læringssyn - menneskesyn
Å lære Med ”å lære” forstår jeg………………. Med ”å lære” forstår jeg også……….. Med ”å lære” forstår jeg kanskje også….
Å lære Å lære er å oppdage Å lære seg Voksenlæring (Grenstad, Nils Magnar) Å lære seg Voksenlæring Informasjon - undervisning Å lære seg – prikken Voksenlæring – sammenhenger – knagger – opptatt av å forstå
Kinesisk visdom Jeg hører lytter, spør, søker informasjon Og jeg glemmer Jeg ser observerer, iakttar, opplever Og jeg husker Jeg deltar bearbeider, bedømmer, analyserer, reflekterer, diskuterer, sammenligner erfaringer Og jeg forstår
Områder for læring Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Sammenheng ? Sammenheng: sykkel: forhjul = kunnskaper, bakhjul = ferdigheter, styre = holdninger
Læring - nivåer Kunnskaper ( Blooms) Ferdigheter (Simpsons) Gjengi anvende vurdere Ferdigheter (Simpsons) Se på/imitere vane videreutvikle Holdninger ( Kraftwohls) Reagere verdsette ta ansvar
Læring - nivåer Fra novise til ekspert (Benner og Wrubel)
Kunnskapsbasert praksis
Kompetanse ”Kompetanse består av de samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål” (Lai 1997)
Kompetansetyper Fagkompetanse Handlingskompetanse Sosial kompetanse Metodekompetanse Læringskompetanse
Kompetanseutvikling ”Å lære å være yrkesutøver er bare mulig gjennom å praktisere, og reflektere som yrkesutøver Arild Gulbrandsen ”Helhetlig læring” Helhetlig læring: Praksis og refleksjon over praksis
Profesjonell kompetanse Kompetansenivå 1: Egne handlinger og overveielser i gjennomføringen av det daglige arbeidet.
Profesjonell kompetanse Kompetansenivå 2: Planlegger, gjennomfører og evaluerer arbeidet sammen med kolleger.
Profesjonell kompetanse Kompetansenivå 3: Kritisk refleksjon omkring kunnskap og praksis. Behov for endring/forbedring av rutiner og metoder