Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Utviklende læring i matematikk»

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Utviklende læring i matematikk»"— Utskrift av presentasjonen:

1 «Utviklende læring i matematikk»
Foreldremøte for 1. og 2. klasse

2 Status matematikkfaget i Norge
TIMMS Nasjonale prøver Nasjonale kartleggingsprøver Utfordringer Frafall i videregående skole

3

4

5 "Russisk matematikk - hva er det?"

6 Teorien bak det hele er baser på fem grunnleggende prinsipp:
undervisning på et høyt nivå Elevenes proksimale utviklingssone (læringspotensial) tekstoppgaver teoretisk kunnskap har ledende rolle Observerer, finner kjennetegn, analyserer og gjennomfører logiske operasjoner. Forslag, samarbeid og diskusjoner Kommer frem til kunnskap som former regler, ikke omvendt Presise begreper: ledd, sum, verdi, rektangel, kvadrat etc. rask gjennomgang av lærestoffet Varierte, utfordrende oppgaver med flere tema i uken Utvikler elevens tenkning og evne til selvstendig problemløsning.

7 Teorien bak det hele er baser på fem grunnleggende prinsipp:
4. bevisstgjøring av barna om egen læringsprosess Elevene blir aktive deltakere i egen læreprosess Bevisst hvordan elevene kan bruke sin kunnskap, hjelpe hverandre 5. systematisk og målrettet utvikling av hvert barn Hvordan sikre alle, også de svake og sterke, en god utvikling? Alle har sin utviklingssone – aksept for at ikke alle tenker og opplever likt Oppgaver med ulik vanskegrad, slik at alle opplever de får til noe Skal være læring hver time (undervisning) Varierte oppgaver

8

9

10

11

12

13

14

15

16 Arbeidsgang i timene

17

18

19

20

21

22

23 Konkrete tips til foresatte:

24


Laste ned ppt "«Utviklende læring i matematikk»"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google