Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
5. februar 2016 Vibeke M. Mostad

2 Tema for dagen: Høy kvalitet i barnehagen er avhengig av assistentenes ansattes holdninger og HANDLINGER. Det å reflektere sammen over egen praksis, er en viktig bit i en lærende organisasjon. Høy kvalitet i barnehagen avhenger av barnehagearbeidere som er villige til å "forske i egen praksis".

3 Dagen: økt vil handle om dagens situasjon, og hva som forventes av organisasjon BARNEHAGEN økt vil handle om hvordan vi kan møte de nye forventningene med eksempel fra praksis

4 Stratosfæren Endring Pedagogikk Teknologi (Fullan 2013)

5 Barnegenart/arbeidsmåter
. . Samfunnsmandatet Rammeplanen St.meldinger Kommunale planer Årsplanen Barnegenart/arbeidsmåter barnet foreldrene

6 Profesjonelle JEG VI MEG

7 Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon
Vi har fått en ny stortingsmelding med navn "Framtidens barnehage" barnehagen NÅ forvalter "Framtidens voksne« Hvordan tilrettelegger vi "barndommens gate" for framtidens forskere, kunstnere, politikere m.m.? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

8 Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon
Målet for dagen er at hver og en av dere blir bevisst hvor du er riktig, riktig gode du har et forbedringspotensial du bør gjøre noe annerledes for å bli en dyktig, profesjonell barnehagearbeider Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

9 «Produkt» perspektiv /effekt
Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt

10 Dere skaper den hver eneste dag!
Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!

11 Hva «produserer» en barnehagearbeider?

12 Profesjonell barnehagearbeider?
«Framtidens barnehage» krever Profesjonelle barnehagearbeidere. Hva kjennetegner en Profesjonell barnehagearbeider?

13 «Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……

14 Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41

15 Stortingsmelding 24 sier noe om:

16 Bemanning Fagkompetanse Gruppestørrelser

17 Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme

18 Fortsatt mangfold i barnehagekultur

19 Fortsatt mangfold i barnehagekultur
Barnehagens egenart?

20 Fagkompetanse via: Etterutdanning Kurs Inspirasjonsdager

21 Refleksjon over egen praksis
Fagkompetanse via: Etterutdanning Kurs Inspirasjonsdager Refleksjon over egen praksis

22 (prosessperspektivet)
Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)

23 Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor

24 «Produktkvalitet» /effekt
Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt

25 Prosesskvalitet får vi når svarer på HVORFOR vi gjør som vi gjør

26 Barnehagepersonalet må snakke didaktikk.
ØRE

27 Eksempler på prosess kvalitet:
Måltid Garderoben Overganger

28 Eksempler på prosess kvalitet:
Måltid Garderoben Overganger Stellebordet (oppmerksomhet)

29 Eksempler på prosess kvalitet:
Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid

30 Voksenpåvirkning: Sanseinntrykk Skapende virksomhet Musikk

31 Standarder i barnehagen:
Voksenadferd

32 Tilretteleggelse «Den tredje pedagog»

33 Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av:
Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet. Hva kjennetegner en profesjonell barnehagearbeider?

34 Den profesjonelle barnehagearbeider: «setter spor i framtiden»
er bevisst på sin egen rolle som «setter spor i framtiden» Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasm e for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

35 Kjennetegn på den profesjonelle barnehagearbeider:
Forberedt til alle møter Deltagende og med i samskapende prosesser på alle refleksjonsarenaer Tilstedeværelse, didaktiske avveielser Språk Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

36 I barnehagen skal barnet leke og lære!

37 Hvor og når i barnehagen lærer barn?

38 Hvor og når i barnehagen lærer barn? Hva skal barnet lære i barnehagen

39 En profesjonell barnehagearbeider har:
Forbereder alle sine aktiviteter Har sitt eget «oppdrag» Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

40 Eksempler på hvordan vi kan jobbe med
OPPDRAGET Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

41 Observasjonsskjema: Øyeblikksbilde av en situasjon i barnehagen (garderobe, samling, overgang…)
Kommunikasjon og interaksjon Aktivitet Tid Antall barn: 13 (4 gutter) Alder/ gruppe: Født 2008 Antall voksne: 2 Positiv tilbakemelding. Individuelt Positiv tilbakemelding. Kollektivt Negativ tilbakemelding. Individuelt Negativ tilbakemelding. Kollektivt Åpent spørsmål Lukket spørsmål Beskjed/ forklaring Bruk av humor Annet..

42 Observasjonsskjema: Øyeblikksbilde av en situasjon i barnehagen (garderobe, samling, overgang…)
Kommunikasjon og interaksjon Aktivitet Tid Antall barn: 13 (4 gutter) Alder/ gruppe: Født 2008 Antall voksne: 2 Positiv tilbakemelding. Individuelt IIIII IIIII IIIII (15) Positiv tilbakemelding. Kollektivt II Negativ tilbakemelding. Individuelt IIIII IIIII IIIII II (17) Negativ tilbakemelding. Kollektivt Åpent spørsmål Lukket spørsmål IIIII IIIII IIIII I (16) Beskjed/ forklaring Bruk av humor Annet..

43 Veiledning i etterkant, noen eksempler:
Organisering: Hva er grunnen til at den som har ansvar for samlingsstund også ansvar for 2 av de fire guttene som deltar? Hva er grunnen til at barna sitter ved store bord? Ser alle det som foregår? Innhold: Hva er årsaken til at dere bruker forholdsvis lang tid på å si hvilken dato og dag det er, samt telle antall barn som deltar, hver dag? Hva mener du er grunnen til at guttene ikke følger med? Hvilken forståelse tror du barna har av boka du leste? Er det interessant? Hva `gjør du med kunnskap som allerede finnes, repetere, eksemplifisere, illustrere med enten bilder eller konkreter…? Hva er målet med samlingsstunden? Hva bidrar lukkede spørsmål til? Korreksjon av atferd: I dag fikk Thomas mange – og bare negative tilbakemeldinger i samlingsstunden. Hva tenker du alle de negative tilbakemeldingene til en gutt medføre? Både for ham og for gruppen? Hva kan være alternative reaksjoner fra oss voksne?

44 Hva betyr «en tilstedeværende» voksen?
Hva GJØR vi når vi er det? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

45 Hva betyr det at barna skal bli «sett» og «hørt»?
Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

46 Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori
HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori

47 Hvor er du GOD i dette perspektivet?
Refleksjon: Hvor er du GOD i dette perspektivet? Hvor er du bevisst og i forbedring? Hva kan du fornye i egen praksis? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

48 Hva kan du fornye i egen praksis?
Oppgave: Hva kan du fornye i egen praksis? Dette skriver du som ditt «oppdrag» på en egen lapp, og leverer til din avdelingsleder leder! Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

49 Barnehagens utfordring:
Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon

50 Hvordan møter barnehagene nye utfordringer?
Hvor kommer «nye utfordringer» fra?

51

52 Aktør eller Brikke?

53 Refleksjon

54 Hvem er subjekt i endringsprosessen?

55 Refleksjon

56

57

58

59 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC
. Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC

60 For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens:
Innhold mål akseptert adferd.

61 For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»

62 Felles beskrivelse av nå-situasjonen
En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.

63

64 For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves også en individuell beskrivelse av «hvor jeg er» og «hvor jeg skal»

65

66 Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap
VISJON HANDLING Menneskesyn Læringssyn MÅL Praksis Forskning/ Teori Refleksjon teori Taus kunnskap «Glemt» kunnskap Intuitiv kunnskap


Laste ned ppt "Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google