læringssyn - menneskesyn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Advertisements

NOKUTs fagskoledager mars Lektor Rita jakobsen
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Vurdering av lærerkompetanse
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Avdeling for sosionomutdanning
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bruk av data i kvalitetsarbeid
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Skolevandring.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Veiledning og kommunikasjonsteori
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Fra kunnskap til handling
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

læringssyn - menneskesyn

Å lære Med ”å lære” forstår jeg………………. Med ”å lære” forstår jeg også……….. Med ”å lære” forstår jeg kanskje også….

Å lære Å lære er å oppdage Å lære seg Voksenlæring (Grenstad, Nils Magnar) Å lære seg Voksenlæring Informasjon - undervisning Å lære seg – prikken Voksenlæring – sammenhenger – knagger – opptatt av å forstå

Kinesisk visdom Jeg hører lytter, spør, søker informasjon Og jeg glemmer Jeg ser observerer, iakttar, opplever Og jeg husker Jeg deltar bearbeider, bedømmer, analyserer, reflekterer, diskuterer, sammenligner erfaringer Og jeg forstår

Områder for læring Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Sammenheng ? Sammenheng: sykkel: forhjul = kunnskaper, bakhjul = ferdigheter, styre = holdninger

Læring - nivåer Kunnskaper ( Blooms) Ferdigheter (Simpsons) Gjengi anvende vurdere Ferdigheter (Simpsons) Se på/imitere vane videreutvikle Holdninger ( Kraftwohls) Reagere verdsette ta ansvar

Læring - nivåer Fra novise til ekspert (Benner og Wrubel)

Kunnskapsbasert praksis

Kompetanse ”Kompetanse består av de samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål” (Lai 1997)

Kompetansetyper Fagkompetanse Handlingskompetanse Sosial kompetanse Metodekompetanse Læringskompetanse

Kompetanseutvikling ”Å lære å være yrkesutøver er bare mulig gjennom å praktisere, og reflektere som yrkesutøver Arild Gulbrandsen ”Helhetlig læring” Helhetlig læring: Praksis og refleksjon over praksis

Profesjonell kompetanse Kompetansenivå 1: Egne handlinger og overveielser i gjennomføringen av det daglige arbeidet.

Profesjonell kompetanse Kompetansenivå 2: Planlegger, gjennomfører og evaluerer arbeidet sammen med kolleger.

Profesjonell kompetanse Kompetansenivå 3: Kritisk refleksjon omkring kunnskap og praksis. Behov for endring/forbedring av rutiner og metoder