Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016

2 Skoleeiere og –ledere – Gjensidig avhengighet
Forventninger til skoleeiere og skoleledere «Det er arbeidet mellom samlingene som er avgjørende.» «Samlingene legger opp til arbeidsformer der deltakerne gis mulighet til å utveksle erfaringer og reflektere sammen.» «Deltakerne blir utfordret på hvordan de konkret kan arbeide for å få til forbedringer i egen organisasjon.» «Reisen opp trappa fra kunnskapsutvikling til organisatorisk læring skjer mellom samlingene.» «Samlingenes workshop-resultat må definere (noe av) det arbeidet kommunene skal utføre i perioden fram til neste samling.» Kilde: Utviklingsveiledere 2016

3

4 «Ingen reform kan gjennomføres uten at
lærernes tekniske ferdigheter forandres. Dersom lærerne fortsetter sin praksis på samme måte som før, har det nettopp ikke skjedd en reform i skolesektoren.» 2011

5 Elevenes læring Det elevene gjør, er viktigere for læringen enn
hva læreren gjør. (Etter Thomas Shuell)

6 Det er vanskelig å finne eksempler på skoler som har lykkes
Ledelse - Forankring Det er vanskelig å finne eksempler på skoler som har lykkes med å bedre elevenes lærings- og vekstresultater der skoleeier og skoleleder ikke har vært varig engasjert i innsatsen. Dessuten – enkeltpersoner og grupper av personer som blir påvirket av eller selv kan påvirke forbedringsresultatet, må involveres.

7 ….. fremtidens skole «Vi bør ikke starte med antagelsen om at skolen kun kan styres gjennom detaljerte læreplaner, eller at hver enkelt lærer i faglig isolasjon skal bestemme sin egen undervisning. Skolen er et kollektivt prosjekt.» Morgenbladet april 2016

8 SWOT-analyse

9 Kommunens / skolens plan Tips til innholdselementer
Beskriv hva som skal være de målbare forbedringene – innen 1. oktober 2016 – for elever lærere ressurslærere skoleledere skoleeiere samhandling med utviklingsveiledere, UH og andre «Whole-system-reform» Kollektiv kapasitetsbygging

10


Laste ned ppt "Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google