Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Vardal u-skole / Skolebesøk
Vardal ungdomsskole Vardal u-skole / Skolebesøk
2
Vardal u-skole / Skolebesøk
Gjøvik kommune Ca innbyggere Ca 3000 elever i grunnskolen 13 grunnskoler Middels ressursinnsats (KOSTRA) Vardal u-skole / Skolebesøk
3
Vardal u-skole / Skolebesøk
Gjøvik kommune 3-nivå kommune Skolekontor, ca. 5 stillinger Aktiv skoleeier som stiller krav, gir støtte og forventer resultater Tett på rektorgruppa Vardal u-skole / Skolebesøk
4
Vardal u-skole / Skolebesøk
Skoleeiers strategi Etablere gode adm.rutiner slik at rektor også kan jobbe med pedagogikk Arbeide med faglige begrunnelser. Vi er her for elevene Etablere et godt samarbeid med lærerorganisasjonene Vardal u-skole / Skolebesøk
5
Vardal u-skole / Skolebesøk
Virksomhetsdokument Kommunalt og lokalt Satsningsområder : Ledelse Mestring og motivasjon Lesing Vardal u-skole / Skolebesøk
6
Vardal u-skole / Skolebesøk
elever (10% gr.norsk, % tospråklige) 54 årsverk (pluss 4 ekstra fra staten) 46 lærere 5 assistenter Miljøterapeut og prosessleder ”Jeg vil trives” Vardal u-skole / Skolebesøk
7
Vardal u-skole / Skolebesøk
Ledelsen Rektor og to inspektører Følger opp hvert sitt trinn, deltar på trinnmøter, medarbeidersamtaler med ”sine”, undervisning på trinnet, observasjon Jobber som et team i forhold til pedagogikk Inspektørrollen – blyanter og bokrygger eller pedagogikk? Vardal u-skole / Skolebesøk
8
Vardal u-skole / Skolebesøk
Teamene To teamleder på hvert trinnteam Målsetting at teamene er mest mulig ”selvforsynte” når det gjelder kompetanse Vardal u-skole / Skolebesøk
9
Deltagelse i utviklingsprosjekter- fra 2002
Demonstrasjonsskole (Udir) Prosjekt leksehjelp (Udir) Jeg vil trives (Buf.e) Vurderingsprosjekt (Gjøvik k) Gutter og jenter i skolen 2011 – 2015 (HiHm) Vardal u-skole / Skolebesøk
10
Deltagelse i utvikl. prosjekter forts.
Lektor (Nat.f. sent) Kreativt partnerskap – 2016( Kult skoles.) UiU (HiL) Realfagskommune (HiL) Fysak ( Aktivt sinn akt. Kropp) (Oppl. Fylkesk.) Vardal u-skole / Skolebesøk
11
Vardal u-skole / Skolebesøk
Fleksibel timeplan Kurs, fleksitid, arbeidstimer, temaplaner Tilpasset læring – veivalg Satsing på lesing, grunnleggende ferdighet i regning, praktisk og variert jobbing i fagene, utvikling av gode tverrfaglige oppgaver, fysak. Vardal u-skole / Skolebesøk
12
Vardal ungdomsskole 2016-2017 Selvstendige team Erfarne teamledere
Bruk av Gjøvik kommunes relasjonsmodell Bruk av Nordahls analysemodell Forpliktende samarbeid på trinnteam, i faggrupper, og i andre grupper på tvers av trinn
13
Ledelsens rolle og fokus i utviklingsarbeidet
”MYE ER MULIG, MEN ALT ER IKKE MULIG SAMTIDIG!” Vardal u-skole / Skolebesøk
14
Vardal u-skole / Skolebesøk
Fokus….. Vardal u-skole / Skolebesøk
15
Vardal u-skole / Skolebesøk
Fokus…… Her er vi, vi har de elevene vi har, vi har det bygget vi har, vi har de ressursene vi har…...noe kan vi vel få til? LØFT (Løsningsfokusert tilnærming) Forpliktende samarbeid – skolebasert kompetanseutvikling Vardal u-skole / Skolebesøk
16
Vardal u-skole / Skolebesøk
Vardal u-skole / Skolebesøk
17
Rammene, norsk offentlig grunnskole
Diskusjoner innenfor ramma! Misbruk av tid å diskutere om man er for eller i mot noe som er bestemt Skolens politiske kultur – hånds-opprekking eller drøfting? Vardal u-skole / Skolebesøk
18
Vardal u-skole / Skolebesøk
Arbeid i personalet Myndiggjorte lærere: Teamene får tildelt ressursene i årsverk Ansvarsområder fordeles på trinn Fra ledelsens detaljstyring av ressurser til lærernes medansvar Vardal u-skole / Skolebesøk
19
Vardal u-skole / Skolebesøk
Teamansvar Ansvarområder fordeles på trinnet Hver lærer ansvarlig for få fag (2-4). Nye timeplaner hver uke Ønskebok Behovsprøving med utgangspunkt i temaårsplanen og årsplaner/ periodisering Varierende gruppestørrelser Vardal u-skole / Skolebesøk
20
Vardal u-skole / Skolebesøk
Unngå ”Sosial loffing” Det er ikke rom for sosial loffing i en lærende organisasjon. ”En sosial loffer er en person som har en tendens til å redusere sin innsats i en situasjon flere er involvert i, slik at andre må dra lasset, og lofferen blir en nullbidragsyter til fellesskapet, men sitter med samme gevinst som de øvrige” Vardal u-skole / Skolebesøk
21
Vardal u-skole / Skolebesøk
Strategi Myndiggjorte lærere: Forpliktende samarbeid, ulike faggrupper, trinnteam, grupper på tvers av trinn Teamledere sentrale Utviklingsgruppa Prosesser, skolens virksomhetsdokument Alle grupper er knyttet til skolens organisasjon Vardal u-skole / Skolebesøk
22
Arenaer på Vardal u-skole
Teamene Utv.gruppa Medarbeidersamtaler og oppstartssamtaler Medbest./fagforeningene Faggrupper og tverrtrinnlige referansegrupper Plenum Vardal u-skole / Skolebesøk
23
Vardal u-skole / Skolebesøk
Ledelsens oppfølging Må holde trykket oppe! Sette dagsorden Stille krav, gi støtte, følge opp resultater (resultatmøter på alle trinn) Deltar på teammøter og i faggrupper I forhold til utfordrende oppgaver rundt enkeltelever... Prioriterer å delta på møter! Vardal u-skole / Skolebesøk
24
Vardal u-skole / Skolebesøk
Ledelsens oppfølging Oppstartsamtalen hvert år – pedagogisk fokus, områder fra virksomhetsdokumentet Medarbeidersamtalen Kompetanseutvikling Være «tett på» Vardal u-skole / Skolebesøk
25
Vardal u-skole / Skolebesøk
Lærende organisasjon Innførte grep (Knut Roald): Positivitetsrunde, brukes på alle team - Ref.skriving på omgang Alle foreslår, kommer med ideer Konklusjoner (ikke avstemming) ”Ringstadbekk krysset” Vardal u-skole / Skolebesøk
26
Vardal u-skole / Skolebesøk
Lærende organisasjon Innførte grep: Heterogene grupper Rom for ildsjeler – viktig Læringsaksjoner Kompetanseutvikling ”Autoritet i fillesaker” Feire milepæler Vardal u-skole / Skolebesøk
27
Autoritet i fillesaker
Alle mener som regel noe om alt.... Skidagen? Farge på gardiner? Vardal u-skole / Skolebesøk
28
Vardal u-skole / Skolebesøk
Resultater God ressursutnyttelse Lite hærverk og disiplinproblemer Godt lærersamarbeid og ambisiøse lærere Godt arbeidsmiljø God tilrettelegging for elever innenfor det ordinære opplegget Vardal u-skole / Skolebesøk
29
Vardal u-skole / Skolebesøk
Resultater Medarbeiderundersøkelsen (læring på jobben, kompetanseutvikling, forventninger fra ledelsen) Elevundersøkelsen Positiv karakterutvikling over tid Eksterne vurderinger Vardal u-skole / Skolebesøk
30
Vardal u-skole / Skolebesøk
Oppsummering Tydelighet i ledelsen Teamarbeid i ledelsen Forpliktende samarbeid mellom alle satt i system. Arenaer for samarbeid, medbestemmelse og refleksjon Vardal u-skole / Skolebesøk
31
”If you always do what you always did, you always get what you always got!”
Hva forventer vi av elevene? At de tar sjanser, at de tåler å bli utfordret! Forventer vi det samme av oss selv? Mary Wilson, Baverstock Oaks School, New Zealand. Vardal u-skole / Skolebesøk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.