Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger

2 F(x) setning Ofte kombinerer barnet ett tegnsatt ord og ett talt ord
Barnet forstår at to ord kan kombineres. Ingen bestemt ordrekkefølge f(x) går like bra som (x)f Hva skal vi gjøre for å øke bevisstheten om kombinasjoner av tale og tegn?

3 Ordforrådets ene klasse: f-ord
F-ord kan kombineres med mange ulike x-ord der borte mer se ingen igjen den slutt tilbake nei en gang til Hva betyr f-ordene? Hvilke tegn velger vi?

4 Ordforrådets andre klasse: x-ord
x-ordene peker ut det spesielle Handlinger, ting, personer, steder, egenskaper og annet som senere kommer til å hete substantiv, verb og adjektiv. Hvordan vet man hvilke x-ord barnet har bruk for?

5 Forutsetninger for f(x) setninger
Barnet forstår at objektet ikke er avhengig av at man ser, hører eller kjenner på dem men at de har en egen eksistens. Ved å ville peke ut og kommentere objekter, dyr, personer og handlinger driver barnet sin egen utvikling av f(x)setninger Hvordan kan man hjelpe barnet å forstå at objekter har egen eksistens?

6 Enkel lek for å trene f(x) setninger
Se fugl (fugl der) Fugl borte Der fugl (fugl tillbake)

7 Hvorfor er det bra kunne f(x) setninger?
Fordi det er interessant for barnet å snakke om Tingenes nærvær der kake ” fravær kake borte ” retur mer kake

8 Tegn som pedagogisk verktøy
Voksne er bevisste modeller Vis barnet toordssetningen f(x) håndled tegn med barnet


Laste ned ppt "Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google