Prosjekt i Bærums Verk distrikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Hurum PPTs erfaringer med LP
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Matematikklek i Solsletta barnehage
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
- Hovedrolle eller birolle
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kort om implementering
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hvem er vi og hva er oppdraget?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt i Bærums Verk distrikt 2007 -2010 Aksjonslæring Prosjekt i Bærums Verk distrikt 2007 -2010

Plan for dagen Bakgrunn Oppstart av prosjektet Organisering og tilrettelegging Refleksjon Gjennomføring i nettverket og i barnehagene Dokumentasjon Faglig utvikling i barnehagene Erfaringer og utfordringer

Bakgrunn Oppdraget: Pedagogisk ledersamling vår – 07 Implementering av ny rammeplan Drive nettverk Pedagogisk ledersamling vår – 07 Møte med Ruth Nesje og presentasjon av metoden Forundersøkelse i Trollsteinen barnehage og leste boka ”Snegle på busstur”

Oppstart Fullmakt fra styrerne til å sette i gang Felles personalmøte med Ruth Nesje Leide inn en veileder Oppstart i nettverket Utarbeidet planer

Nettverk for pedagogisk ledere Nettverket for de pedagogiske lederne står meget sentralt for hvordan vi driver prosjektet Opplæring, veiledning, utveksling av erfaringer og ideer m.m.

Aksjonslæring bygger på Lysglimtjakt Aksjonslæring bygger på ”positiv psykologi” Man fokuserer på det som er bra Hva kan vi gjøre for å få til mer av dette?

”systematisk refleksjon” Av latin – tilbakekasting, ettertanke Hovedideen ved aksjonslæringen ”systematisk refleksjon” Gå i dybden, stille gode åpne spørsmål Dette er mer krevende enn man tror Viste seg å være en av de største utfordringene Dette har vi trent mye på og laget hjelpemidler til

Refleksjon Hvordan er det med refleksjon i din barnehage? I ledergruppa? På avdelingen? Hos deg selv?

Gjennomføring – tilrettelegging Sette av tid: Hele nettverket og i den enkelt barnehage Felles personalmøte Planleggingsdager Personalmøter Avdelingsmøter Arbeidsmengde Det skal være håndterbart i hverdagen Veiledning i egen barnehage Følge opp barnehagen som ikke har fag. veileder Utstyr i barnehagene – kartlegging og innkjøp eks: opplæring i bruk av IKT – utstyr Bruke nettverkssamlingene Aksjonsforskningspermen - en felles”håndbok”

Nettverkssamlingene Utdeling av aksjonsforskningsperm Gjennomgang av permen og innhold Øve på å sette opp en forskningsplan Bli kjent med metoden og gjennomføring av enkle forskninger Felles diskusjoner og gruppearbeid Trene på og videreutvikle ferdigheter Utveksle erfaringer Veiledning på gjennomføring

Vårt hovedfokus i planlegging av samlingene Hva trenger de pedagogiske lederne av påfyll, slik at de blir i stand til å være forskningsledere? Hvordan gjøre det håndterbart i hverdagen? Lytte og ta tilbakemeldinger på alvor Utarbeide hjelpematerialet eks: Enkel aksjonsforskningsmal Utarbeidet eget Lært og Lurt skjema Samtale med barn – åpne og lukkede spørsmål Spørsmålsskjema til bruk i refleksjon

Aksjonsforskningsplan Situasjonen /området vi skal se på: Skogområdene ved barnehagen – Pinneskogen og Utsikten Hvorfor har vi valgt dette område - begrunnelse: Finne de gylne øyeblikk på turdagen – se nærmere på den frie leken til barna Er alle barna aktivt med i lek? Tidsperspektiv – hvor lenge skal prosjektet vare: Tirsdag 11. og 18. november Hvordan skal vi utføre forskningen. Hvem gjør hva og når og hvordan: Tor Helge forsker 11. og Mette 18. november. Vi følger barna nært, og spør om vi får lov til å ta bilder og lydopptak. Vi lar leken gå av seg selv - barna styrer selv leken uten voksnes medvirkning. Prosjektansvarlig: Pedagogisk leder: Hanne IKT-mål: (individuelt) Ped.leder, Hanne, skal skrive alle skjemaer på PC Assistent, Mette, skal laste inn bilder på PC og printe ut Assistent, Tor Helge, skal bruke lydopptaker sammen med bilder Situasjon: Hva skal vi se etter? Det gylne øyeblikket. Barns deltakelse i leken, hvilken type lek er det? Påvirkes leken av ytre faktorer? Må de voksne sette leken i gang, eller klarer barna på egen hånd å starte leken? Hvilken rolle spiller de voksne? Dokumentasjon: Bilder, lydopptak samt intervju/samtaler med barna Refleksjon: SGLL – skjema. Når: 18.november på basemøte

Samlet resultat av forskingen Avdeling: ASKELADDEN Område: SKOGSTURER Periode: TO TURDAGER Lært: Hva er det som gjør at dette ble gode opplevelser: Lurt: Hva er lurt å gjøre videre for å skape flere slike gode opplevelser: Barna starter lek på eget initiativ Naturen inspirerer til god lek. Barna har et stort og uforutsigbart område å leke på slik at leken kan utvikle/fornye seg. Barna er i harmoni og er lydhøre overfor hverandre. Når barna har det godt med seg selv ser det ut til at de lettere tenker på å hjelpe hverandre. Vi voksne får kvalitetstid sammen med barna i form av gode samtaler, tid til å filosofere sammen og barna får bekreftelser og tettere oppfølging i leken av tilstedeværende voksne. De voksne legger opp til muligheter i leken og ikke begrensninger. Barnehagen kan legge opp til flere utedager for hele eller mindre grupper Man kan ”byttelåne” barn innad på huset for å utvide omgangskretsen til enkelte barn De voksne som trives godt med å drive ”utebarnehage” bør bli møtt på det, motiverte medarbeidere vil gjøre en god jobb! Det å synliggjøre de ”gylne øyeblikkene” er viktig. Som kollega skal vi motivere hverandre og vi skal dele de gode opplevelser i hverdagen. På fellesmøter på huset bør de positive opplevelsene komme mer frem i plenum slik at bevisstgjøringen av hva vi anser som viktig kommer tydelig frem for alle.

Dokumentasjon som fremmer faglig utvikling Systematisk arbeidet med dokumentasjon fremmer en reflekterende holdning Det er ikke resultatet som er det vesentlige i arbeidet med dokumentasjon – det er: Refleksjonen rundt egne opplevelser, fortolkningen, evnen til å se bakenfor og stille nye spørsmål, evnen til å undre seg….. Føre til enda bedre praksis I etterkant av en forskning skal vi kunne spore en endring på avdeling/hos personalet

Barns medvirkning En viktig del i prosjektet er å få med seg barnas opplevelser av situasjonen Barnet historie gir viktig informasjon Ta barns medvirkning på alvor Hva kan barnet fortelle om sin opplevelse Gi økt kompetanse hos personalet Å samtale med barna Lytte til barna Respekt for barna Forklare hvorfor vi ønsker å henge bildet på veggen Vil barna ha bildet av seg selv på veggen?

Erfaringer - organisering Felles prosjekt for Bærums Verk distrikt Viktig å inkludere og motivere hele personalet Vi er 5 faglige veiledere og 6 barnehager Drar nytte av den ulike kompetansen vi sitter inne med Styrerne er eiere og vi drivere Viktig i forhold til prioritering av tid og IKT utstyr Prioritere tid på avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager Ekstern veileder Vår arbeidsform er å ha arbeidsmøter der vi planlegger sammen og fordeler ansvar Vi jobber ofte to og to med oppgaver

Erfaringer – pedagogisk ledernettverk Pedagogene er delt i 2 grupper Nettverkene går over to dager fra kl 13.30 -15.45 Det har vært ulikt om vi alle har vært til stede på alle nettverkmøtene Utveksle erfaringer i nettverket Utfordring å følge opp bhg. uten faglig veileder Har hatt egen opplæring for disse assistentene Opplæring av nyansatte pedagoger høst i egne grupper

Erfaringer - faglig utvikling. Ivareta rammeplanens mål Implementering av fagområdene IKT, neste år - språk Barns medvirkning Hold fokus på en ting over tid – her aksjonslæring Hele personalet engasjert Faglige diskusjoner Utfordringer i hverdagen i forhold til barnegrupper, enkeltbarn og personalet

Erfaringer - faglig utvikling.. Alle: Bedre på refleksjon med medarbeiderne Større fokus på tilrettelegging – smågrupper Viktig med gode voksne som ser barnas behov Legge bedre til rette for vennskap og god lek Bedre på å samtale med barna Bedre på å se godt samspill mellom barna Bedre på å forstå sammenhenger og mekanismer Pedagogisk leder: Være leder i forskningen Lede refleksjonsrundene

Utfordringer Alle: Pedagogisk leder: Assistentene: Hvordan inkludere og motivere hele personalet? Pedagogisk leder: Å være forskningsleder Ulikt fra avdeling til avdeling Organisering Refleksjon Assistentene: Samtale med barn Utfordring i prosjektledelse: Å få oversikt når noen står fast eller lurer på noe Oppfølging Motivering til å spørre om hjelp – melde behov

Feire våre suksesser!!! Erfaringskonferanse for alle med utstilling av forskningene! Nettverkssamling på Sætern gård for pedagogene!