Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
-ikke bare for zippylæreren…
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
NESOs Formannskole klasse / 2014
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
Kroppsøvingsdidaktikk
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
STASJONSUNDERVISNING
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Forventninger til oss som skole:
FIRST LEGO League i Molde ?
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Borre ungdomsskole
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Tilpasset undervisning i matematikk
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
«Utviklende læring i matematikk»
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
«Alle med» Skåredalen skole
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita Læring og motivasjon Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita

Hvordan motiverer stasjonsundervisning til læring i matematikk? Problemstilling Hvordan motiverer stasjonsundervisning til læring i matematikk? Læringsteori:

Innhold Innledning Arbeidsprosessen og metoder Hva er stasjonsundervisning? Hvorfor stasjonsundervisning? Tilpassa opplæring Mestring og motivasjon Elevene svarer!

Elev i læring

Prosess! Diskutert innad i gruppa. Rådført oss med lærer. Funnet bekreftelse i litteratur. Observert stasjonsundervisning i matematikk. Snakket med elever.

Stasjonsundervisning Hva er stasjonsundervisning? Praktisk løsning. Hvorfor stasjonsundervisning? ”Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og sammensatte klasse”.

Hva sier Wenche? Mestring er mer enn bare mestring i fagene. Motivasjonsfaktor  ta tak i hva elevene allerede kan, trekke paralleller til elevens verden, variert arbeidsmetode. Mestring  føle at en får det til, forstår, er trygg, våger å spørre, våger å stå frem, våger å be om hjelp, selvinnsikt, respekt, empati og mye mer! En god lærer  elsker jobben sin, undervisning er morsomt, liker alle elevene sine, godt forbredt til hver økt. Heftene er tilpasset hver gruppe, noen ganger enkelte elever. Gruppene bli satt opp etter nivå. Stasjonsundervisning øker fremgangen hos elever. Elevene speiler seg i hverandre.

Tilpassa opplæring Smal side: individbasert, konkrete tiltak, oppgaver tilpasset elevenes nivå Vid side: basert på det helhetlige (skolen), alle skal lære(læringen ikke tilpasset den enkelte elev) Knyttes til temaer: inkludering, mestring, elevmedvirkning Mestring Forventinger og krav Utnytte sitt læringspotensial (utfordringer, strekke seg etter)

Mestring Mestring og motivasjon. Nivådeling.

Elevene svarer Likte best å få hjelp av Wenche Yndlingsfaget var samme fag som de var sterkest i Mestring økte arbeidslyst Samarbeid og stasjonsundervisning Praktiske poster Variasjon ”Wenche er flink til å forklare!”

Konklusjon Stasjonsundervisningen øker motivasjonen og øker derfor læringen Elevene lærer raskere

Litteraturliste http://www.skolenettet.no/Web/Veiledning er/Templates/Pages/Article.aspx?id=58436 &epslanguage=NO   http://cathrineboh.wordpress.com/2008/0 2/25/tilpasset-oppl%C3%A6ring-tpo/ Imsen, G. (2008). Elevens verden (3.utg.). Oslo: Universitetsforlaget