Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Utviklingsplan

2 Bruk av malen Malen er utarbeidet for å være en støtte i planleggingen av økt innsats for bruk av læringsteknologi, og da særlig hvis man ønsker å starte med 1:1. Den kan brukes slik den er, eller tilpasses. Både rader og kolonner kan endres i tråd med det antallet mål/aktiviteter skolen ønsker å legge inn. Hvis det er ønskelig kan planen også lages i NYPOS, så lenge hovedområdene i malen ivaretas. Ståstedsanalyser, risikovurderinger, milepælsplaner og annet kan legges som vedlegg. Det er utarbeidet et eget dokument som beskriver de ulike områdene som skolene må fylle ut.

3 Innledning: Visjon for prosjektet
Hovedmål Interessenter (ansatte, foresatte, elever osv.) Skriv kort om rammen for prosjektet. Visjon og hovedmål som skolen ønsker å oppnå. Skriv også om hvilke interessenter som blir berørt av prosjektet. 

4 Område 1: Økt bruk av læringsteknologi
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse i hht. skolens strategisk plan Bruk av læringsteknologi skal alltid ha elevenes læring som mål. Høy dekning av digitale enheter er ikke ensbetydende med økt læring. Skolen kommer frem til tiltak og mål for hvordan de gode læringsopplevelsene  skapes. Her må skolen si noe konkret i forhold til tall som ligger inne i strategisk plan

5 Område 2: Organisering på skolen
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse Skolen tar stilling til hvordan innføringen av læringsteknologi skal organiseres på skolen, og hvilke ressurspersoner som skal være med på utviklingsarbeidet. Skolen oppretter deretter en endringsgruppe. Rektor er en del av endringsgruppen og leder utviklingsarbeidet. Det er viktig å få tydeliggjort hvilke ressurser som skolen har til rådighet gjennom prosjektet.

6 Område 3: Infrastruktur
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse Enkelte tekniske forutsetninger må ligge til grunn for å innføre læringsteknologi i stor skala. Skolen vurderer om de har infrastruktur som støtter utvidelsen av antallet digitale enheter. Skolen får deretter en godkjenning fra IKT-avdelingen som bekrefter at skolen har nettverk med god nok kapasitet til å takle utvidelsen av antallet enheter. Skolene sørger for kompetanse som kan støtte opp om den tekniske løsningen. Dette kan være en egen IKT-ansvarlig eller at skolen kjøper tjenester fra ekstern leverandør.

7 Område 4: Kompetanseheving
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse Lærerens rolle er avgjørende for å lykkes med bruk av læringsteknologi. Skolen lager mål og tiltak for opplæring og utvikling av lærernes kompetanse. Kompetanseheving må sees på over et helt skoleår.

8 Område 5: Endret pedagogisk praksis
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse i hht. skolens strategiske plan Skolenes pedagogiske mål, og mål om elevenes læringsutbytte bør ligge til grunn for innføring av læringsteknologi i stor skala. Endringene i pedagogisk praksis må ses i sammenheng med skolens strategiske plan. Her må skolen tydeliggjøre tiltak for å sikre at lærene har god nok tid og kompetanse til å få dette til.

9 Område 6: Informasjon og forankring
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse For å lykkes med innføring av læringsteknologi i stor skala trenger ansatte, elever og foresatte tilgang på god informasjon. Det er viktig at de vet hva endringen innebærer, hvorfor skolen gjør dette og hvordan de digitale læringsprosesser foregår. Her må skolen tydeliggjøre tiltag som sikrer god informasjon og forankring.

10 Område 7: Valg av læringsteknologi
Hovedmål: Mål: Tiltak/handlinger Vurdering av måloppnåelse Skolen tar stilling til hvilken form for læringsteknologi og læringsressurser som skal benyttes. Skriv gjerne opp apper hvis det har stor betydning for prosjektet.

11 Finansieringsplan Større investeringer må planlegges og forelegges skolens driftsstyre. Skolen synliggjør kostnader og finansiering, også i hele økonomiplanperioden. Oppgraderinger og vedlikehold bør også inngå i planen, samt eventuelle kostnader til kompetanseutvikling. Se vedlagte mal Se egen Excel mal for utfylling. Bruk egen Excel mal for utfylling

12 Milepælsplan Se egen Excel mal for utfylling.
Milepælsplan er en overordnet plan som: • Gir oversikt over milepæler/delmål i utviklingsplanen • Bestemmer naturlige sjekkpunkter for oppfølgingsmøter med endringsgruppa • Bidrar i startfasen til forståelse av endringen • Viser eventuelle avhengigheter mellom milepæler/delmål En milepælsplan inneholder: • Oversikt over hvilke ressurspersoner som har ansvar for oppfølging av milepæler/delmål • Tidsfrister for når milepælene/delmålene skal være nådd Erfaringer viser at det er viktig med en milepælplan som viser hvor organisasjonen skal være når, hvem som har ansvar for oppgavene og hvordan det skal evalueres underveis. Bruk egen Excel mal for utfylling.

13 Milepælsplan Milepælsplan er en overordnet plan som:
• Gir oversikt over milepæler/delmål i utviklingsplanen • Bestemmer naturlige sjekkpunkter for oppfølgingsmøter med endringsgruppa • Bidrar i startfasen til forståelse av endringen • Viser eventuelle avhengigheter mellom milepæler/delmål En milepælsplan inneholder: • Oversikt over hvilke ressurspersoner som har ansvar for oppfølging av milepæler/delmål • Tidsfrister for når milepælene/delmålene skal være nådd Erfaringer viser at det er viktig med en milepælplan som viser hvor organisasjonen skal være når, hvem som har ansvar for oppgavene og hvordan det skal evalueres underveis.

14


Laste ned ppt "Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google