Læringsstrategier ved Kjersti Silseth
Framtida nå - les og forstå! Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet læringsstrategi Læringsstrategien SQ3R Bisonblikk Ordbank Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Resultater fra prøven Konklusjon 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Sammen med elevene skal vi blant annet som lærere; Reflekterer over tekstens handling og modellere i klasserommet sammen med elevene. Lytte til hver enkelt elev Gi elevene oversikt over teksten Stiller spørsmål om emnet og teksten 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Hva er læringsstrategier? Læringsstrategier er metoder som gjør lesing av fagtekster enklere. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Læringsstrategien SQ3R. Bison; - SQ3R skumme - SQ3R skanne Ordbank; begrepslæring/forarbeid til prøver - SQ3R spørsmål 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Skumme og skanne; BISONBLIKK B= Bilde/ bildetekst I = Innledning S = siste avsnitt O = overskrifter N = NB ord, kursive ord, ord som skiller seg ut i teksten 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Bisonblikk Ved å bruke BISONBLIKK, skanner/skummer elevene tekstens hovedinnhold. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! 1. 4. 2. 5. 7. 3. 6. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Arbeidsoppgaver etter ordbank Elevene stiller spørsmål til hverandre Lese fagtekst sammen Skrive sammendrag Diskusjon to og to Lærerstyrt diskusjon over nye begreper 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Elevene arbeidet med tema ”Det spirer” i 5. uker. Ordbank: Førlesing, underveislesing og etterlesing Prøve. Spørsmål fra tema Antall elever; 38 elever fordelt på to klasser 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Resultater fra prøven Poengsum Elever 0-3 4-11 12-19 20-27 28-35 36-43 = 0 = 5 = 6 = 15 = 7 = 4 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Min konklusjon etter undersøkelsen Ta seg tid til tema Tilrettelegging av undervisning er forutsetning for gode resultater Se elevene som en ressurs i klasserommet 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!