Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Lek og begynneropplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Utfordringer i familien
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Fra ”Nesten som deg selv”
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Lekens betydning for læring av matematikk
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Holdninger.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet LEONTJEV, VYGOTSKIJ, ELKONIN Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet

Lek er den ledende faktor i barns utvikling av kognitive funksjoner og språkligtilegnelse

Leontjev Rollelek: lekens høyeste utviklede form. Reproduserer trekk i de voksnes handlinger Uttrykker ønske om å handle som de voksne Barnets erfaring bestemmer innholdet i leken

Leontjev, Vygotskij, Elkonin Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet

Erfaringer gjennom Opplevelser og formidling fra hjem, barnehage, lokalsamfunnet. Miljøbetingelser både sosialt og kulturelt påvirker leken

LEK ER DOMINERENDE VIRKSOMHET Tilegner seg virkeligheten gjennom ulike former for lek (virksomhet). Barnet utvikler sin personlighet.

Stor vekt på de voksne som modeller og igangsetter av leken Eldre barn viktig som identifikasjonsmodeller for yngre barn

Gjennom bevisste handlinger og motiver blir språk, sosial forståelse og evnen til å arbeide målrettet utviklet gjennom samhandling i lek.

Språket styrer tekningen, som igjen har stor betydning for den kognitive utviklingen.

Rolleleken De minste etterligner de voksnes handlinger Etter hvert blir fokus på relasjoner mellom mennesker og mellom mennesker og gjentander Barn utvikler sin personlighet og danner de psykiske prosesser

Lekens mål ligger i selve handlingen.

To grunnleggende elementer En handling.(henter inspirasjon fra det voksne liv) En operasjon. Handlingsfremgangsmåte. Bruker for eksempel ting på en annen måte enn i virkeligheter.

Barnet ligger et skritt foran sin egen utvikling

Leken er en fantasifull realisering av urealiserbare ønsker. Leken blir løsningen på konflikt mellom å ville og å kunne.

Rollen barnet tar inkluderer også den sosiale funksjonen (regler) rollen innebærer. Innordne seg ”skjulte” regler Kompromisser

Regellek Opptatt av menneskers forhold til hverandre og forhold til gjenstander Sosialiseringsfaktor Barnet må styre sine egen atferd og underordne seg leken tema

i forhold til andre barn Lærer å vurdere egne ferdigheter, kunnskaper, holdninger i forhold til andre barn

I leken beveger barnet seg over i neste utviklingssone

Drøft i gruppe Hvordan kan barnehagen legge til rette og stimulere til god rollelek? Hvilke krav kan man stille til barnehagens innemiljø sett i forhold til den miljøoreinterte teori?