1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær 10.01.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
VEILEDET LESING – halvdagskurs fredag 30. mai 2008
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Analyser en sakprosatekst
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Framtida nå – les og forstå!
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Alvorlig skolefravær.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Skriving i begynneropplæringa
Skrivepedagogikk POS som metode
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær

2 Kort om program for dagen • Opninga  Nokre aktuelle dokument og prosessar  Litt om utfordringar på det spesialpedagogiske feltet  Litt om sakkunnig vurdering og realistiske opplæringsmål

3 Aktuelle dokument og prosessar • Statsbudsjett 2013 • Integreringsmeldinga • Melding til Stortinget om barnehage i februar • Revidering av læreplanverket • Høyring - endringar i opplæringslova

4 Meld St. 6 ( ) Mangfold og fellesskap • Kap 4 om barnehage og utdanning • Oppfølging av innstillinga frå Østberg-utvalet • Kompetanseløft på det fleirkulturelle området

5 Melding til Stortinget om barnehage • Blir lagt fram i februar, viktig punkt: kompetansestrategi • Oppfølging Øie-utvalet i lovproposisjon • § 5-7 gjeld til ny lov er gjort gjeldande…

6 Grunnopplæringa og læreplanverket • Innføring av valfag held fram • Revisjon av mange læreplanar - høyring med det første • Viktig å følgje med på ev endringar i fag- og timefordelinga

7 Høyring – endringar i opplæringslova • Tillegg i 5-4: plikt for skolen om å vurdere utbyttet av opplæringa før sakkunnig vurdering • Endring i § 5-5: årsrapport i staden for halvårsrapport • Tillegg kap 15: Plikt til å delta i arbeidet med IP • Tillegg i kap 10: Om assistentar

8 Nokre utfordringar • Opplæring eller behandling? • Har barn med stort behov for behandling rett til barnehageplass? • Auken i spesialundervisning (jf. oppslag i SA) • Aukande segregering (jf. m.a. oppslag i Utdanning) • Forvaltningskompetansen

9 Auke i spesialundervisning • Auke med 2,3 prosentpoeng siste fire år • Ca 18% av timetalet • Meir enn elevar med vedtak • Ca 70% er gutar

10 Aukande segregering • 1992: 3000 →2012: 5000 • ”Forsterka avdelingar” • Spesialskolar • Alternative opplæringsarenaer ”Er alle med?” Lillegården

11 Forvaltningskompetansen • Kunnskap om regelverket i alle ledd • Eit par særlege utfordringar: • Gyldig vedtak← saka må vere opplyst ←sakkunnig vurdering må vere forsvarleg ←§ 5-3 • Sakkunnig vurdering for barn i fosterheim • Det skal utarbeidast ny sakkunnig vurdering og fattast vedtak om spesialundervisning når eleven startar i vgo – dette er avgjerande både for forsvarleg vurdering av retten og for seinare vurdering av ev rett til utvida tid

12 Realistiske opplæringsmål • Vurdering på overordna nivå for nokre elevar • Konkret vurdering av kompetansemåla for fag – du må til læreplanverket!

13 Eksempel: Norsk etter 7. trinn • lese et mangfold av tekster i ulike sjangrer og av ulik kompleksitet på bokmål og nynorsk: norske og oversatte, skjønnlitterære tekster og sakprosatekster • uttrykke egne opplevelser av og begrunne egne synspunkter på leste tekster • bruke ulike lesestrategier tilpasset formålet med lesingen • presentere egne leseerfaringer fra skjønnlitteratur og fagbøker skriftlig og muntlig • Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving

frute

phly

bery

Lesing = Avkoding X Forståing Avkoding X Forståing

ДОБРОЕ УТРO

Hyvää huomenta

halleluja

21

22 Konkret vurdering av retten Elev 5. klasse: Han har knekt lesekoden og han kan lese, men han bruker en fonologisk lesestrategi som ikke fungerer helt godt. Lesingen er preget av at han gjetter en del ut fra enkeltbokstaver i ordet.

23 Kompetansemål trinn Målet for opplæringen er at eleven skal kunne • lese et mangfold av tekster i ulike sjangrer og av ulik kompleksitet på bokmål og nynorsk: norske og oversatte, skjønnlitterære tekster og sakprosatekster • uttrykke egne opplevelser av og begrunne egne synspunkter på leste tekster • bruke ulike lesestrategier tilpasset formålet med lesingen • presentere egne leseerfaringer fra skjønnlitteratur og fagbøker skriftlig og muntlig

24 Kompetansemål trinn Målet for opplæringen er at eleven skal kunne • lese skjønnlitteratur og fagtekster for barn med flyt, sammenheng og forståelse • trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenheng mellom deler og helhet i tekster • bruke lesestrategier og tekstkunnskap målrettet for å lære • gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder • vurdere og sammenligne egne og andres tekster

25 Innerst Innerst i det hvite er det noe rødt - det er kastanjeblomster jeg snakker om kstnjblmstr Jan Erik Vold