Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHanna Bråthen Endret for 8 år siden
1
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet (sør)
2
Program workshop Progama del taller 7. april Kl. 12 – 13 Diskusjon og refleksjon ”Vurdering for læring”. Først i grupper, deretter i plenum Kl. 14 – 16 Introduksjon til taller. Hva gjorde vi sist? Hva er mål og innhold denne gangen? Litt om ordinnlæring og tilegnelse av grammatiske strukturer i fremmedspråk v/ Berit Arbeid i gruppe, par eller individuelt: Utarbeide læringsaktiviteter / undervisningsopplegg
3
Program workshop Programa del taller 8. april Kl. 9:15 - 11 Jobbe videre i taller. Kl. 12:00 – 13.45 Presentere aktiviteter og opplegg i plenum: Presentere aktiviteter/opplegg laget i taller. Erfaringsutveksling Læringsaktiviteter/undervisningsopplegg: Hva har fungert bra / dårlig i din spanskgruppe dette skoleåret?
4
Spørsmål før samlingen: Tenk over dette før samlingen: - I hvilken grad er elevene mine klar over hva de lærer? - Hvor mye ansvar får elevene i forhold til å bestemme læringsmål? - Hvordan gir du tilbakemeldinger (summativ vurdering) og fremovermeldinger (formativ vurdering) underveis i opplæringen? Vurdering for læring
5
Hvordan tilrettelegger du slik at eleven - blir bevisst egen læring? - bestemmer læringsmål? Notater:
6
Hvordan gir du tilbakemeldinger? (fremovermeldinger) Notater:
7
Underveisvurdering: • skal fremme læring og utvikle elevens kompetanse • danner grunnlag for tilpasset opplæring Kjennetegn på måloppnåelse: • sier noe om i hvilken grad eleven har oppnådd kompetansemålene • beskriver kvaliteten på det eleven mestrer (i forhold til kompetansemålene) http://www.skolenettet.no/Moduler/Vurdering/Templates/Pages/StartPage.asp x?id=64600&epslanguage=NO http://www.skolenettet.no/Web/Veiledninger/Templates/Pages/VeiledningSubj ect.aspx?id=67999&epslanguage=NO Noen begreper:
8
Lærerens rolle Tilbakemeldinger til eleven. Skriftlige ferdigheter: Hvilke type feil skal læreren rette? Når skal læreren rette på feil? Hvordan rette feilene? Gi eksempler på ulike typer tilbakemeldinger man kan gi.
9
Lærerens rolle Tilbakemeldinger til eleven. Skriftlige ferdigheter: Hvilke type feil skal læreren rette? Når skal læreren rette på feil? Hvordan rette feilene? Gi eksempler på ulike typer tilbakemeldinger man kan gi.
10
Essensielle spørsmål i vurdering for læring Hva er den mest effektive måten å gi tilbakemeldinger på for å oppnå læring hos elevene? Hvordan kan eleven nyttegjøre seg best mulig av tilbakemeldingene?
11
Elevens rolle Elevens respons på tilbakemeldinger: Hva kan eleven selv gjøre for å utvikle sine språkferdigheter? Gi eksempler. lage egen regelbok
12
Elevens egenvurdering Hva er målet for elevens refleksjon rundt egen læring? Hvordan kan elevens egenvurdering gjøres? Gi eksempler. Har du erfaringer med bruk av Språkpermen?
13
Medelevvurdering I hvilken grad bruker du medelevvurdering i din spanskundervisning? Hva synes elevene om denne type vurderingsform? Eksempler og erfaringer:
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.