing, nærlesing etc…) lære en arbeidsmåte – samtale- og/eller skrivestrategi Lære å velge lese- og arbeidsmåter Lære å drøfte strategiske valg Liv Engen, Lesesenteret 2010

Orienterer seg i teksten Se på - systematisere tittel og avsnittsoverskrifter Se på - vurdere funksjonen - til bilder og bildetekster Se på - vurdere funksjonen - til grafer, kart, diagrammer, modeller og tabeller) Se på – notere – ord som er uthevet i teksten (konkrete læringsmål ….) Liv Engen, Lesesenteret 2010

Utnytter egne forkunnskaper for å foregripe innholdet Spørsmål for å aktivisere bakgrunnskunnskaper: Hva minner dette deg om? Hvorfor … Hva kan/vet du om dette fra før? Spørsmål for å foregripe innholdet: Hva tror du teksten kommer til å handle om … Hva kommer til å skje …. Hvorfor tror du det … Liv Engen, Lesesenteret 2010

Veiledning/tiltak knyttet til kodingsområdet: aktuelle i alle fag Trygge ferdigheter på bokstav-, bokstavsekvens- og morfemnivå Leser med flyt Leser i samsvar med særtrekk i ulike sjangrer Trekk fram nye fagspesifikke ord og uttrykk, kommenter uttale, skrivemåte og betydning Demonstrer hensiktsmessige kodingsstrategier: Stavelsesdeling: an-grip-ne Morfemdeling: folke-suverenitet-s- prinsippet Bokstavsekvenser: kj, tj, rj … Skann teksten på jakt etter høyfrekvente ord Les fagtekster høyt for og sammen med elevene La elevene vurdere egen leseflyt (bruk mp3-spiler, audicity e l . ) Samarbeid norsklærer – faglærer Liv Engen, Lesesenteret 2010

Liv Engen, Lesesenteret 2010 Ordverkstedet 3 f Forventning Tenk på sammenhengen Hva tror dere ordet betyr? Form Skrivemåte og uttale Bokstavsekvenser Stavelser Morfemer ”Ord i ord” Les, si, skriv, sjekk deg selv Forklaring Hva sier ordlista? Andre ord som betyr det samme Finn motsetninger Bruk ordet I setninger I spørsmål I tegning Før ordet inn i egen ordliste Liv Engen, Lesesenteret 2010

Aspekter (lag) i leseforståelse (jf rammeverk for nasjonale prøver) Finne informasjon fra tekst Kombinere, tolke og reflektere over informasjon Reflektere selvstendig omkring tekstens form og innhold Lise Helgevold og Liv Engen, Lesesenteret 2010 13

Eks. på en spørrestrategi (fritt etter T Eks. på en spørrestrategi (fritt etter T.Rahpael 1982, fra Santa & Engen 1996, se og artikkelen i Fagbok i bruk)‏ Svaret står på et sted i teksten, jeg kan sette fingeren min på det Svaret finnes i teksten, men på forskjellige steder. Jeg trenger flere fingre for å peke Jeg finner svaret ved å bruke opplysninger fra teksten og kombinere det med ting jeg vet/kan fra før Tekstspørsmål: ”Akkurat der” ”Let og sett sammen” Tankespørsmål: 14

” Tenkehattene”* Hvit hatt Gul hatt Svart hatt Grønn hatt Blå hatt faktakunnskap Gul hatt gode “ting” i teksten; morsomt, spesielt fint … Svart hatt negative “ting” I teksten; noe som irriterer, virker vanskelig … Grønn hatt Utvikling/læring; nye ideer, sammenhengen mellom ny og “gammel“ kunnskap” Blå hatt Se etter deler av teksten der temaet i teksten og/eller læringsmålene er spesielt tydelige … * Fritt etter E. de Bono, se også ”Fagbok i bruk”, side 35

Avsnittsguiden skal finne avsnitt i teksten og lese det for gruppa Rollekort. Fra ”Bok i bruk” serien, kan også lastes ned fra www.lesesenteret.no Avsnittsguiden skal finne avsnitt i teksten og lese det for gruppa Opplysaren skal beskrive det avsnittet i teksten som skaper bilete (av folk, miljø, hending …) Ordkunstnaren skal leite etter spesielle ord i teksten (vanskelege, interessante, morosame …. Koplaren skal finne eit avsnitt han kjenner igjen, har lese om tidlegare …. Regissøren skal lese og stille spørsmål 16

Eksempler på/ideer til gjenskapingsstrategier: Oppsummere En setningssammendrag (maks 15 ord) Treminuttssamtale Oppsummere (se ensetningssammendrag) Trekke fram noe som er spesielt interessant Stille spørsmål Foregripe Femradersdikt (fritt etter Roe, 2007, s.121-122) Emneordet/uttrykket To ord som beskriver, karakteriser emnet/temaet Tre sentrale ord fra tekst/forelesning Fire ord om følelser, tanker om temaet (minst to skal være positive) Gjenta første linje Høyttenking i toergrupper ABC-dugnad Noter ett stikkord til hver bokstav i alfabetet (velegnet som gruppearbeid) Visualisere (tegne, rollespill) Liv Engen, Lesesenteret 2010

Analysere forholdet mellom innhold og form … Hva lærte du av å lese denne teksten? Hva har forfatteren gjort for å få fram informasjon, synspunkt og ny kunnskap? Hva har forfatteren gjort for å minne deg om det du kan fra før? Hvilke grep har forfatter og forlag gjort for å framheve sentrale ord og faglige uttrykk? Hvis teksten er illustrert – hvilken funksjon har illustrasjonene? Hvilken del av teksten lærte du mest av – hvorfor Hvilken del av teksten synes du er mest interessant – hvorfor? Liv Engen, Lesesenteret 2010

Sjekkpunkter for vurdering av læreverk/nettsteder: Er teksten …. tilpasset elevenes interesser, erfaringer og bakgrunnskunnskap tilpasset elevenes språklige og kulturelle forutsetninger faglig relevant og oppdatert tiltalende og funksjonell - lay-out, illustrasjoner, overskrifter (nivå) Hvem har publisert teksten – for hvilket formål? Hvem er forfatter – hva slags informasjon får en om han/henne? Hvem er målgruppen? Når ble teksten produsert/oppdatert? Liv Engen, Lesesenteret 2010

Reflekterer over kunnskap og anvendte lesestrategier Beskrive – analysere - reflektere Hva var målet? Hvordan har jeg arbeidet? Hva har jeg erfart/lært? Hva var spesielt nyttig? Vil jeg endre på noe til neste gang? Liv Engen, Lesesenteret 2010

Hva kunne jeg gjort annerledes ? Hva har jeg lært/gjort? Hva kunne jeg gjort annerledes ? Liv Engen, Lesesenteret 2010

Lise Helgevold og Liv Engen, Lesesenteret 2010 kan brukes … av lærere i alle fag og alle trinn som støtte for undervisningsplanlegging som sjekkliste for observasjoner i daglige og faglige undervisningssituasjoner som grunnlag for lærerteamets drøftinger av den tverrfaglige leseundervisningen for å følge elevenes leseutvikling fra 1. – 10 trinn som støtte for utviklingssamtaler med elever og foreldre som støtte til/grunnlag for kompetanseutvikling i skoler/kommuner er … et verktøy for tiltaksplanlegging og for kvalitative observasjoner av elevenes leseferdighet. Materialet er utviklet på grunnlag av … anerkjente teorier om lesing (gjenfinnes i ”Lesing er …”, i nasjonale prøver og i internasjonale undersøkelser) kompetansemål i kunnskapsløftet i norsk i fagenes fokus på ”lesing som grunnleggende ferdighet” innspill og erfaringer fra lærere fra ”Lindesnes til Nordkapp” Lise Helgevold og Liv Engen, Lesesenteret 2010

Lise Helgevold og Liv Engen, Lesesenteret 2010 består av … En veileder – en slags veibok for ”sjøfarende” plasserer ”losen” i et lesedidaktisk rammeverk gir en utdypende omtale av hvert område, beskriver utsiktspunkter, alternative veivalg … ”Draft”: et skjema/sjekkliste Papirversjon; fylles ut av hver enkelt lærer (i henhold til skolebaserte rutiner) Digitalversjon - samleskjema for hver elever og hver gruppe, fylles ut etter drøftinger i lærerteamet Lise Helgevold og Liv Engen, Lesesenteret 2010