Grunnleggende ferdigheter som faglige ferdigheter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Læreplanen i eldre historie
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Læreplanen Historie Vg2.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Askøy 11. november 2005 – del 2 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Argumenterende tekster
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Samfunnsfag.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Nå er de revidert!.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende ferdigheter som faglige ferdigheter. Tolkning og operasjonalisering av kompetansemål. Eksempler fra historieplanen Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Grunnleggende ferdigheter? å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy - på fagenes premisser Kirsti L. Engelien ILS, UiO

å kunne uttrykke seg skriftlig kommunisere med folk som ikke er tilstede samtidig med oss ta vare på tankene våre og sortere dem kan forestille oss dagens og gårdagens virkelighet, men også det som ennå ikke har vært. ” Fagenes skrivemåter gjenspeiler deres egenart, indre logikk og arbeidsmåter” Kirsti L. Engelien ILS, UiO

å kunne uttrykke seg muntlig opprette kontakt og skape forståelse, utvikle egen identitet og sosiale relasjoner uttrykke holdninger og meninger forklare og utveksle informasjon. ”Utviklingen av muntlige ferdighet skjer ved at elevene blir i stand til å beherske mer komplekse lytte- og talesituasjoner og sjangrer. Denne utviklingen …er knyttet til innholdet i fagene og i de språk- og uttrykksnormer som fagene har.” Kirsti L. Engelien ILS, UiO

muntlig og skriftlig i samfunnsfag å fortelle om hendinger i fortid og samtid å beskrive steder og fakta å bruke definisjoner, begreper og faguttrykk til å forklare årsaker og virkninger knyttet til samfunn og kultur Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO … å kunne presentere resultater av eget arbeid tydelig og forståelig for andre å kunne reflektere over meningsinnholdet i tekster, bilder, film og gjenstander å kunne sammenligne, argumentere og drøfte verdier i informasjon og kilder, i hypoteser og modeller. Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 4.trinn Eleven skal kunne fortelle om egen familie én til to menneskealdrer tilbake og om hvordan levevis og levekår har endret seg Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO bolig mat skole fritid 1960 -bilsalget blir frigitt etter at det har vært rasjonering siden 1939. 1980 - Statens filmkontroll forbyr "Life of Brian" p.g.a. blasfemisk innhold. vise fortelle samtale lytte Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 7.trinn undersøke greske og romerske samfunn i antikken og finne eksempler på hvordan deres kultur har påvirket vår egen Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO Stille spørsmål HVORFOR ? undersøke ”Mens de greske skulpturene var opptatt av og viste idealmennesket, skjønnhet og ungdom, symboliserer romerske skulpturer rikets storhet og keiserens makt.” Kunstweb rollespill presentasjon sammenligne Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 10.trinn presentere en historisk hendelse med utgangspunkt i ulike ideologier Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO Cuba krisen – ulike perspektiver Stille spørsmål vurdere ”We confirm that armaments now on Cuba…are destined exclusively for defensive purposes, in order to secure Cuban Republic from attack of aggressor. ” 23.okt.1962 N. Khrusjtsjov KILDE sammenligne Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO å kunne lese fastholde og reflektere over andres erfaringer, innsikt, opplevelser og skaperkraft, uavhengig av tid og sted er viktig for personlig utvikling og for å kunne delta i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte ”En leser på forskjellige måter avhengig av innholdet og hensikten med lesingen. ” ”… lærere i alle fag og på alle trinn må tydeliggjøre hvordan fagtekster bør leses” Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO å lese i samfunnsfag å sette seg inn i, granske, tolke og reflektere over faglige tekster og skjønnlitteratur med stigende vanskegrad for å oppleve kontakt med andre tider, steder og mennesker. å kunne lese betyr samtidig å behandle og bruke variert informasjon fra bilder, film, tegninger, grafer, tabeller, globus og kart å kunne lese og samle informasjon fra oppslagsverk, aviser og Internett og vurdere denne kritisk. for å forstå og delta aktivt i det samfunnet en lever i Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 4.trinn gjenkjenne historiske spor i eget lokalmiljø og undersøke lokale samlinger og minnesmerker Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO Kulturminner WernerWeb Lesestrategier t ”Alle klassene på mellomtrinnet var i fjor med på et arbeid med å registrere kulturminner i nærmiljøet, og fjorårets 5.klasse utforsket da området Kongshavn – Vrånes. I registreringsarbeidet vårt inngikk bl.a å oppsøke og lære om Smørvarden, gamle gravrøyser på Vrånes, en gammel ferdselsvei, skyttergraver fra krigen, og transportveien for istransport fra Hoksvann til Makrellmottaket. ” Kringsjå skole x Den berømte EU-kua. Vang i Valdres. Opplandfylke. Den berømte «Danseren» fra Begby-feltet. Oldtidsveien, RV110. Borge kommune. Østfold fylke. Samfoto-nr. 1000042483 © Foto: Øystein Søbye Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 7.trinn utforske ulike kilder, illustrere hvordan disse kan gi forskjellig informasjon om fortiden, og forklare hvordan historikere bruker disse til å lage historiske framstillinger fortelle om sentrale trekk ved samenes kultur og levekår fra vikingtiden til slutten av dansketiden og om deres forhold til statene på Nordkalotten i denne perioden Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO Hvorfor? Samisk historieforfalskning? ”Med bakgrunn i nyere forskning på og forståelse av forholdet mellom samer og ikke-samer i Nord-Troms og Finnmark i historisk og forhistorisk tid,…, finner vi det oppsiktsvekkende at Pedersen som faghistoriker kan hevde at sametingsrådets innstilling representerer «feilaktige historiske påstander» og en «omskrivning» og «forfalskning» av historien i området. Innstillingen er basert på en større saksfremstilling som refererer til en rekke nyere arbeider innenfor arkeologisk og historisk forskning.” x Fortelle Hvordan kan en stole på en framstilling? Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 10.trinn forklare framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved det moderne Norge Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO ”På ein heilt alminneleg ettervinters kvardag stod den norske velferdsstaten for meg fram på sitt aller beste, inkluderande, raus og av god kvalitet.” 13.10.04 Oddny Miljeteig, BA ”Lesestrategier en oversikt: Forventning Skumming Scanning Sammenheng Intensiv lesing Ekstensiv lesing Cloze” Avis i skolen skaffe oversikt over fagstoff koble på bakgrunnskunnskap arbeide med forståelsen Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO å kunne regne det å kommunisere, representere, argumentere, modellere behandle - problemer innen et bredt spekter av utfordringer. ”…er i stor grad kontekstuelle slik at bruk av regneferdigheter er påvirket av de situasjonene de brukes i.” Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO å regne i samfunnsfag betyr å behandle og sammenligne tallmateriale om faglige temaer bruke, tolke og lage tabeller og grafiske framstillinger å gjøre undersøkelser med telling bruke målestokk på kart regne med tid. Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 4.trinn fortelle om egen familie én til to menneskealdrer tilbake og om hvordan levevis og levekår har endret seg - bygge videre på det samme utgangspunktet? Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO ”Fredag har den siste Elling-filmen «Elsk meg i morgen» premiere. For å se den på Saga Kino i Oslo må du betale 85 kroner. Den gjennomsnittelige kinoprisen her til lands er 72 kroner. Den har økt over ti prosent bare siden i fjor. På samme tid har besøkstallene sunket med ti prosent.” NRK x målestokker Hva kostet en kinobillett når du var ung? Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 7.trinn gjøre rede for hvilke nasjonale minoriteter som finnes i Norge og kunne beskrive hovedtrekk ved minoritetenes historie og levekår Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO ”alle har rett til egen historie og kultur alle har rett til å bli sett og bli hørt men ikke alle er synlig eller blir hørt mange historier er valgt bort og marginalisert” Alle har rett konferansen x Hva slags virkemidler er gode til å beskrive slike historier? beskrive Nasjonale minoriteter er minoritetsgrupper med langvarig tilknytning til landet. I Norge er jøder, kvener, rom (sigøynere), romanifolket (taterne/de reisende) og skogfinnene anerkjent som nasjonale minoriteter. Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 10.trinn presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie på 1800- og første halvdel av 1900-tallet, og forklare hvordan disse peker fram mot dagens samfunn Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO Statistisk sentralbyrå SPØK Sosiale Politiske Økonomiske Kulturelle Forhold presentere viktige utviklingstrekk forklare Kirsti L. Engelien ILS, UiO

å kunne bruke digitale verktøy å kunne velge, vurdere og bruke informasjon skal kunne søke, lokalisere, behandle, produsere, gjenbruke, presentere og evaluere informasjon samt kommunisere og samhandle med andre ”Bruk av digitale medier i fagene skal bidra til variasjon i bruk av læringsstrategier og -arenaer, samt bidra til motivasjon, kreativitet, utvikling av egen kunnskap og understøtte nye vurderingsformer.” Kirsti L. Engelien ILS, UiO

digitale verktøy i samfunnsfag innebærer å gjennomføre informasjonssøk, utforske nettsteder, utøve kildekritikk og nettvett og velge ut relevant informasjon om faglige temaer å være orientert om personvern og opphavsrett å kunne bruke og følge gjeldende regler og normer for internettbasert kommunikasjon Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO … å kunne utvikle, presentere og publisere egne og felles multimediale produkter kommunisere og samarbeide med elever fra andre skoler og land ved hjelp av digitale kommunikasjons- og samarbeidsredskaper. Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 4.trinn presentere historiske emner ved hjelp av skrift, tegninger, bilder, film, modeller og digitale verktøy beskrive hvordan steinalderfolk levde som jegere og samlere ved å fantasere rundt de første menneskene som kom til landet vårt etter istiden Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO skape bearbeide Bilder dele Digital storytelling x Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 7.trinn lage visuelle framstillinger av to eller flere tidlige elvekulturer gjennom bruk av digitale verktøy Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO 230 000 Hvordan overleve på internett? Bilder, har vi lov? Rammer Når oppstod elvekulturen? Hvorfor oppstod kulturen akkurat på dette stedet? Hvordan organiserte de sitt samfunn? For ”vanskelig” engelsk eller for ”lett” norsk? Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kompetansemål – historie etter 10.trinn drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i et historisk og nåtidig perspektiv med elever fra andre skoler ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO You are welcome to participate alongside 40 ePALS classrooms from Canada and the developing world who will begin an exciting online twinning project available in both French and English. Students from these two different worlds will get to know one another via email and a moderated discussion board. ”Key–pals e-PALS Diskriminering, menneskeverd og rasisme NB – ikke glem personvern regler! Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Faglige ferdigheter - historie trene kausalitet – årsak/virkning + kontinuitet/endring utvikle evnen til perspektivskifte oppøve empati som en intellektuell ferdighet anvende kildekritiske prinsipper Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO GRF og faglige ferdigheter hånd i hånd Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO http://folk.uio.no/kirstien/ Kirsti L. Engelien ILS, UiO

Kirsti L. Engelien ILS, UiO For å se filmen: ”Read my lips”, Gå til nettstedet www.atmo.se Kirsti L. Engelien ILS, UiO