Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE"— Utskrift av presentasjonen:

1 VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE

2 Presentasjon Personalet Foreldre Barnegruppa

3 UKESRYTME MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Kl Lesegruppe/ forming og tur Kl Utelek formiddag dersom været tillater det. Pedagogledermøte formiddag. Varm lunsj Oddetallsuker: Kløver: Turdag Lyng: Matlaging/ innelek Partallsuker: Lyng: Turdag Kløver: Matlaging/ innelek

4 Dagsrytme 7.30: Barnehagen åpner 8.00-8.30: Frokost
9.30: Kjernetid og aktiviteter 11.00: Lunsj (varmmat hver fredag) : Sovetid 14.00: Fruktmåltid Etter frukt: Inne/ utelek avhengig av vær og vind 16.30: Barnehagen stenger

5 Smågrupper: Sosialisering Språklæring Motoriske ferdigheter

6 «Bare» lekt i dag? Barns lek har en viktig egenverdi i seg selv og spiller en stor rolle i deres utvikling. Gjennom lek erfarer og lærer barna seg blant annet: Prososial atferd – positive sosiale holdninger og handlinger som å hjelpe, oppmuntre, dele med andre, anerkjenne, inkludere, vise omsorg for andre osv. Selvkontroll – å kunne utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever kompromisser og avgjørelser, innordne seg, takle konflikter og vente på tur. Selvhevdelse – hvordan en kan hevde seg selv og egne meninger på en god måte, tørre å stå imot gruppepress, ta initiativ til eller bli med i lek som allerede er i gang. Lek, glede og humor – å kunne skille lek fra annen aktivitet, tolke lekesignaler, la seg rive med i lek, føle glede, slappe av, spøke og ha det moro. (Kilde: lamer.no)

7 Barns medvirkning Barns medvirkning i barnehagen skjer i like stor grad på liten avdeling som på stor. Vårt mål og fokus er at barna skal bli trygge på å uttrykke sine tanker, følelser og meninger og at de opplever at de har innflytelse i sin barnehagehverdag. Her spiller voksenrollen en stor rolle der vi må ta barns ytringer på alvor. Dersom barna ikke klarer å uttrykke seg muntlig prøver vi å tolke kroppsspråk, peking, enkeltord eller andre signaler barnet gir. Å sette seg inn i barnas følelsesverden og deres perspektiv og la seg påvirke av dette, er en viktig forutsetning for å støtte opp om barns medvirkning.

8 Trygghetssirkelen

9 Tema september-november:
«Den lille musa leter etter en venn». Vennskap, empati og følelser

10 INFORMASJON Barnehagens hjemmeside: (husk å abonnere.) Månedsbrev legges ut den 1. hver måned Temaplan, ukesrytme, ukesnytt og annen info legges ut her Bringe og hentesituasjoner Åpen dialog mellom barnehage og hjem Foreldresamtaler i løpet av året

11 Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal støtte barns utvikling ut fra deres egne forutsetninger og gi det enkelte barn og barnegruppen utfordringer innen omsorg, lek, læring, vennskap og fellesskap og danning. Fagområder: Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse, mat og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknologi Antall, rom og form Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn

12 Nærmiljø og samfunn

13 Etikk, religion og filosofi

14 Antall, rom og form

15 Natur, miljø og teknologi

16 Kunst, kultur og kreativitet

17 Kropp, bevegelse, mat og helse

18 kommunikasjon,språk og tekst

19 Praktisk info Sykdom Merk alle klær og sko Feber og allmenntilstand:
Vi måler ikke feber i barnehagen. Vi ser an barnets allmenntilstand, og vurderer deretter. Er ikke barnet friskt nok til å følge barnehagens aktiviteter, må det bli hjemme. Medisiner Vi gir ikke febernedsettende i barnehagen. Trenger barnet medisiner i løpet av barnehagedagen, må medisinen være ferdig oppmålt, og foresatte må skrive under på et skriv som dere får av oss. Oppkast og diarè Ved oppkast og diare må barnet holdes hjemme i ca. 48 timer etter siste «utbrudd». Ta hensyn til smittefaren. -Vi viser til «Friske barn», artikkel som ligger på nettsiden. Merk alle klær og sko Sjekk hyller med ekstratøy å pass på at det alltid er minst et sett ekstratøy (fra innerst til ytterst) Ta med våte klær hjem, ta med nytt skift dagen etter Lage gode rutiner på å gå gjennom barnas hyller for å sjekke hva som kan være/ta med hjem La barna øve seg på av- og påkledning. Selvstendighetstrening. Helst sko uten skolisser.

20 Valg av FAU- representanter
Èn hovedrepresentant og èn vara fra hver avdeling Viktig oppgave å fremme fellesinteressene til foreldregruppa Tar saker videre fra foreldre til FAU møtene som vil være ca.4 ganger i året Arrangementer som julefest og sommerfest/matfest i barnehagen

21 Takk for oss og for at dere kom!


Laste ned ppt "VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google