Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Skrivepedagogikk POS som metode
A1A/B
2
Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43)
”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det er også en kommunikasjonsform og en metode for å lære”
3
Noen kompetansemål (LK06 s.44-48)
2. kl: bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur bruke datamaskinen til tekstskaping 4. kl: skrive fortellinger, dikt, brev og sakspreget tekst vurdere og sammenlikne egne og andres tekster
4
7. kl: bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving
vudere sterke og svake sider ved egne og andres tekster 10. kl: lese og skrive tekster i ulike sjangrer, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikler, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri vudere egne tekster og egen språkutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
5
Ulike tilnærminger til skriveopplæring
Lære å skrive gjennom å studere hvordan andre skriver. Fokus på tekstmønstre Lære å skrive ved å skrive. Kreativ skriving, 70-/80-tallet i norsk skole, fra am. ekspressiv skriving Lære å skrive med veiledning når vi skriver. Fokus på skriveprosessen, fra am. POS – prosessorientert skriving Introdusert for lærere i Norge på midten av 80-tallet av Mary K. Healy (am. skrivepedagog) POS ble implementert i L97, og den prosessorienterte innstillingen til skriving ligger til grunn for L97 og LK06
6
Et eksempel fra 3. trinnet
Prosessorientert skriving om eventyr:
7
En modell for skriveopplæring: Prosessorientert skriving (POS)
Det pedagogiske og språkteoretiske grunnlaget Det konstruktivistiske kunnskapssynet som grunnlag: Eleven er aktiv "bygger" av kunnskap. Fokuset ligger på den enkelte elevs individuelle læring. Det sosiokulturelle perspektivet: Skriving og læring som sosial samhandling. Viktige begreper er Den proksimale utviklingssonen (vekstsonen) (Vygotsky) og Stillasbygging (Bruner)
8
Hva er en tekst? Inngår i kommunikasjon eller språklig samhandling
Bærer av mening Sammenheng Styrt av tekstnormer (eller sjangrer) (Vagle m.fl. 1993)
9
Tekst i kontekst Kontekst Diskurs: tekst i kontekst Situasjonskontekst
Kulturell kontekst Tekstuell kontekst - intertekstualitet Diskurs: tekst i kontekst
10
Skriving som sosial samhandling – noen konsekvenser
Barnet skal få oppdage at skrift er kommunikativt Eleven – eller forfatteren - eier teksten Forfatteren skal få skrive ”faktiske tekster” Teksten skal ha en reell mottaker
11
Mottakeren bør ha mulighet til respons
Læreren som tilrettelegger og språkkonsulent
12
POS som metode Å lære å skrive (se vedlegg) Å skrive for å lære
Førskriving Skriving - omskriving Respons - evaluering Publisering Hva gjør vi med rettingen? Å skrive for å lære Tenkeskriving Presentasjonsskriving
13
Et viktig poeng er at prosessen i skrivearbeidet er viktigst i pos, ikke produktet. Dysthe (1993) karakteriserer denne måten å arbeide på som en skapende virksomhet som skrider fram gjennom fem deler eller stadier: ”Førskriving, Utkast, Revidering, Tekstskriving, Evaluering” (Dysthe, 1993). Dysthe, Olga Ord på nye spor 2.utgave – Innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. Det Norske Samlaget, Oslo 1993
14
Prosessen Et eksempel:
15
Utfordringer: Prosessen tar tid Elevrespons oppleves som vanskelig
Mange synes det er vanskelig å dele ”sin uferdige tekst” med andre Mange blir lei av sin egen tekst Og kanskje læreren blir lei også?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.