Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEirik Enoksen Endret for 8 år siden
2
Strengths: Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og som kan gi trygghet internt i organisasjonen i forhold til måloppnåelse.
3
Weaknesses: Internfaktorer: Potensielle interne svakheter. Svakheter er det organisasjonen mangler eller utfører dårlig i forhold til måloppnåelsen
4
Opportunities: ◦ Eksterne faktorer Potensielle eksterne muligheter som bør ivaretas i framtiden
5
Threats: Eksterne faktorer: Potensielle eksterne trusler eller hindringer som organisasjonen kan støte på hvis man søker å realisere foreliggende muligheter.
6
Lesing, engelsk og regning 5.kl
10
Spørsmål vi har stilt oss: - Er det elever som har overrasket oss i positiv/negativ retning? Hva og hvorfor? - Hvorfor er det såpass stor forskjell på klassene? - Tiltak på kort sikt, tiltak på lengre sikt - Hvilke områder trenger vi bedre kompetanse på?
11
Lesing Regning Engelsk
15
§2-8 elevene skårer generelt lavere §5-1 elevene skårer lavere Jentene gjør det litt bedre enn guttene (unntatt 1. trinn) Skårer lavere på tekstlesing (setninger, fabel og fakta) Tiltak for å styrke leseferdighetene : 1. trinn: intensivkurs, to lærere pr. klasse 2. trinn: Bokkafé, stasjonsundervisning, ulike grupper, styrket med tre lærere på trinnet, Lus 3. trinn: lesegrupper, Lus Mengdetrening og lesing i alle fag Langsiktige tiltak: Alle skal bruke Lus Utarbeide en helhetlig leseplan for 1. – 7. trinn TIEY
19
§2-8 elevene skårer generelt lavere §5-1 elevene skårer lavere Guttene gjør det bedre enn jentene Vansker med oppgaver som ser ut som ligninger, divisjon og tekstoppgaver Tiltak for å styrke matematikk: Økt lærertetthet Grupper, kurs og stasjonsundervisning Mengdetrening Regning i alle fag Lek og spill med tall Den matematiske samtalen Langsiktige tiltak: Tell og regn og TIEY
21
Kun §2-8 og §5-1 elevene ligger på eller under bekymringsgrense Jentene gjør det litt bedre enn guttene Skårer litt lavere på lyttedelen Tiltak: Ekstra fokus på lytteoppgaver Deling i grupper Ekstra styrking på trinnet
23
Mly gjør det bedre enn Oslosnittet, men har litt lavere skår på nivå 3 enn Oslo Jentene gjør det bedre enn guttene (73,8%/72,3%) Elevene med §2-8 gjør det dårligere enn i Oslo (50,8%/57,8%) Vår utfordring: Heve elevenes norskspråklige kompetanse Hvordan: Øke ordforråd og begreper gjennom mengdetrening, begrepsinnlæring og lesing i alle fag
25
Mly gjør det bedre enn Oslosnittet, men har lavere skår på nivå 3 enn Oslo Jentene gjør det litt bedre enn guttene. §2-8 elevene (gutter) skårer lavere Vår utfordring: Få flere elever over på nivå tre, og heve elevenes norskspråklige kompetanse Hvordan: Aktiv bruk av IKT i alle fag, ha en helhetlig IKTplan. Øke ordforråd og begreper gjennom mengdetrening, begrepsinnlæring og lesing i alle fag
26
Nasjonale prøver lesing og regning
29
11 47 36 50 Regning 9. trinn antall elever pr nivå
30
Regning 8. Trinn gruppegjennomsnitt
31
3 13 40 28 32 Regning 8. trinn - Antall elever pr nivå
32
Regning 8 trinn
33
3 9 22 43 64 Lesing 9. trinn
34
6 11 29 39 30 antall elever pr nivå 8. trinn lesing
36
Mly gjør det bedre enn Oslosnittet Hele prøven lik tendens med Oslo, best i forskerspiren, verdensrommet og mangfold i naturen Jenter gjør det spesielt godt på nivå 4 ift gutter/Oslo Jentene gjør det bedre enn guttene Elever med annet morsmål gjør det dårligere enn Oslo Vår utfordring: å øke begrepsapparatet til fremmedspråklige elever i alle fag. Hvordan? Kursing, fokus på begrepsinnlæring, krav til elevene
37
Eksamen 2013: Norsk 4,0 Engelsk 4,0 Matte 4,0 Fag/År2010201120122010- 2012 Norsk4,13,63,4-0,7 St.p4,13,84,0-0,1 Engelsk4,1 4,0-0,1 St.p4,23,84,20 Matte4,24,33,9-0,3 St.p4,34,03,9-0,4
38
Gjennomført i ukene 41-44 Temaene er: tilpasset opplæring, mobbing, kunst og kultur, skolebyggets kvalitet, ro og orden, trivsel, samarbeid med skolen, oppfølging av resultater, oppfølging av lekser og leksehjelp. Foreldrene svarer telefonisk på en skala fra 1-5 pluss vet ikke Feilmarginen er +- 0,8-1,8 70 respondenter fra Marienlyst skole
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.