Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEgil Helle Endret for 9 år siden
1
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, 11.01.2013 Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering
2
Læreplan i samisk som førstespråk, samisk 1 Faget har fire hovedområder/kompetansemål: Muntlig kommunikasjon Skriftlig kommunikasjon Tradisjonell kunnskap Språket i bruk Kompetansemålene beskrives etter 2., 4., 7. og 10.årstrinn
3
Vurdering i samisk 1 Etter 10.årstrinn skal eleven ha to standpunktkarakterer: én i samisk 1 skriftlig én i samisk 1 muntlig Eleven kan også bli trukket ut til sentralt gitt skriftlig eksamen og/eller lokalt gitt muntlig eksamen
4
Læreplan i samisk som andrespråk, samisk 2 og samisk 3 Faget har tre hovedområder/kompetansemål: Muntlig kommunikasjon Skriftlig kommunikasjon Bevissthet om bruk av språk Faget har også ti nivåer. Hvert nivå har de samme tre kompetansemålene som for samisk 2 og samisk 3. Nivåene bygger på hverandre.
5
Samisk 2 Dette er et alternativ for elever som kan noe samisk, men som ikke behersker språket. I samisk 2 skal eleven ha oppnådd kompetansemål for nivå 1-7 etter 10.trinn
6
Samisk 3 Dette er et alternativ for elever som ikke kan noe samisk når de begynner med opplæring i samisk, og derfor vil ha nytte av å bruke mer tid på hvert nivå. I samisk 3 skal elevene ha oppnådd kompetansemål for nivå 1-4 etter 10.årstrinn
7
Vurdering i samisk 2 og samisk 3 Samisk 2: samme ordning som for samisk 1 Samisk 3: samme ordning som for samisk 1 og 2 med ett unntak - det er kun muntlig eksamen som er aktuell
8
Fordypning i samisk Ett av flere fordypningsfag (norsk, engelsk, arbeidslivsfag) Alternativ til opplæring i et fremmedspråk Faget har to hovedområder/kompetansemål: a) Utforsking av språket i bruk b) Språk og kommunikasjon Vurdering: én standpunktkarakter etter 10.årstrinn
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.