Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Akershus 13. Februar 2014 Tore Skandsen, IMTEC.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Forum for EVU og digitale medier i læring
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
GROW modellen.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Coaching En innføring i begrep og metodikk
«Entusiasme for endring»
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Etikk og brukermedvirkning
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Vurdering for læring.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skolevandring.
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Skoleledelse og skoleutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Skolebasert kompetanseutvikling
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
4. og 5. Februar 2016 Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Pedagogisk dokumentasjon
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring? Vibeke M. Mostad 11.11.13

Forventninger til dagen: Bli kjent med nye krav til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan få alle med på utvikling i barnehagen Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Framtidens barnehage? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

«Produkt» perspektiv /effekt Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt

Dere skaper den hver eneste dag! Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!

«Framtidens barnehage» Stortingsmelding 24 «Framtidens barnehage»

Stortingsmelding 24 Framtidens barnehage

Stortingsmelding 24 Framtidens barnehage

«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……

Stortingsmelding 24 sier noe om:

Bemanning

Gruppestørrelser

Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme

Fortsatt mangfold i barnehagekultur

Fortsatt mangfold i barnehagekultur Barnehagens egenart?

Fagkompetanse

Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41

(prosessperspektivet) Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)

Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor

«Produktkvalitet» /effekt Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt

Eksempler på struktur kvalitet: Budsjett Årsplan Månedsplaner/ukeplaner Vaktlister Daglige rutiner M.m.

God strukturkvalitet fremmer nødvendigvis ikke god prosesskvalitet. Prosesskvalitet får vi når svarer på HVORFOR vi gjør som vi gjør

Eksempler på prosess kvalitet: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet

Eksempler på prosess kvalitet: Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid

Standarder i barnehagen: Voksenadferd

Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av: Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet

Barnehagens utfordring: Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon

Hvordan møter barnehagene nye utfordringer? Hvor kommer «nye utfordringer» fra?

Refleksjon

Aktør eller Brikke?

Refleksjon

Hvem er subjekt i endringsprosessen?

Refleksjon

Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC

Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap VISJON HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap

Konseptuell refleksjon Teoretisk refleksjon Metarefleksjon Hypotetisk refleksjon Affektiv refleksjon Konseptuell refleksjon

Hvordan driver dere refleksjon i din barnehage?

Hvordan driver du endringsarbeid i dag? Refleksjon: Hvordan driver du endringsarbeid i dag?

For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens: Innhold mål akseptert adferd.

For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»

Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på –

Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.

Hvordan komme fram til en felles beskrivelse av nå situasjonen?

(Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) Observasjon Kartleggingsverktøy (Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) Eksempler (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..)

For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»

Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC

Innhold og organisering Prosesser og Struktur Gammel arbeidsoperasjon – ny organisering Stiftelsen IMTEC

Barnehagen en didaktisk organisasjon

Ønsket situasjon Stiftelsen IMTEC

VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R) NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON Stiftelsen IMTEC

VALG AV FORBEDRINGSOMRÅDE(R) NÅ-SITUASJON – ØNSKET SITUASJON IDEMYLDRING IDEVURDERING PLANER TRINN/TEAMPLANER INDIVIDUELLE HANDLINGER Stiftelsen IMTEC

De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles e.a. 1987) INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC

Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC

Medvirkning og reell påvirkning

Påvirkning Medvirkning Medskapning

Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON

Kollektive forsvarsmekanismer Fortellinger, myter Ritualer Språk Struktur Ressurser Regelsystem Mål Arbeidsmetoder Organisasjon mm… Formell (synlig) del av organisationen Praksis Holdninger Normer Vurderinger Usynlig regelsystem Kollektive forsvarsmekanismer Fortellinger, myter Ritualer Språk Helter, helgener Uformell (skjult) del av organisjonen Hvordan er det med læreres holdning til egen læring? Finnes noen kodebærere som er viktige for kulturutvikling Noen barn er avhengige av ritualer Erik Groth, 2010 Deaember 2011 © IMTEC

Sjef Leder Struktur Ressurser Regelsystem Mål Arbeidsmetoder Organisasjon mm… Formell (synlig) del av organisationen Sjef Praksis Holdninger Normer Vurderinger Usynlig regelsystem Kollektive forsvarsmekanismer Fortellinger, myter Ritualer Språk Helter, helgener Uformell (skjult) del av organisjonen Leder Hvordan er det med læreres holdning til egen læring? Finnes noen kodebærere som er viktige for kulturutvikling Noen barn er avhengige av ritualer Voss 9.desember 2011 © IMTEC

Uformell leder?

Makt og «kraft» Makt og tillit

Ledelse makt kraft

Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC (Geir Kaufmann) Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC

«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……

9 av 10 barn i førskolealder tilbringer dagene sine i barnehagen 97% av barna våre går i barnehagen Fler og fler fra de er 8 måneder – Livslang læring

Barnehagen er den viktigste barndomsarena ved siden av hjemmet

«Det som skjer i barnehagene i dag, vil forme det som skjer i landet i framtiden

«Det burde gjøre alle interessert i hva som skjer i, om og med barnehagene»

«Da må JEG kunne ordsette og begrunne hvorfor jeg gjør som jeg gjør!»

«Det er små føtter som tar størst skritt» Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Hvilke forventninger ble innfridd?: Bli kjent med nye krav til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan få alle med på utvikling i barnehagen Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvor i din organisasjon ønsker du å øke kvaliteten på tjenestene? Hva vil det kreve av deg som leder? Hva vil du: Foredle Forbedre Fornye Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed