Kan dannelse måles? Resultatmåling, kunnskap og dannelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
5 Kultur.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvor tidlig? Hvor viktig?
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bokpresentasjon Oslo.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Kulturteori
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
100 lure ord å lære.
Etikk i pedagogisk arbeid
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Litterære virkemidler
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Stoisismen og kristendommen
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Kan dannelse måles? Resultatmåling, kunnskap og dannelse Svein Lie, ILS, Universitet i Oslo Folkehøgskolekonferansen 2010

Struktur Litt om dannelsesbegrepet Prinsipper for måling Kan dannelse måles? Nei, selvsagt kan ikke dannelse måles! Jo, selvsagt kan dannelse måles!

Bokmålsordboka: Dannelse: (grad av) finhet i kultur og væremåte kombinert med (visse) kunnskaper

Norsk ordbok: Dannelse: Visst forråd av kunnskaper forenet med en viss ytre kultur og finhet i tenkemåte

Tora Aasland: Dannelse er å forme menneskets personlighet, evner og anlegg, oppførsel og moralske holdning. Men også: Det finnes bortimot like mange definisjoner av dannelse som det finnes meningsytere.

Wikipedia: Etter hvert kom dannelsen til å innebære all god oppførsel, takt og tone, og kunnskaper som var ervervet fra universitetene, såkalt klassisk dannelse.

Wikipedia, forts. Det moderne, helhetlige dannelsesbegrepet står for menneskenes livslange utviklingsprosess, hvor de utvider sine åndelige, kulturelle og praktiske ferdigheter og sin personlige og sosiale kompetanse. Dannelse kan oppfattes som det vi sitter igjen med etter at vi har glemt det vi har lært. Denne formuleringen kan forstås slik: Den kunnskapen vi har tilegnet oss, blir internalisert på en slik måte at vi ikke lenger trenger å huske den bevisst.

Wikipedia, forts. her snakker vi om mer "høytstående" teoretiske kunnskaper, knyttet til etiske leveregler, litteratur, kunst og musikk, altså kultur generelt.

Dannelseselementer En ”viss” kunnskap, særlig om litteratur, kultur, filosofi Tysk Bildung-tradisjon: Også kunnskaper i realfagene viktige ”Positiv” personlighet, oppførsel, moral, språk Finkultur Kan dette måles?????

Måling av psykologiske trekk Kan ikke observeres direkte Men i form av en indeks via en samling av observerbare forhold, f.eks svar på mange enkeltspørsmål i et spørreskjema Noen avgjørende forhold: Rammeverk som beskriver og begrunner variablene/spørsmålene Validitet og reliabilitet for indeksen

Rammeverk En detaljert beskrivelse av HVA som skal måles, og HVORDAN Hvilke emner, hva slags spørsmål? Teoretiske referanser Hvis indeksen er sammensatt: Hvor mye av hver del? Hvordan skal delene ”summeres”? Parallelt eksempel: Skiskyting!

Eksempel: Sammensetning av fysikkprøven i TIMSS Advanced Innholdsdimensjon (Faglige emner) Mekanikk (30%) Elektrisitet og magnetisme (30%) Varme og temperatur (20 %) Atom- og kjernefysikk (20%) Kognitiv dimensjon (Ferdigheter og prosesser) Kjennskap (30%) Anvendelse (40%) Resonnering (30%)

Validitet og reliabilitet Validitet: Å påvise at instrumentet måler det vi tar sikte på å måle, ifølge rammeverket Reliabilitet: Å påvise at måle-instrumentet måler pålitelig. En ny runde med nye spørsmål ut fra samme rammeverk ville gitt omtrent samme svar.

Selvsagt kan ikke dannelse måles! Dannelse handler jo om forfinet oppførsel og finkulturell forståelse. Dette er ikke objektivt definert. Kunnskapen kan være delvis glemt, men er blitt en internert del av personligheten. Vi kan ikke ”se inn i” personligheten Dannelse er vel nettopp den type indre menneskelig kvalitet som unndrar seg måling? Står (vekt på) tillæring av målbare kunnskaper i veien for dannelse?

Selvsagt kan dannelse måles! Vi må bare definere det på en målbar måte, lage en operasjonell definisjon. Og vi må lage et ”omforent” rammeverk. La oss prøve!

Rammeverk for dannelse: En skisse ”Finhet” i språk og personlighet Kjennskap til det ”finere” kulturlivet (kanon?) Naturvitenskapelig grunnlag (Kontroversielt?) Praktiske ferdigheter (hvilke?)

Skriftlig språkbruk (bokmål) Oversett fra engelsk (poengtrekk for hver parentesform): 1.”On the other side of the bridge two cows stood waiting for her.” På den andre siden (-a) av broen/ bruen (brua) sto (det) to kuer (kyr) og ventet (-a) på henne (hun). 2. ”They have the money, but we have the people!” De (dem, døm) har pengene (-a), men vi har folket (-a)!

Muntlig språkbruk Samtale om et saklig emne. Trekk for oslofolks: - frekvens av ord som ”øh”, altså (esse), ha’kke, vi’kke..., ”kult”, ”kjipt” …tjue, sju, tjuesju - uttale: skolen (skoorn), Oschlo, skjino, gæærn, tjukk L i jula, Ola, jorda … - etc

Kulturkunnskap: Nevn tre greske forfattere Hva er Dante kjent for? Når omtrent levde Goethe? Hvor mange symfonier skrev Beethoven? To norske forfattere som har utgitt romanserie? Hva het den ”glade gutt” i norsk litteratur? Vokalisten i Rolling Stones? (teller negativt?) Hva er kabbala/sufisme etc Osv…..

Naturfaglig (allmenn-)dannelse Perspektiv på livet: Grunnleggende om livets utvikling (darwinisme) og om kroppen vår Kosmisk perspektiv: om planeter, stjerner og galakser årsaken til årstider Ontologisk perspektiv: Om atomer og dets bestanddeler Et miljøperspektiv: Om klima og drivhuseffekten

”Åndelige, kulturelle og praktiske ferdigheter” ? - Tid for å lappe sykkel Kulturelle ferdigheter: Lage et dikt på fire linjer, lage melodi og synge den! Spille et instrument ”Åndelige ferdigheter”: Opplevelse, evnen til å bli ”revet med”, transcendens, (målt som ml tårer eller kvadratcentimeter gåsehud????) Sosial kompetanse: Vennlig- og høflighet? (kan måles med skjult kamera?) Følge skikk og bruk? Hvor skal gjestene sitte? Hva slags klær passer? Improvisere en kort tale

Samlet ”prestasjon” Skår: En samlet poengsum for hver ”gren”. Gir det mening å legge dem sammen? Kan en svakhet i en gren oppveies av styrke i en annen? Eller skal de telle forskjellig? Og hvorfor og hvor mye?

Sammensetting av et Konstrukt SUM av delene

Sammensetting av en Indeks Hvordan aggregere delene?

Validitet og reliabilitet Validitet: Svarer det vi har målt til det teoretiske begrepet? Krever at vi kan begrunne vårt utvalg spørsmål ut fra rammeverket, som igjen må begrunnes ut fra ”teoriens” bruk av begrepet. Reliabilitet: Sjekke at spørsmålene kan erstattes av andre uten at resultatet forandrer seg mye.

Min oppsummering Det går an i prinsippet å måle ”dannelse”, gitt en konkret definisjon, men i praksis er det selvsagt nokså meningsløst. Men hva er poenget med et begrep med så mangfoldig mening? Fritt fram for tolkning? Er det bare et ”språkspill”? (Wittgenstein) Er dannelse mantra for en tradisjonell kanon av ”finkultur”?

Oppsummering, forts. Dannelse står ikke i motsetning til, men forutsetter kunnskaper, som på en måte må interneres i personligheten. Oppfattet på beste måte kan det være et mål for all utdanning å utvikle dannelse. Nettopp derfor er grunnleggende ferdigheter (lesing, regning, skriving, IKT) så viktige.