Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etablering av ”MATEMATIKKROM”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etablering av ”MATEMATIKKROM”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Etablering av ”MATEMATIKKROM”

2 REALFAGSATSING PÅ STABBURSMOEN
Stabbursmoen har høsten 2012 fått tildelt kr ,- fra Trondheim kommune Etablering av MATEMATIKKROM (1 rom eller flere ”stasjoner”) Innkjøp av utstyr til bruk i matematikkundervisning og andre fag Veiledning av lærere Fokus på forståelse i matematikk Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

3 HVORFOR SATSE PÅ MATEMATIKK?
Heve kunnskapsnivået i matematikk svake norske resultater i internasjonale undersøkelser som TIMMS, PISA Avgangseksamen 10.trinn: Svakere eksamensresultater i matematikk enn i engelsk og norsk Frafall i videregående skole: ofte pga. matematikk Rekruttering - Velge utdanning innen realfag stor mangel på realfaglig kompetanse i norsk arbeidsliv Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

4 HVORDAN ARBEIDE MED MATEMATIKK?
Fra LK06 – fagplandelen ”må elevane få høve til å arbeide både praktisk og teoretisk. Opplæringa vekslar mellom utforskande, leikande, kreative og problemløysande aktivitetar og ferdigheitstrening”. ”Det må leggjast til rette for at både jenter og gutar får rike erfaringar som skaper positive haldningar og ein solid fagkompetanse”. Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

5 HVORFOR KONKRETISERINGSUTSTYR?
Øke elevers forståelse i matematikk Øke motivasjon for matematikk Fører til større variasjon i undervisningen Elever lærer på ulike måter Flere kan oppleve mestring Viktig poeng: Dette blir brukt som et hjelpemiddel/supplement i undervisningen Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

6 Kay Ronnys matematikktimer
Elevene er allerede vant med å jobbe på flere måter og med konkreter Relasjonell forståelse i matematikk er et viktig fokus i mine timer Elevene forklarer mye: ”Koffer e d sånn?” ”Forklar ka du meine” Elevene underviser selv – har blitt vant med å stå foran klassen og forklare for andre Vi jobber mye praktisk/semi-virkelig og overfører dette til det teoretiske Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

7 Hva mener jeg med forståelse
Instrumentell forståelse: ”Regler uten tanke” Elevene følger steg-for-steg-prosedyre Pugging Etter en måned husker elevene generelt cirka 8 % av det de har lært instrumentelt. Relasjonell forståelse: ”Er med og lager regler” Elevene blir i stand til å løse oppgaver på flere måter Resonnering Etter en måned husker de cirka 58 % av det de har lært. Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

8 Hvordan lærer elevene best
1. Presentere stoffet auditivt 20 % 2. Presentere stoffet auditivt og med bilder 50 % 3. Presentere stoffet auditivt, visuelt og elevene får være med å diskutere % 4. Presentere auditivt, visuelt, diskutere og arbeide aktivt med ulike momenter % Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

9 Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole
HVA MED DERE? Fra Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen: foreldres holdning og innstilling er viktig for barns læring i matematikk foreldre som støtter og viser at de synes matematikk er viktig, påvirker barna med sin positive holdning foreldre kan utfordre og engasjere barna hjemme med for eksempel spill og matematikk i hverdagssituasjoner (innkjøp, matlaging, reiseplanlegging, fritidsaktiviteter, aviser, TV osv) Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole

10 Som foresatt kan du bidra med
Positiv holdning: Alle kan noe matematikk Alle kan utvikle seg videre Bevisst ta i bruk matematikk / regning Spille sammen Gjøre oppmerksom på regning i hverdagen LYKKE TIL! Kay Ronny Dahl, matematikklærer 9. trinn Stabbursmoen skole


Laste ned ppt "Etablering av ”MATEMATIKKROM”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google