Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL) PEDAGOGISK LEDELSE Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
LEKNES SKOLE VESTVÅGØY KOMMUNE 1.- 10. TRINN 100 ANSATTE ORGANISERT I 5 AVDELINGER 4 PARALELLER PÅ U TRINNET
Ståsted 2010 Erfaringer fra tidligere utviklingsarbeid? Analyserte kritisk ledelsesdelen av ulike prosjekter? Konsekvenser?
Strategi Ledelseskompetanse Personalet, styrker/svakheter Motstand? Forankring Langsiktig/kortsiktig perspektiv Målbare mål Enkle planer med klar fremdriftsplan UDIR/VfL- hvordan utnytte dette? Skoleeier- muligheter?
Læringsleder Hvilket syn hadde vi i ledergruppa på oss selv som læringsleder? Hva kreves for å utvikle skolen til å bli en lærende organisasjon? Hvordan utvikle/endre lederadferd? Hvordan skape utvikling på lærernivå/teamnivå?
Forankring Uttalt ønske/behov fra lærene om å ”gjøre noe” med vurderingsarbeidet Ståstedsanalyse/organisasjons-analyse Elevundersøkelser Ny forskrift i 2009 Kommunal satsing/VfL Gjenta forankringen!
Motstand Analyser den Strategier for å komme forbi Relasjonsbygging!
Langsiktig/kortsiktig perspektiv Glansbilde Milepælsplaner Få i gang pedagogisk debatt Avklar ambisjonsnivået Tydelighet
Kompetanse Ledernivå Lærernivå Interne ressurser Ekstern kompetanse
Aksjonslæring Drøfting på team Utprøving i klasserommet Tilbake til team Presentasjon i plenum Evaluering/refleksjon
Leknes skole anno 2013? Hva har skjedd- helt konkret? Videre arbeid?
Skoleeier Meget aktiv Sterk faglig kompetanse Nettverk i hele Lofoten Koordinert kompetanseheving/ annet arbeid med VfL Utarbeidet lærerundersøkelse Fagøkter på rektormøter For en kommune som helhet er dette meget viktig!
Til slutt………. Tålmodighet Gjennomføringskraft Stopp opp- EVALUERE Sett av tid Feire reelle fremskritt