Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helsesøsterkongressen 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helsesøsterkongressen 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Helsesøsterkongressen 2017
Spill i samtaler med barn og unge Helsesøsterkongressen 2017

2 Hvem er vi? Kristin Sommerseth Olsen
psykologspesialist, BUPA Utredningsposten Stavanger Universitetssykehus Guro Winsnes psykologspesialist, Enhet for forebyggende helse barn og unge, Ås kommune

3 Planen i dag.. Vi håper å dekke blant annet:
Å skape gode samtaler med barn og ungdom – viktige prinsipper Bruk av brettspill i samtaler – hvordan kan det virke? Heispillet –hva er det, og hvorfor kan det fungere i møte med barn/unge?

4 Barnets perspektiv – hvordan ser det ut?
Tenk tilbake til da du selv var barn og ungdom. Hvilke voksne likte du å snakke med? Hva kjennetegnet dem?

5 Den voksnes oppgaver.. Gjøre samtalen meningsfull for barnet/ ungdommen Tilpasse samtalen til barnets utviklingsnivå Formidle at vi ønsker å forstå og hjelpe Ha en undrende og nysgjerrig holdning Finne en tålbar og forståelig måte å snakke om vanskelige tema på Å komme «på samme lag»

6 Noen ganger er ikke gode intensjoner nok…

7 Heispillet Brettspill med enkle regler
Passer for barn fra fire år og oppover Ingen øvre aldersgrense Dette er et spill der reglene ikke er det viktigste Det er til sammen 75 spillkort fordelt på syv kategorier

8 Hvordan bruke spillet Barn og voksne spiller sammen
Velg terning ut fra hvor lenge dere ønsker å spille Kan velge ut spørsmålskort som passer til barnet Kan brukes individuelt, med familier og i grupper Kan også kun bruke spørsmålskort

9 Spørsmålskortenes sju kategorier
Bli kjent Selvfølelse Situasjoner Relasjoner Følelser Mentalisering Fantasi

10

11 Hei - hva skjer her? Spill gir ramme for dialog
Felles fokus på «noe annet» – eksternalisering Likeverdige i samtalen – maktbalansen i rommet endres? Felles aktivitet – engasjement, humor, undring Når den voksne deler tanker og følelser gjør det noe med samtalen og relasjonen

12 Hei - hva med det faglige?
Hvordan begrunner vi bruk av ulike virkemidler i samtaler med barn? Hva er det eventuelt som gjør Hei-spillet til et nyttig virkemiddel?

13 Hei - hjelp til utviklingsstøttende dialog
Følgeprinsippet – aktiv voksen som tilrettelegger og skaper felles fokus Relevansprinsippet – den voksne gjør seg relevant for barnet Subjektprinsippet – gi rom for begge parter og ta hensyn til hverandres initiativ Rytmeprinsippet – bygge videre på hverandres initiativ Hierarkiprinsippet – den voksne tar ansvar for å lede samspillet og har et mål om å fasilitere barnets utvikling; «tar et ansvarlig barneperspektiv» (Hafstad og Øvreeide, 2011)

14 Følgeprinsippet Aktiv voksen som legger til rette for dialog
Den voksne følger barnets fokus, initiativ og interesse Barnet vil da se seg selv som en aktiv deltager i samspillet Felles fokus er en grunnpilar i mellommenneskelig kontakt Skaper primær intersubjektivitet

15 Relevansprinsippet Den voksnes adferd blir interessant og relevant for barnet Skaper engasjement og deltagelse Være tilpasset barnet Finne balanse mellom trygghet og utfordring

16 Subjektprinsippet Begge parters initiativ og reaksjoner ivaretas
Begge parter får en aktørrolle samtidig som de har et felles fokus Barnet opplever at det kan styre sin deltagelse Barnet møtes med samme respekt både for å bidra og for å velge å ikke bidra i samtalen

17 Rytmeprinsippet Gi rom for hverandre
Bygge videre på hverandres initiativ Begge parter er involvert i samhandling Gir mer rom for utviklingsstøtte Spillet gir en ytre ramme som tilrettelegger for rytme i samhandlingen

18 Hierarkiprinsippet Den voksne har ansvar for å lede samspillet på en måte som gjør at det får en tydelig ramme I samspillet har den voksne et mål om å fremme barnets utvikling Som voksen vil man være en aktiv og støttende deltaker i samspillet her og nå, men også ha et videre mål og en plan for dialogen som ikke vil uttrykkes eksplisitt

19 Hei i praksis Gi barnet nok tid Hjelp til hvis nødvendig
Husk å bekreft barnets initiativ og følelser Velg ut kort tilpasset tema og alder Lurt at den voksne er forberedt og bruker spillet på en bevisst måte Dvel gjerne ved tema, fint utgangspunkt for små samtaler Kan svare «på vegne av andre» - triangulering Husk – regler er til for å brytes

20 Hvis det blir vanskelig å finne svar
Tenk høyt – metakommuniser «Det var litt vanskelig, jeg må tenke meg litt om…» «Jeg kommer ikke på noe jeg, vent litt…» «Jeg husker at da jeg var like gammel som du er nå…» «Jeg tror kanskje jeg må si ….» Prøv så godt du kan! Nødløsning: «Det var vanskelig å svare på, jeg tror ikke jeg kommer på noe nå»

21 Samtaler om vanskelige tema
Bekreft og støtt at barnet fortalte om det Lytt og møt Vær bevisst på egne følelser og vegring Ærlighet, enkle svar Tilpasset informasjonsmengde Vi som voksne må tåle usikkerhet og vonde følelser Barn kan trenge gjentagelser

22 Hei i familier Barn ønsker å delta og ønsker å bli hørt i familiesamtaler Det er en utfordring at mange samtaler er tilpasset voksne sin måte å snakke sammen på Når barn deltar, er det helt nødvendig at samtalen tilpasses barnet Være leken, åpen, fleksibel

23 Å selv skulle svare på spørsmål -erfaringer…?
«Litt ubehagelig å svare selv til å begynne med. Fikk raskt tilbakemelding fra pasient at dette hadde vært utrolig verdifullt for henne, det at jeg delte litt tanker og følelser også. Det var noe hun syntes var viktig for vårt samarbeid.» «Noen av spørsmålene som går på selvfølelse kan bli litt private, og det kunne være vanskelig å svare på.»

24 Hvis samtalen ikke flyter, hvilke av dialogprinsippene strever vi med?
For å få kontakt, hjelper det å vise hvem man er. Spill bør brukes fleksibelt, samtalen er hovedfokus.

25 Vil du vite mer? brettspillsomterapeutiskverktøy.pdf

26 Takk for oss!


Laste ned ppt "Helsesøsterkongressen 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google