Brobyggere i et andrespråksprogram

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldre som en reell ressurs
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan intervjue en forsker?
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Ulikheter og variasjoner
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kompetanse for mangfold
NY VRI Nina og Ingvild.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Systematisk Observasjon av Lesing.
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Velkommen til Apalløkka
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Brobyggere i et andrespråksprogram Språk- og kulturguider SKG – ET TOÅRIG PROSJEKT 2005-07

7 PARTNERE I 4 LAND 1. VOFO – Oslo, Norge VOFO, Norge – koordinator AOF- Oslo, Norge IRRE Toscana, Italia COSPE, Italia CES, Bulgaria UVT, Bulgaria WSAES, England

ULIKE LAND ULIKE UTFORDRINGER BULGARIA: stor rombefolkning som ikke vil la seg integrere, men er heller ikke reisende lenger. Vanskelig å holde barna i skolen – sosiale tapere. ITALIA: sliter med sin rombefolkning, men også med lærerne som ikke takler et ”multikulturelt” klasserom. Mange misforståelser oppstår. Ønsker at lærerne skal være kulturformidlere og ikke bare språklærere. ENGLAND: deres situasjon ligner på den norske: mange kommunale sentra rundt omkring i UK som tilbyr andrespråksopplæring for voksne innvandrere og flyktninger. Innført ”citizenship” som innebærer en innføring i samfunnsmessige og kulturelle sider ved å bo i England pluss språktest. Mål for SKG: bindeledd mellom lærer og elev- lærer forstår elev bedre kan tilrettelegge bedre undervisning. Heve romelevenes status og selvfølelese (grunnskole) Mål for SKG: ta imot nye studenter i og ”dybdeintervjue” dem etter SELL modell. Formidler mellom lærer og student for å bedre (lærerutdanningen) Mål for SKG: ønsker å bruke dem i undervisningen som bindeledd mellom lærer og deltaker – heve kvaliteten på andrespråksinnlæringen samt et ønske om en lettere integreringsprosess. Hva står vi overfor; mennesker fra alle verdens hjørner, ulike kulturer, ulike språk, utdanning fra 0 til og med videreg. Uopplyste mennesker fra landsbyer i vår høyteknologiske verden, lite innsikt i å ordne livene sine, papirer, kontorer – historien om afi - kontraster

TO VIKTIGE PROBLEMSTILLINGER Hva vil det si å bygge broer og legge til rette for kommunikasjon,for-ståelse og læring? Hva betyr det å ”se” andre mennesker og sette pris på deres bak-grunn og erfaringer? En viktig rød tråd i alt vårt arbeid, et utgangspunkt når kurset skulle snekres sammen

Krav til språk-og kulturguider BAKGRUNN: Helst nivå tre i nasjonalt språk og gjerne flerspråklig Multikulturell person som er interessert i og positiv til minoriteter så vel til majoritetssamfunnet Gode kommunikasjonsevner IKT- kunnskaper (bruk av nettet som infokilde) Kjenner utfordringene som kjennetegner det nye samfunnet KUNNSKAPER: Kjenner til deltakers utfordringer når det gjelder å lære det nye språket Være i stand til å være engasjert, men ikke involvert Kjenne til systemer for eksempel når det gjelder utdanning og kan henvise videre Være i stand til å oppmuntre og motivere Kunnskaper om konfliktløsing Være aktiv, men ikke delaktig

FORT. KRAV TIL SKG OPPGAVER: Foreta dybdeintervju med deltaker og være i stand til å beskrive deltakernes behov og forventninger Hjelpe lærere med å plukke ut læremidler til ulike emner Hjelpe lærer med å plukke ut vanskelige emner (tillatt /ikke tillatt) Samarbeide med lærer om den individuelle læreplan Hjelpe lærer med å forstå det uforståelige ut i fra vårt ståsted Formidle delt ønsker og hva som kan være problematisk i språkopplæringen Formidle delt verdigrunnlag og hvordan det kan virke på opplæringen Samarbeide med lærer om å formidle alle muligheter på den ene siden - samt de begrensninger og koder for oppførsel som fins i det nye samfunnet på den andre siden Hjelpe deltakere med å forstå konkrete språklige problemer Eks med pakistanere som ikke vil sitte sammen – e og f og i er svært viktige i den daglige dont. Forklare viktige beskjeder på morsmål slik at det ikke blir misforståelser. Forklare oppgaver og hvordan de skal løses – viktig at ikke skg overtar – hele tiden være bevisst på at vi ikke lager soveputer for delt.

DE YTRE RAMMENE RUNDT KURSENE DELTAKERE OG LÆRERE MODUL 1: 4 DAGER HVORAV EN VAR PRAKSISDAG MODUL 2: 3 DAGER HVORAV EN DAG VAR PRAKSISDAG KURS FOR FEM LÆRERE SOM GIKK OVER FIRE LØRDAGER MOT EN LITEN ØKONOMISK KOMP. ALLE LAND BIDRO TIL INNHOLDET I KURSENE, MEN HVERT LAND TILPASSET DET TIL SINE SPESIELLE BEHOV.

GJØRELISTE FØR KURS Implemetere konseptet i undervisningsinstitusjonen slik at lærerne ble fortrolig med hva dette innebar og betød: temakvelder, planleggingsdager, andre møter etc. Lærerne ble utfordret til å finne oppgaver til SKG ene. Rekruttering i klassene og noen bydeler ved informasjon og et lite tilpasset opplegg som gikk på ”cultural awareness” som var med å vekke interesse og nysgjerrighet. Utarbeide spørreskjema som hadde tre hensikter: UTVELGELSE (HVEM PASSER) MENTALT FORBEREDT TIL KURSET KURSLEDER: RETTESNOR UNDER KURSET

Kunnskaps,-holdnings,-ferdighetsmål Oversikt over pedagogiske prinsipper i norsk skolevirkelighet. Akseptere at ting kan være like bra selv om det ikke er likedan. Være åpen, entusiastisk, forståelsesfull og vitebegjærlig. Lete etter viktige trekk i det den andre sier som er verdt å bygge videre på. Stille åpne spørsmål for å innhente informasjon. Grammatikk – aktive deltakere - besserwissere

Eksempler på øvelser Hva virker bedre? Fremmende og hemmende kommunikasjonsstrategier knyttet til deltakernes egen kulturbakgrunn. Hva er det med våre vaner som er bra og hva er verdt å justere på når vi skal fungere i et multikulturelt samfunn? Kommunikasjonsøvelser/ rollespill med ”hemmelige” instrukser Et eksempel kan være om punktlighet – trening i systematisk informasjonshenting og veiledning. Eks – har du liten utdanning samt er religiøs- så nærmer du deg fanatisme og ikke spesielt egnet til å være skg.

Arbeidsinstruks for SKG Følge med undervisningen og hjelpe til når delt skal løse oppgaver Hjelpe lærer når hun ber om det Være generelt hjelpsom for hele klassen, nå du har ekstra tid. Når lærer ønsker det, kan du ta individuelle samtaler og finne ut hvordan deltakerne tenker om å lære norsk – å samarbeide med andre deltakere – sin livssituasjon Observere miljøet i klassen Skriv en liten logg hver dag om hva du gjør.

VÆR VARSOM PLAKAT STILL ÅPNE SPØRSMÅL VÆR POSITIV GI BARE DEN HJELPEN SOM TRENGS! HJELP DELTAKERNE TIL Å FINNE SVARENE SELV! Vi ser at mange mødre tar over helt for barna i bh og lar dem ikke prøve – fortelle svarene

ERFARINGER OG BRUK I OG UTENFOR LÆRINGSINSTITUSJONEN Veitvedt grunnskole: oppgave få foreldre til å komme på foreldremøte- være tilstede på foreldremøte Brannfjell skole – to SKG fra klassen i Furuset kirke var tilstede ved elevsamtale med foreldre. Har ansatt minrådg i 50% stilling. Furuset kirke – en hel klasse som utdannet seg til SKG. Få problemer mellom lærere og deltakere-lærerne er svært positiv til å bruke dem i klassen. Brukt som ”ekspertgruppe” – for eksempel under stasjonsundervisning Selvutvikling – sin egen historie I dag; stor klasse med ungdommer: per i dag fire SKG som behersker ulike språk –urdu, tyrkisk, kurdisk og arabisk. Hvor henter man dem: 18 ferdige SKG fra 13 ulike land i vår database. Definitivt en fordel å ha en egen base på det lokale lærestedet.