Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring? Vibeke M. Mostad 11.11.13
Forventninger til dagen: Bli kjent med nye krav til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan få alle med på utvikling i barnehagen Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed
Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Framtidens barnehage? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed
«Produkt» perspektiv /effekt Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt
Dere skaper den hver eneste dag! Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!
«Framtidens barnehage» Stortingsmelding 24 «Framtidens barnehage»
Stortingsmelding 24 Framtidens barnehage
Stortingsmelding 24 Framtidens barnehage
«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……
Stortingsmelding 24 sier noe om:
Bemanning
Gruppestørrelser
Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme
Fortsatt mangfold i barnehagekultur
Fortsatt mangfold i barnehagekultur Barnehagens egenart?
Fagkompetanse
Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41
(prosessperspektivet) Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)
Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor
«Produktkvalitet» /effekt Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt
Eksempler på struktur kvalitet: Budsjett Årsplan Månedsplaner/ukeplaner Vaktlister Daglige rutiner M.m.
God strukturkvalitet fremmer nødvendigvis ikke god prosesskvalitet. Prosesskvalitet får vi når svarer på HVORFOR vi gjør som vi gjør
Eksempler på prosess kvalitet: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet
Eksempler på prosess kvalitet: Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid
Standarder i barnehagen: Voksenadferd
Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av: Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet
Barnehagens utfordring: Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon
Hvordan møter barnehagene nye utfordringer? Hvor kommer «nye utfordringer» fra?
Refleksjon
Aktør eller Brikke?
Refleksjon
Hvem er subjekt i endringsprosessen?
Refleksjon
Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC
Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap VISJON HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap
Konseptuell refleksjon Teoretisk refleksjon Metarefleksjon Hypotetisk refleksjon Affektiv refleksjon Konseptuell refleksjon
Hvordan driver dere refleksjon i din barnehage?
Hvordan driver du endringsarbeid i dag? Refleksjon: Hvordan driver du endringsarbeid i dag?
For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens: Innhold mål akseptert adferd.
For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»
Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på –
Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.
Hvordan komme fram til en felles beskrivelse av nå situasjonen?
(Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) Observasjon Kartleggingsverktøy (Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) Eksempler (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..)
For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»
Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC
Innhold og organisering Prosesser og Struktur Gammel arbeidsoperasjon – ny organisering Stiftelsen IMTEC
Barnehagen en didaktisk organisasjon
Ønsket situasjon Stiftelsen IMTEC
VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R) NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON Stiftelsen IMTEC
VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R) NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON IDEMYLDRING IDEVURDERING PLANER TRINN/TEAMPLANER INDIVIDUELLE HANDLINGER Stiftelsen IMTEC
De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles e.a. 1987) INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC
Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC
Medvirkning og reell påvirkning
Påvirkning Medvirkning Medskapning
Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON
Kollektive forsvarsmekanismer Fortellinger, myter Ritualer Språk Struktur Ressurser Regelsystem Mål Arbeidsmetoder Organisasjon mm… Formell (synlig) del av organisationen Praksis Holdninger Normer Vurderinger Usynlig regelsystem Kollektive forsvarsmekanismer Fortellinger, myter Ritualer Språk Helter, helgener Uformell (skjult) del av organisjonen Hvordan er det med læreres holdning til egen læring? Finnes noen kodebærere som er viktige for kulturutvikling Noen barn er avhengige av ritualer Erik Groth, 2010 Deaember 2011 © IMTEC
Sjef Leder Struktur Ressurser Regelsystem Mål Arbeidsmetoder Organisasjon mm… Formell (synlig) del av organisationen Sjef Praksis Holdninger Normer Vurderinger Usynlig regelsystem Kollektive forsvarsmekanismer Fortellinger, myter Ritualer Språk Helter, helgener Uformell (skjult) del av organisjonen Leder Hvordan er det med læreres holdning til egen læring? Finnes noen kodebærere som er viktige for kulturutvikling Noen barn er avhengige av ritualer Voss 9.desember 2011 © IMTEC
Uformell leder?
Makt og «kraft» Makt og tillit
Ledelse makt kraft
Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC (Geir Kaufmann) Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC
«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……
9 av 10 barn i førskolealder tilbringer dagene sine i barnehagen 97% av barna våre går i barnehagen Fler og fler fra de er 8 måneder – Livslang læring
Barnehagen er den viktigste barndomsarena ved siden av hjemmet
«Det som skjer i barnehagene i dag, vil forme det som skjer i landet i framtiden
«Det burde gjøre alle interessert i hva som skjer i, om og med barnehagene»
«Da må JEG kunne ordsette og begrunne hvorfor jeg gjør som jeg gjør!»
«Det er små føtter som tar størst skritt» Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed
Hvilke forventninger ble innfridd?: Bli kjent med nye krav til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan få alle med på utvikling i barnehagen Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed
Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvor i din organisasjon ønsker du å øke kvaliteten på tjenestene? Hva vil det kreve av deg som leder? Hva vil du: Foredle Forbedre Fornye Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed