Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Tankekart og læringstrategi
2
Når lesing er vanskelig
Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er vanskelig Nivå 4: Når læring er vanskelig Kilde: Vigdis Refsahl: Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for ungdom og voksne. Cappelen Damm Akademisk. 2012
3
I «ordinære» klasser møter vi elever på disse nivåene:
Vanskelig å forstå det man leser Nivå 4: Vansker med å lære/anvende det man leser
4
Strategier for læring:
Når forståelse er vanskelig Sikre nødvendige bakgrunnskunnskaper (språk, struktur og innhold) Enkle tankekart kan være en hjelp
5
Enkelt tankekart «Sol»: for å skaffe seg oversikt over nytt emne
Fordel med tankekart: trenger ikke skrive så mye kan ikke skrive så mye
6
Organiserende strategier for å lære
Tankekart: For å få oversikt over fagstoff: For å forstå nivåer i kunnskapsstoff: Begrepskart, med en klar hierarkisk struktur Strukturert tankekart, med to eller flere nivåer: Del 1 og del 2
7
Andre muligheter i Inspiration til bruk i læringsarbeidet:
Legge til hyperlenker: Til internett Til andre tekster eller dokumenter Fargelegge de ulike boblene Legge til lydfiler
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.