Danning – å skape seg selv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Problemløsning.
Vi vil «være sammen»; for barna…
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Helsesøsterkongressen 2017
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Danning – å skape seg selv

Danning er mer enn: (Rammeplanen s. 15) Utvikling Læring Omsorg Oppdragelse Sosialisering (Rammeplanen s. 15)

Barnehagebarn – de 6 første år: Lære å mestre kroppen Lære å mestre språket Lære å mestre den fysiske verden Lære å mestre den sosiale verden (det viktigste barnet lærer i barnehagen!) Lysten til å lære er stor Læring forbindes med glede Barnet styrer læringsprosessen

Barnet trenger voksne til: Å reflektere Å filosofere Å fantasere Å systematisere Å ordne kunnskap

Foreldre/Ansatte Legge til rette for gode relasjoner Være interessert i det barnet er opptatt av Kunne lære noe sammen Være nysgjerrige Være gode rollemodeller Være positive miljøskapende Være trygg på seg selv Veilede barnet i ulike situasjoner Se barndommen som en verdi i seg selv

Refleksjoner over: Danningsprosessen som skal forberede barna på: -et flerkulturelt samfunn -solidaritet -demokrati -globale og miljø- messige utfordringer -utforsking -læring

Forskningen viser at barn har: Egne intensjoner Egne grenser Gir uttrykk for at de ønsker pause fra interaksjon Gir uttrykk for at de trenger veiledning

Kulturell hukommelse Barn ble sett på som objekter Barn ble vurdert ut fra et mangelperspektiv Iflg. D.Sommer har det skjedd et paradigmeskifte i forhold til synet på barndom I 1963 var det 259 barnehager i Norge I 2003 var det 5.924 barnehager i Norge I dag er det full barnehagedekning Det finnes også noen nisjebarnehager

Lovverket Lov om barnehager § 1: Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for -omsorg -lek -læring -danning som grunnlag for allsidig utvikling.

Danning gjennom Omsorg Oppdragelse Lek Læring Aktiv deltakelse Medvirkning Kunnskap Utdannelse

Fremtidens samfunn Hva trenger barn å vite noe om? Hvilke endringer har skjedd de siste 10 år? Fra kroppsarbeid til kunnskapssamfunn med teknologi Klokka viser 2 ting. Hva gjør telefonen? Ipadèn?

Kunnskap om kulturer og religioner Abraham Kulturforskjeller Hva har vi felles? Tradisjoner

Menneskesyn og læringssyn Vårt læringssyn legger føringer for hvordan vi velger arbeidet i en pedagogisk virksomhet Positivt menneskesyn Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene Rammeplanen tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn, som bygger på at læring skjer gjennom bruk av språk og deltakelse i sosial praksis Voksne kan ikke overføre sin kunnskap direkte til barn, barn må selv bygge opp sin forståelse ved å være medvirkende og deltagende i egen læringsprosess. Menneskelig likeverd og likestilling

Menneskesynet skal bygge på: Likeverd Toleranse Respekt Anerkjennelse Medvirkning At barnet er et kompetent menneske At barnet har et meningsfylt liv

Verdikort – Kanvas verdispill Ledergruppen -Påstander Personalgruppen Barna -Åpne spørsmål -Mulighet for undring

Verdispillet - eksempler Personal eks.: -Jeg vet hva som forventes av meg -Jeg legger til rette……. -Jeg takler å ta imot tilbakemeldinger.. -På min arbeidsplass foregår det ikke mobbing -Jeg er lojal og følger opp…….

Sosial kompetanse Sosial kompetanse er selve ”limet” i samfunnet Empati Prososial adferd Konfliktløsing Sinnemestring Problemløsing

Empati – Rolletaking Vise og uttrykke medfølelse og omtanke for andre Forstå egne og andres følelser Innlevelse i andres følelser Respekt for andres følelser Ta andres perspektiv Kardemommeloven

Prososial atferd Hjelpe, dele, støtte Byttelåne, forhandle Samvær Hjelpe, dele, støtte Byttelåne, forhandle Følge regler La andre barn få være med i leken Ta hensyn

Konfliktløsing/sinnemestring Vi bør komme til enighet om hva som har skjedd Hvem tar ansvaret? Noen må angre slik at vi (den utsatte) tror på det! Noen må love «bot og bedring»! Må sannsynliggjøre at det ikke skjer igjen «Å si unnskyld innebærer å ta på seg ansvar. Å beklage er bare en sympatierklæring med offeret». Mestre sinne: -ro deg ned, tell til 10 -snakk deg «ned»

Problemløsing Hva er problemet/utfordringen? Hvordan kan det løses? Hvilke handlings- alternativer finnes? Hva trenger barnet veiledning/hjelp til?

Lek Føle glede og involvere seg i lek/følge lekens regler Forstå lekesignaler/gå inn og ut av lekerammen Spøke og ha det moro Bli verdsatt for sine humorprodukter

Læring Hvordan ser vi på samarbeid om kunnskap Med-undrende Med-oppdagende Hjelpe barn å finne «svar» Identifisere, imitere Resiprok - samarbeidslæring TPR- Total physical respons

Oppdrager»metoder»: Autoritær Demokratisk «La det skure» Autoritativ

Barnevettregler La barnet protestere uten å føle seg avvist Vent ikke at barn alltid skal være blide og glade Gi ikke etter for å unngå bråk La barn føle at de er viktige Snakk sant til barn Hold avtaler Skrem ikke barn unødig Le med barn – ikke av Husk å anerkjenne barn Du er rollemodell

Det vi sitter igjen med etter at vi har glemt det vi har lært! Danning Det vi sitter igjen med etter at vi har glemt det vi har lært! Filosof: Ellen Kay

Den som skaper seg selv er dannet!