Laste ned presentasjonen
1
Matematikklek i Solsletta barnehage
Et pilotprosjekt barnehageåret , men som fortsetter og fortsetter
2
Organisering av prosjektet
Prosjektet skulle vare et år. En førskolelærer som var prosjektleder. Mål for både personalet og barna 6 temaer\emner fordelt utover året. Fraspark på en halv planleggingsdag Matte-møte. Pedagog møte ca hver andre mnd til prosjektet. Et kompendia og en møteplan ble delt ut før matte-møtet så alle var forberedt. Møtet ble brukt til å utveksle erfaringer og introdusere nye tema. ”Drypp” på felles personalmøter gjennom året Loggbok der det fortløpene ble dokumentert og evaluert. Enkel rapport til slutt der loggført dokumentasjon ble samlet.
3
Økonomi Vi søkte fylkesmannen om 30,000 kr og fikk 15 000 kr.
Prosjektleder ble frikjøpt noe for å jobbe med prosjektet. Vi kjøpte ”matte-meisen” en tursekk med tips og utstyr til å jobbe med matte i naturen. Spill og utstyr ble kjøpt inn.
4
Mål for prosjektet: Personalet:
Bevisstgjøre og utnytte den mattematikken som er i barnehagen i dag. Utvikle ny kunnskap og gjøre nye erfaringer i forhold til matematikkområdet Barna: Oppleve at det er gøy med matematikklek Bruke matematikk i hverdagen; løse problemer\utfordringer, reflektere (tenkning), her og nå Skape motivasjon og trygghet som grunnlag for videre matematikklæring
5
Matematikklek i Solsletta barnehage
6
-Språk- utvikling av begreper
”Videreutvikle begrepsforståelse og bruke et variert ordforråd”
7
Matte i hverdagen Frilek Rydding Samling Måltid Bleieskift
Garderobesituasjon Utelek Tur Aktiviteter
8
Sortering, klassifisering
Sortere/klassifisere: Farger Leker Redskaper Størrelser Ordne og systematisere
9
Tall, telling, antall/mengde
Øve på tallremsa gjennom sanger, rim og regler Lære å se mengder Bruke rutinesituasjoner
10
Måling Avstand Vekt Volum Tid
11
Geometriske former Lære begreper som trekant, firkant, sirkel, og oval
Klippe og lime geometriske former Gå på jakt etter geometriske former når man er på tur i nærmiljøet Ha formfest
12
Romoppfattelse kroppsoppfattelse konstruksjon plasseringsord
13
Design, form og mønster Studere ulike mønster i nærmiljøet
Kjenne på ulike former Male på forskjellige underlag Lage ulike mønster Speiling
14
Lurt å tenke på: Hvem skal lede prosjektet?
Hvem skal være pådriver fra avdelingen? Hvordan få med de andre voksne? Hva er nå-situasjonen og hvor vil vi? Målsetting, barn? Personalet? Mulighet for ekstra økonomiske midler? Bruk av loggbok for å dokumentere Hvorfor ha mattemøter, og hvor ofte bør man ha det?
15
Suksess kriterier: En engasjert ansvarlig prosjektleder og en pådriver på hver avdeling. Felles satsing på huset, - felles mål og tema Integrert i daglige aktiviteter og gjøremål. Ikke isolert i spesielle situasjoner men en del av alt. Bevisgjøring på alt vi fra før kunne Innkjøp av nytt anvendelig og spennende utstyr Satse på lek og moro både i forhold til barn og personalet
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.