Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
8 Skumlesing.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
FYR Ny GIV
Bruk av læringsstrategier på 7.trinn
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Praksislærermøte GLSM-praksis
Velkommen til klasse- foreldrene
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Hvordan skrive en god utredning?
Strategier og kompetanse
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Foreldre som gode leseveiledere
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Den andre leseopplæringa Norsk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Studieteknikk Bison.
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstrategier ved Kjersti Silseth

Framtida nå - les og forstå! Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet læringsstrategi Læringsstrategien SQ3R Bisonblikk Ordbank Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Resultater fra prøven Konklusjon 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Sammen med elevene skal vi blant annet som lærere; Reflekterer over tekstens handling og modellere i klasserommet sammen med elevene. Lytte til hver enkelt elev Gi elevene oversikt over teksten Stiller spørsmål om emnet og teksten 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Hva er læringsstrategier? Læringsstrategier er metoder som gjør lesing av fagtekster enklere. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Læringsstrategien SQ3R. Bison; - SQ3R skumme - SQ3R skanne Ordbank; begrepslæring/forarbeid til prøver - SQ3R spørsmål 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Skumme og skanne; BISONBLIKK B= Bilde/ bildetekst I = Innledning S = siste avsnitt O = overskrifter N = NB ord, kursive ord, ord som skiller seg ut i teksten 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Bisonblikk Ved å bruke BISONBLIKK, skanner/skummer elevene tekstens hovedinnhold. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 1. 4. 2. 5. 7. 3. 6. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Arbeidsoppgaver etter ordbank Elevene stiller spørsmål til hverandre Lese fagtekst sammen Skrive sammendrag Diskusjon to og to Lærerstyrt diskusjon over nye begreper 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Elevene arbeidet med tema ”Det spirer” i 5. uker. Ordbank: Førlesing, underveislesing og etterlesing Prøve. Spørsmål fra tema Antall elever; 38 elever fordelt på to klasser 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Resultater fra prøven Poengsum Elever 0-3 4-11 12-19 20-27 28-35 36-43 = 0 = 5 = 6 = 15 = 7 = 4 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Min konklusjon etter undersøkelsen Ta seg tid til tema Tilrettelegging av undervisning er forutsetning for gode resultater Se elevene som en ressurs i klasserommet 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!