Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gjeldende regelverk om vurdering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gjeldende regelverk om vurdering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gjeldende regelverk om vurdering
John Dietrichson seniorrådgiver

2 Fylkesmannens rolle i vurderingsarbeid
Informasjon om gjeldende regelverk Klageinstans for klager på standpunktkarakterer i offentlige- og private grunnskolen og norske vgs i utlandet Har hatt en rolle i den nasjonale satsingen VFL hvor også flere av skolene deres har deltatt Tilsyn

3 «Vurderingsforskriften»
Kapittel 3 i forskrift til friskoleloven – Individuell vurdering i grunnskole og vgo. Delt inn i 6 kapitler: I. Generelle føresegner II. Undervegsvurdering III. Sluttvurdering IV. Fritak frå vurdering med karakter V. Eksamen VI. Dokumentasjon

4 «Vurderingsforskriften» forts.
Felles forskrift for grunnskolen og videregående opplæring

5 I. Generelle føresegner
Fastslår at elevene har en rett til vurdering at de får vite hva som er målene for opplæringen at de får vite hva som blir vektlagt i vurderingen av kompetansen sin Fastslår hva formålet med vurderingen er å fremme læring underveis uttrykke elevens kompetanse underveis og ved slutten av opplæringen gi gode tilbakemeldinger og veiledning Fastslår hva grunnlaget for vurderingen i fag er kompetansemålene i læreplanene for fag

6 I. Generelle føresegner forts.
Fastsetter at og når det skal gis karakterer elevene skal få vurdering uten karakter f.o.m. 1. trinn t.o.m. vg3 f.o.m. 8. trinn skal det også gis vurdering med karakter ved halvårsvurderinger og sluttvurderinger det er ikke et krav om å bruke karakterer utover halvår- og sluttvurdering Karakteren skal være et uttrykk for elevens kompetanse og skal graderes etter en skal fra 1-6: framifrå mykje god god nokså god låg svært låg

7 II. Undervegsvurdering
Redskap i læringsprosessen grunnlaget for tilpasset opplæring bidra til økt kompetanse skal gis løpende, skriftlig eller muntlig Krav til innhold informasjon om elevens kompetanse veiledning om hvordan kompetansen kan økes Rett til samtale om egen utvikling i forhold til kompetansemålene i fagene/IOP Minst en gang hvert halvår

8 II. Undervegsvurdering forts.
Halvårsvurdering - tidspunkt gjennomføres midt i opplæringsperioden for hvert årstrinn gjennomføres ved slutten av opplæringsåret for fag som ikke blir avsluttet Halvårsvurdering – innhold informasjon om elevens kompetanse på det tidspunktet vurderingen blir gitt veiledning om hvordan kompetansen kan økes Halvårsvurdering – form vurdering med karakter – skal være skriftlig (gjelder fra og med 8. trinn) vurdering uten karakter – ikke krav til skriftlighet (gjelder alle trinn) halvårsvurderingen med og uten karakter må ses som en helhet; først vurdering uten karakter så karakter

9 Underveisvurdering og samtaler med eleven
Elevsamtale Fagsamtale § 3-8: Eleven rett til jevnlig dialog med kontaktlæreren om annen utvikling enn den faglige § 3-11 (3): Eleven har rett til faglig samtale med kontaktlærer minst en gang i løpet av hvert halvår Konferansetime Underveissamtale § 4-2: Foreldrene har minst to ganger i året rett til en planlagt og strukturert samtale med kontaktlærer om hvordan eleven arbeider daglig, og om elevens kompetanse i fagene § 3-13 Eleven har rett til halvårsvurdering med og uten karakter midt i og ved slutten av opplæringsperioden Foreldresamtale Utviklingssamtale Halvårssamtale

10 II. Undervegsvurdering forts.
Egenvurdering formålet er å reflektere over og bli bevisst på egen læring delta aktivt i å vurdere: hva som forventes av et eget arbeid egen kompetanse i faget egen faglig utvikling, hvordan de utvikler seg over tid og hvordan de lærer best

11 4 prinsipper for god læring underveis (VFL)
Elevene og lærlingene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem.  Elevene og lærlingene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.  Elevene og lærlingene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg.  Elevene og lærlingene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling. 

12 II. Undervegsvurdering forts.
Sammenhengen mellom underveis- og sluttvurdering (forskrift § 3-15) «Undervegsvurderinga skal fremje læring og gi eleven høve til å forbetre kompetansen sin gjennom opplæringstida i faget. Den kompetansen eleven har vist undervegs i opplæringa er ein del av grunnlaget for vurderinga når standpunktkarakteren i fag skal fastsetjast, jf. § 3-3 og § 3-17.»

13 III. Sluttvurdering skal gi informasjon om kompetansen til eleven ved avslutningen av opplæringen i fag i læreplanverket er standpunktkarakter og eksamenskarakter sluttvurderinger er enkeltvedtak

14 III. Sluttvurdering forts.
Standpunktkarakter i fag må baseres på et bredt vurderingsgrunnlag skal vise elevens samlede kompetanse i faget eleven skal kjenne til hva det blir lagt vekt på i fastsettingen av standpunktkarakteren eleven skal få vist kompetanse sin på ulike måter og i ulike sammenhenger eleven har rett på en begrunnelse for standpunktkarakteren (gis før eller samtidig som karakteren fastsettes) daglig leder har ansvaret for at faglærer setter standpunktkarakter daglig leder kan be om en ny faglig vurdering før karakteren blir fastsatt og ført

15 III. Sluttvurdering forts.
I fastsetting av standpunktkarakter er det ikke anledning til å legge et utvalg av kompetansemål til grunn i vurderingen utelate hovedområder i læreplanen fra vurderingsgrunnlaget trekke inn elevens forutsetninger, fravær eller forhold knyttet til orden eller oppførsel i vurderingen i fag Normalt vil det ikke være et bredt nok vurderingsgrunnlag å basere standpunktkarakteren på en enkeltprøve

16 IV. Fritak frå vurdering med karakter
elever med IOP på u-trinnet minoritetsspråklige elever på u-trinnet som nylig har kommet til Norge (siste halvdel av et opplæringsår) i skriftlig sidemål for elever både på u-trinn og vgo i kroppsøving for elever både på u-trinn og vgo

17 Om fritak for vurdering med karakter for elever med IOP – gjelder u-trinnet
foresatte til elever med IOP kan bestemme om eleven skal ha vurdering med eller uten karakter det må komme tydelig fram av enkeltvedtaket om spesialundervisning om eleven skal ha avvik fra LK06 hva er avvik? : hvis en elev ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene for sitt hovedtrinn når opplæringen er knyttet til kompetansemål på lavere trinn enn det hovedtrinnet eleven går på konsekvens hvis avvik og ønske om karakter, vil trolig være manglende vurderingsgrunnlag, karakter blir IV vurdering uten karakter regnes ikke som «null» ved beregning av poeng til inntak vgo

18 Lykke til på veien videre


Laste ned ppt "Gjeldende regelverk om vurdering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google