Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Revidert læreplan i engelsk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Revidert læreplan i engelsk"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Revidert læreplan i engelsk
Hvorfor revisjon nå? Hvem gjorde jobben? Hvordan foregikk det? …og så da?

3 Åpen prosess Læreplangrupper Responsgrupper
Publisert læreplanutkast underveis Offentlig høring Udirs forslag til læreplaner KDs fastsatte læreplaner

4 Revidert læreplan i engelsk
Tydeliggjøre de grunnleggende ferdighetene - progresjonen i faget - progresjonen i de grunnleggende ferdighetene

5 Hva betyr progresjon i en læreplan?
Kompetansemålene i en læreplan uttrykker en faglig progresjon gjennom opplæringsløpet. Progresjon i kompetansemålene uttrykkes på ulike måter, for eksempel gjennom: Verb i kompetansemålene Konteksten verbene står i Kvaliteten på det eleven skal kunne

6 Progresjon: verb 4. trinn 7. trinn 10. trinn Vg1 SF / Vg2 YF
samtale om beskrive kommentere vurdere eget arbeid med å lære engelsk egen framgang i arbeidet med å lære engelsk

7 Progresjon: kontekst 2. trinn 4. trinn 7. trinn gi uttrykk for
egne opplevelser av engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger egne tanker og meninger i møte med engelskspråklig litteratur og barnekultur egne reaksjoner på engelskspråklige litterære tekster, film, nettkultur, bilder og musikk

8 Progresjon: kontekst 4. trinn 7. trinn 10. trinn Vg1/Vg2
forstå hovedinnholdet i rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger forstå hovedinnholdet i muntlige tekster om kjente emner forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

9 Progresjon: kvalitet 4. trinn 7. trinn 10. trinn Vg1 SF / Vg2 YF
bruke noen høflighetsuttrykk og enkle fraser for å få hjelp til å forstå og bli forstått uttrykke seg for å få hjelp til å forstå og bli forstått i ulike situasjoner uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

10 Hva er endret i læreplanen i engelsk?

11 Formål Formålet er justert og dette er fremhevet:
Engelsk som verdensspråk Engelsk som arbeidsspråk Det utvidede tekstbegrepet

12 Det utvidede tekstbegrepet
Språklæringen skjer i møte med et mangfold av tekster, der tekstbegrepet brukes i vid forstand. Det omfatter muntlige og skriftlige framstillinger i forskjellige kombinasjoner, og ulike muntlige og skriftlige tekster fra digitale medier.

13 Det utvidede tekstbegrepet
Ulike typer tekster er brukt gjennomgående i hele planen, begrepet sjanger brukes ikke. Ulike typer tekster innlemmer alle de grunnleggende ferdighetene.

14 Muntlig kommunikasjon: - å kunne regne i engelsk på Vg1/Vg2
tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon Å kunne regne: bare under muntlig kommunikasjon? Slik vi forstår den helhetlige kompetansen i engelskfaget er regneferdigheter innlemmet i alle hovedområdene på bakgrunn av det utvidede tekstbegrepet: ulike typer tekster. Dette betyr at det på eksamen og i forberedelsesheftet til eksamen kan være ulike typer tekster som krever den grunnleggende ferdigheten å kunne regne.

15 Skriftlig kommunikasjon: - å kunne regne i engelsk på Vg1/Vg2
forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier vurdere forskjellige kilder og bruke innhold fra kildene på en selvstendig, kritisk og etterprøvbar måte

16 Timetall Timetallet på ungdomstrinnet er redusert på grunn av innføring av valgfag: fra 227 til 222 timer.

17 Hovedområder Hovedområdet Kommunikasjon er delt. Det er nå fire hovedområder: Språklæring Muntlig kommunikasjon Skriftlig kommunikasjon Kultur, samfunn og litteratur

18 Grunnleggende ferdigheter
Tekstene om de grunnleggende ferdighetene har en beskrivelse av hva hver ferdighet innebærer for engelskfaget, og hvordan ferdigheten utvikles. Tekstene kan være til hjelp i lokalt arbeid med læreplanen i engelsk.

19 Muntlige ferdigheter før:
Å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig i engelsk er sentralt i utviklingen av engelsk språkkompetanse …... Muntlige ferdigheter innebærer både å kunne lytte og å kunne tale. å kunne uttrykke seg muntlig er endret til muntlige ferdigheter. Endringen synliggjør at ferdigheten er både produktiv (tale og samtale) og reseptiv (lytte).

20 Muntlige ferdigheter nå:
Muntlige ferdigheter i engelsk er å kunne lytte, tale og samhandle ved å bruke det engelske språket. Det betyr å vurdere og tilpasse uttrykksmåter til formål, mottaker og situasjon. Det innebærer videre å lære om sosiale konvensjoner og omgangsformer i engelskspråklige land og i internasjonale kontekster. Utvikling av muntlige ferdigheter i engelsk innebærer å bruke det muntlige språket gradvis mer presist og nyansert i samtaler og i andre typer muntlig kommunikasjon. Videre innebærer det å lytte til, forstå og drøfte forskjellige emner og problemstillinger for å tilegne seg fagkunnskap. Det innebærer også å kunne forstå varianter av muntlig engelsk fra forskjellige deler av verden.

21 Digitale ferdigheter å kunne bruke digitale verktøy er endret til digitale ferdigheter. Endringen synliggjør at ferdigheten omfatter mer enn å beherske programvare og digitalt utstyr og vektlegger holdninger, forståelse og kommunikasjon.

22 Digitale ferdigheter Digitale ferdigheter i engelsk er å kunne……Bruk av digitale ressurser gir mulighet for å oppleve engelskspråklige tekster i autentiske situasjoner, det vil si naturlige, ikke-tilpassede situasjoner. … Utvikling av digitale ferdigheter innebærer å innhente og behandle informasjon for å skape ulike typer tekster. Digitale formkrav i tekster betyr at effekter, bilder, tabeller, overskrifter og punkter er satt sammen for å understreke og formidle et budskap. ….

23 Kompetansemål: Språklæring
Utgått plan utnytte og vurdere ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk vurdere og kommentere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte Revidert plan vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring

24 Kompetansemål: Muntlig kommunikasjon
vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram lytte til og forstå sosiale og geografiske varianter av engelsk fra autentiske situasjoner uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram bruke mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og varierte setningstyper i kommunikasjon tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

25 Vurdering Ingen endringer i vurderingsordningene: En standpunktkarakter på vg1/vg2 Elevene kan trekkes ut til sentralt gitt skriftlig eksamen, og lokalt gitt muntlig eksamen

26 Hva nå med sentralt gitt skriftlig eksamen?
Som før: Felles eksamen for yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram Uendret oppgavestruktur (forberedelse og eksamensoppgaver) Mer info om vurdering i eksamensveiledning for 2014 kommer i januar

27 Eksamen 2014 Kan bruke gamle eksamensoppgaver som trening til eksamen (vgo) Oppgaveformuleringen i 2014 vil være basert på revidert læreplan: …ulike typer tekster med struktur og sammenheng tilpasset formål og situasjon

28 Nasjonale veiledende kjennetegn på måloppnåelse etter 10. årstrinn
Karakteren 2 Karakteren 3 og 4 Karakteren 5 og 6 trekker ut innhold og detaljer fra tekster og talt engelsk om enkelte emner og uttrykker egen mening om dette trekker ut innhold og detaljer fra ulike typer tekster og talt engelsk om enkelte emner og reflekterer over dette trekker ut relevant innhold og detaljer fra ulike typer tekster og talt engelsk om ulike emner, drøfter og reflekterer formålstjenlig over dette

29 Nasjonale veiledende kjennetegn på måloppnåelse etter 10. årstrinn
Karakteren 2 Karakteren 3 og 4 Karakteren 5 og 6 deltar noe i samtaler og forteller om faglige og skjønnlitterære emner til en viss grad tilpasset kommunikasjons-situasjonen tar imot og gir innspill i samtaler og formidler innhold fra faglige og skjønnlitterære emner tilpasset ulike kommunikasjons-situasjoner deltar konstruktivt i samtaler og formidler faglige og skjønnlitterære emner på en selvstendig måte, tilpasset ulike kommunikasjons-situasjoner

30 Nasjonale veiledende kjennetegn på måloppnåelse etter 10. årstrinn
Karakteren 2 Karakteren 3 og 4 Karakteren 5 og 6 deltar i samtaler med relevant innhold og egne meninger bruker strategier for å fører samtaler videre, forklarer og utdyper innhold bruker formålstjenlige strategier for å føre samtaler videre, utdyper og supplerer med nye innspill

31 Nasjonale veiledende kjennetegn på måloppnåelse etter 10. årstrinn
Karakteren 2 Karakteren 3 og 4 Karakteren 5 og 6 uttrykker seg med en viss intonasjon, forståelig uttale, et ordforråd som formidler innholdet og en viss sammenheng om kjente emner i ulike kommunkasjons-situasjoner uttrykker seg med tydelig intonasjon og uttale, et faglig dekkende ordforråd, hovedsakelig god flyt og sammenheng tilpasset innhold, form og mottaker i ulike kommunikasjons-situasjoner uttrykker seg med god intonasjon og uttale, presist og variert ordforråd, flyt og sammenheng tilpasset innhold, form og mottaker i ulike kommunikasjons-situasjoner


Laste ned ppt "Revidert læreplan i engelsk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google