Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Kompetente barn og unge
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
Pedagogisk utviklingsarbeid
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
SWOT-analyse.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Praksiseksempel fra Lørenskog
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Ungdomstrinn i utvikling
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Skolebasert kompetanseutvikling
Ekstern vurdering for kvalitetsutvikling i barnehagen
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
Skolebasert kompetanseutvikling
Vardal u-skole / Skolebesøk
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Foreldremøte Set inn namn på barnehagen Set inn dato og tid for møtet
REalfagskommune!.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL) PEDAGOGISK LEDELSE Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)

LEKNES SKOLE VESTVÅGØY KOMMUNE 1.- 10. TRINN 100 ANSATTE ORGANISERT I 5 AVDELINGER 4 PARALELLER PÅ U TRINNET

Ståsted 2010 Erfaringer fra tidligere utviklingsarbeid? Analyserte kritisk ledelsesdelen av ulike prosjekter? Konsekvenser?

Strategi Ledelseskompetanse Personalet, styrker/svakheter Motstand? Forankring Langsiktig/kortsiktig perspektiv Målbare mål Enkle planer med klar fremdriftsplan UDIR/VfL- hvordan utnytte dette? Skoleeier- muligheter?

Læringsleder Hvilket syn hadde vi i ledergruppa på oss selv som læringsleder? Hva kreves for å utvikle skolen til å bli en lærende organisasjon? Hvordan utvikle/endre lederadferd? Hvordan skape utvikling på lærernivå/teamnivå?

Forankring Uttalt ønske/behov fra lærene om å ”gjøre noe” med vurderingsarbeidet Ståstedsanalyse/organisasjons-analyse Elevundersøkelser Ny forskrift i 2009 Kommunal satsing/VfL Gjenta forankringen!

Motstand Analyser den Strategier for å komme forbi Relasjonsbygging!

Langsiktig/kortsiktig perspektiv Glansbilde Milepælsplaner Få i gang pedagogisk debatt Avklar ambisjonsnivået Tydelighet

Kompetanse Ledernivå Lærernivå Interne ressurser Ekstern kompetanse

Aksjonslæring Drøfting på team Utprøving i klasserommet Tilbake til team Presentasjon i plenum Evaluering/refleksjon

Leknes skole anno 2013? Hva har skjedd- helt konkret? Videre arbeid?

Skoleeier Meget aktiv Sterk faglig kompetanse Nettverk i hele Lofoten Koordinert kompetanseheving/ annet arbeid med VfL Utarbeidet lærerundersøkelse Fagøkter på rektormøter For en kommune som helhet er dette meget viktig!

Til slutt………. Tålmodighet Gjennomføringskraft Stopp opp- EVALUERE Sett av tid Feire reelle fremskritt