Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Sted: Arnatveit barnehage kl 1 foreldrerepresentant deltar og legger fram resultatet fra dere.

2 Kvalitetsoppfølging 8.november
Fagavdelingen Mål: Bidra til å gjøre oss bedre i stand til å vurdere vår egen kvalitet og til å iverksette tiltak for kvalitetsutvikling. Dette er fjerde runde med kvalitetsoppfølging.

3 Tema for 2018: Knyttet til den nye kvalitetsutviklingsplanen «Sammen for kvalitet – lek og læring» og målet i den: «Livsmestring for det 21. århundre – medvirkende barn i lek og læring» 8 kjennetegn – plukket ut to av kjennetegnene: Barna opplever vennskap og fellesskap Barna er aktivt og medskapende i lek og læring

4

5 Kjennetegn og brukerundersøkelse:
Barnet opplever vennskap og fellesskap 16: personalet legger til rette for å skape kontakt og vennskap mellom barnet og de andre. 22: barnet opplever å være en viktig del av fellesskapet i barnehagen

6 2. Barnet er aktivt og medskapende i lek og læring
2. Barnet er aktivt og medskapende i lek og læring. 8: personalet er gode på å stimulere barnets lek. 9: personalet er gode på å stimulerer barnets lyst til å lære. 20: barnets interesser påvirker temaet for lek og læring i barnehagen. 21: personalet benytter seg ofte av situasjoner som oppstår i barns hverdag til lek og læring.

7 Barnet opplever vennskap og fellesskap
Barnehage Arnatveit barnehage Personalet legger til rette for å skape kontakt og vennskap mellom barnet og de andre barna 86 92 Barnet opplever å være en viktig del av fellesskapet i barnehagen 88

8 Barnet er aktivt og medskapende i lek og læring.
Barnehage Arnatveit barnehage Personalet er gode på å stimulere barnets lek 85 93 Personalet er gode på å stimulere barnets lyst til å lære 83 91 Barnets interesser påvirker temaer for lek og læring i barnehagen 80 Personalet benytter seg ofte av situasjoner som oppstår i barns hverdag til lek og læring 82 89

9 Forarbeidet vårt: Barnesamtaler Forarbeid med personalet Foreldremedvirkning

10 Barnesamtaler: f. 2012, 2013, 2014 Svaralternativer: 24 barn svart Ja -Vet ikke - Nei
Er det kjekt i barnehagen? (23 – 1) Har du gode venner i barnehagen? (24) Får du være med i leken, hvis du vil? (23 – 1 ) Får de andre barna være med i leken, hvis de vil? (22- 1 – 1) Er de andre barna grei med deg? (23 – 1 ) Er det noen spennende steder å leke i barnehagen? ( ) Hører de voksne på deg når du snakker/foreslår ting? (20 – 4) Kan du slippe å være med på det de voksne bestemmer at barna skal gjøre ute/inne? (11 – 6 – 7 ) Vet de voksne hva du liker å leke? (18 – 5 – 1 ) Leker de voksne sammen med deg når dere er inne/ute? (18 – 1 – 5 ) Vil du at de voksne skal leke mer med deg? (13 – 3 – 8) Lærer du nye ting sammen med de voksne og barna i barnehagen? ( )

11 Brukerundersøkelsen. Se utdelt kopi på skår til de enkelte spørsmålene . Markert med gult.

12 Gruppearbeid: I hvilken grad er resultatene som forventet?
Gruppen starter med å samtale om resultatene min. Disse spørsmålene kan være til hjelp. ( Skal ikke svare skriftlig, men danne grunnlag for hva dere skriver i skjema Bevaringsområder og utviklingsområder) I hvilken grad er resultatene som forventet? Hva gleder deg mest når du ser årets resultater? Hva mener du ligger bak disse gode resultatene? Er det noe i resultatene som overrasker deg? Hva mener du kan ligge bak dette? Hvilke områder vil være spesielt viktig for deg å styrke det neste året?

13 Skrives inn i skjema: I G P Velg ut tre bevaringsområder og tre utviklingsområder – begrunn hvorfor disse er valgt. Har dere ideer til tiltak på bevarings- og utviklingsområder? Føres inn i skjema.

14 P: Gruppene samles og presenterer sine punkter og ideer til tiltak for hverandre

15 Hver gruppe velger en ordstyrer som presenterer i plenum og fører inn på refleksjonsskjemaet.
I: 10 minutter G: 35 minutter P : 20 minutter

16 Vedlegg 2A Enkelt refleksjonsskjema
Hvordan er vår praksis i dag? Ta utgangspunkt i oppsummering av funn fra barnesamtaler og brukerundersøkelse. Hva mener du ligger bak resultatene? Barnet opplever vennskap og fellesskap Bevaringsområder (Hva mener du vi må fortsette med for å opprettholde eller ytterligere styrke disse områdene? Konkretiser*): Utviklingsområder (Hvordan mener du vi kan styrke de områdene vi trenger å forbedre? Konkretiser*): Vedlegg 2A Enkelt refleksjonsskjema

17 Vedlegg 2A Enkelt refleksjonsskjema
Hvordan er vår praksis i dag? Ta utgangspunkt i oppsummering av funn fra barnesamtaler og brukerundersøkelse. Hva mener du ligger bak resultatene? Barnet er aktivt og medskapende i lek og læring Bevaringsområder (Hva mener du vi må fortsette med for å opprettholde eller ytterligere styrke disse områdene? Konkretiser*): Utviklingsområder (Hvordan mener du vi kan styrke de områdene vi trenger å forbedre? Konkretiser*): Vedlegg 2A Enkelt refleksjonsskjema


Laste ned ppt "Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google