Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vurderingskriterier enkel versjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vurderingskriterier enkel versjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vurderingskriterier enkel versjon

2 Kriterier skriftlig eksamen fremmedspråk Kommunikasjon Nivå I
Fontforklaring: Kompetansenivå 5 og 6: Uten parentes Kompetansenivå 3 og 4: (...) Kompetansenivå 2: [...] og mindre skrift Eleven kan Vise nyansert [en viss] forståelse av innholdet (forstå hovedinnholdet og relevante detaljer) i tekster skrive tekster med godt (relevant) ordforråd og målrettet bruk av (”målrettet bruk av” utelatt) (og visse)

3 Kriterier skriftlig eksamen fremmedspråk Kommunikasjon Nivå I
grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding [...tekster som kommuniserer på enkelt nivå] vise god (tilfredsstillende) [noe] språklig tilpasning til kommunikasjonssituasjonen

4 Kriterier skriftlig eksamen fremmedspråk Språk, kultur og samfunn Nivå I
Eleven kan på en reflektert (relevant) måte sammenligne forhold i språkområdet med forhold i Norge [beskrive noen likheter og forskjeller mellom forhold i språkområdet og i Norge] på nyansert (relevant) [enkel] måte gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur

5 Markeringer av ulike kompetansenivå
Adjektiv nyansert forståelse > en viss forståelse godt ordforråd > relevant ordforråd god > tilfredsstillende > noe språklig tilpasning reflektert > relevant måte sammenligne forhold... nyansert > relevant > enkel måte gi uttrykk for...

6 Markeringer av ulike kompetansenivå
Utelatelser/tillegg tekster med (...) målrettet bruk av grunnleggende språklige strukturer tekster med (...) bruk av grunnleggende språklige strukturer Omformulering tekster som kommuniserer på enkelt nivå

7 Samsvar mellom kriterier for skriftlig og muntlig?
Tredelt muntlig eksamen Lytting Presentasjon Spontan samtale Samtale etter presentasjonen – forberedt tema Samtale – ikke-forberedt tema Lese – lytte. Forskjellig situasjon, men kriteriene kan være nokså like, for eksempel nyansert forståelse> forstå hovedinnholdet og relevante detaljer> viss forståelse

8 Samsvar mellom kriterier for skriftlig og muntlig?
Presentasjon – to begrep som ikke er nevnt for skriftlig eksamen og som vi mener er viktige Presentasjonen bør være mottakerorientert, samsvarer kanskje med ”språklig tilpasning til kommunikasjonssituasjonen” Presentasjonen bør være strukturert, samsvarer kanskje med ”tekstbinding”, men tekstbinding går fortrinnsvis på enkeltord, ikke en teksts struktur (oppbygging)

9 Muntlig presentasjon Presentasjonen
skal ikke være opplesning av en ”klipp og lim”-tekst eller egenskrevet tekst kan baseres på stikkord eksempel på kriterier: Presenterer temaet meget fritt (fritt > relativt fritt > er i stor grad avhengig av skriftlig støttetekst ) i forhold til en evt. skriftlig støttetekst Forslag om at en elev som i stor grad er avhengig av skriftlig støttetekst, ikke kan få bedre karakter enn 3 uansett andre kriterier

10 Presentasjon og spontan samtale (1)
Felles kriterier: Lingvistisk komp: ord, strukturer, uttale Sosiolingvistisk komp: språklig tilpasning til situasjonen Pragmatisk komp: Diskurskomp: tekstbinding Funksjonell komp: for eksempel gi uttrykk for meninger, følelser, stille spørsmål... Strategikomp: kommunikasjonsstrategier knyttet til det å lytte og snakke Sosio/interkulturell komp: gode kunnskaper, kunne sammenligne, vise toleranse...

11 Presentasjon og spontan samtale (2)
Kommentarer til begrepet flyt Begrepet flyt (fluency) er i Rammeverket – skjema for egenvurdering - brukt første gang på nivå B2: Jeg kan bruke språket så flytende og spontant at samtaler med morsmålsbrukere ikke byr på særlige problemer. Det har altså med automatisering av språk/tale å gjøre. På vårt nivå, A2/B1, vil ikke språket være ”så flytende”. I arbeidsdokumentet Vurderingskriterier for Nivå II for kompetansenivået 6 har vi foreslått følgende formulering som dekker både presentasjon og spontan samtale:

12 Presentasjon og spontan samtale (3)
Kan uttrykke seg sammenhengende i jevnt tempo; selv om han/hun kan nøle mens han/hun leter etter strukturer og uttrykk, er det ikke mange påfallende lange pauser. For kompetansenivå 4 heter det: Kan uttrykke seg forståelig, selv om hun/han tar pauser for å planlegge hva han/hun skal si og for å korrigere seg selv.


Laste ned ppt "Vurderingskriterier enkel versjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google