Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAstri Dahle Endret for 9 år siden
1
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole
2
I NNLEDNING 8. klasse Fagtekst Elevenes arbeidsprosess Refleksjon/råd
3
FAGTEKST En brøk kan leses på forskjellige måter Praktisk eksempel verbaltekst med eksempel Oppgaver Faktatekst med bilde Fargekoder Fremmedord Langsomme tekster Annet
4
H VORDAN DET BLE JOBBET MED TEKSTEN Kan dere fellesnevner? Individuelt arbeid, lærer går rundt Nivådeling (Hattie 2010, st.mld 16) Matematiske uttalelser Lite vekt på eksempler Lekse repetisjon av timen lærer mer
5
H VORDAN KUNNE DET BLITT JOBBET MED TEKSTEN ? Leser sjeldent overskrifter Leser sjelden tekst knyttet til tegninger og bilder Elevene har problemer å knytte sammen forklarende tekst med figurer (Maagerø, E., Karlsen, L.) Før Underveis Etter Logg (Slemmen, T; Wittek, L. forelsningsnotater) Skape engasjement
6
R ÅD Sjekke at flere forstår hva fellesnevner er Introduksjon og oppsummering Kjedelig og bare jobbe med oppgaver – Varierte oppgaver Diskusjon Kollektiv undervisning Få elevene til å snakke sammen om oppgaven, summe litt Engasjere flere: Spørre mer, elevene snakker sammen, åpne for flere løsninger, vanskelige begreper Benytte seg av flinke elever Introduksjon og oppsummering
7
I NTERVJU AV ELEVER Gutt, 8. klasse: ”Ser du på bilder i boka?” - ”Noen ganger ser vi på det høyt sammen og noen ganger går jeg rett på, det går noen ganger greit.” Gutt, 8. klasse: ”Hva betyr de grønne rammene i boka?” - ”Det er eksempler og fakta.” ”Bruker dere dem?” - ”Noen ganger, når vi ikke forstår hva læreren snakker om. Fakta (kamelen) ser vi ikke så mye på.” Eks: ”Arne og x” 8. klasse
8
K ILDER Maagerø, E. (2009) – De langsomme tekstene. Om å lese matematikk. Læsepedagogen Karlsen, L. (2011) – Forelesningsnotater Bergkastet, I., Dahl, L. og Hansen, K A. (2010) Elevens læringsmiljø – lærerens muligheter. En praktisk håndbok i relasjonsorientert ledelse. Oslo, Universitetsforlaget. Hattie, J. (2009): Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Kunnskapsløftet (2006) Kunnskapsdepartementet Stortingsmelding nr. 16, (2008-2009) … og ingen sto igjen. Det kongelige kunnskapsdepartement Slemmen, T. (2010) – Vurdering for læring i klasserommet. Gyldendal akademisk Tetra 8 – Matematikk for ungdomstrinnet. Det Norske Samlaget
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.