Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGorm Thorstensen Endret for 9 år siden
1
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Diskusjon og valg på egen skole Støtte til veien videre © Bergen kommune
2
Oppfølgingsmøtet Område: Dette lykkes vi med: Områder til forbedring:
Lesing Matematikk Naturfag IKT
3
Oppfølgingsmøtet Leseplan med tydelige mål fra LK-06.
Område: Dette lykkes vi med: Områder til forbedring: Lesing Leseplan med tydelige mål fra LK-06. Gode rutiner for bruk av leseplanen. Bruker metoder som ivaretar tilpasset undervisning. Nær standard på kartleggingsprøver for 2. og 7.trinn. Under standard på Nasjonale prøver. Kartleggingsverktøy for 1-7.klasse. Matematikk Naturfag IKT
4
TIL DRØFTING PÅ SKOLENE ETTER OPPFØLGINGSMØTET:
SYSTEM FOR KARTLEGGING: Hvilke kartleggingsverktøy bruker vi? Hvorfor har vi valgt dette verktøyet? Hvordan følger vi opp elevenes resultater i videre arbeid med fagene? Fungerer kartleggingsverktøyet tilfredsstillende? Blir det brukt? Gir det administrasjonen god oversikt over elevenes ståsted? Gir det lærerne god innsikt i den enkelte elevs ståsted? Er det lett å se hva som er neste utfordring for eleven?
5
Fagavdelingen kan bidra innenfor de ulike temaene
Strategitenkning sammen med ledelsen/plangruppen Fagoppfølging for trinn, team eller hele skolen Holde kurs Arrangere kurs med eksterne foredragsholdere Formidle ressurspersoner Formidle skoler med god kompetanse innenfor tema Knytte kontakter mellom skoler for å starte nettverk 1
6
Aktuelle tema Lesing: Hjelp til strategi for leseplan
Mål for lesing i LK-06, skolens plan for lesing Begynneropplæring Ulike metoder i leseopplæringen Lesestimulering Kartlegging, diagnostisering og oppfølgingstiltak Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag Lesing av fagtekst Nye hjelpemidler i faget Biblioteket, organisering og innkjøp
7
Tema Strategi Tiltak Ansvarlig på vår skole Eksterne bidrag Kartlegging -lesing Innhente informasjon om ulike kartleggingsverktøy Informere om ulike kartleggingsverktøy for personalet. Bestemme hva slags kartleggingsverktøy vi går for etter diskusjon i personalet. Etterutdanne 2-3 ressurs personer fra personalet Øke hele det pedagogiske personalets kompetanse Tidsbruk Evaluering – hvordan går arbeidet? Kontakte Fagavd Videreføre informasjon i fellestid Diskusjon i grupper i fellesetid – lite referat fra hver gruppe Kontakte kursholdere Kurses på skolen av ressurs-personer fra skolen Langdager og en planleggingsdag Diskusjon på team og i plangruppen. Tenke videre strategi og oppfølgingstiltak. Logoped Rektor/ Logoped Rektor Inspektør Ressurs- personer, Rektor/ plangruppe Rektor/ plangruppe Fagavd Kursholdere fra ....
8
Oppsummering veien videre:
Vurderingskonklusjon tett opp i mot standardene God oversikt både hos skolen og Fagavdelingen Skolene tar sine valg om veien videre Hovedoppfølging etter mars måned Fagavdelingen kan: Bidra i strategitenkning sammen med ledelsen/plangruppen Fagoppfølging for trinn, team eller hele skolen Holde kurs Arrangere kurs med eksterne foredragsholdere Formidle ressurspersoner Formidle skoler med god kompetanse innenfor tema Knytte kontakter mellom skoler for å starte nettverk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.