Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2"— Utskrift av presentasjonen:

1 Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Voksen-pedagogikk Kurs 2 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

2 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
- Referat og dagens ord - Avtaler til neste gang - Voksnes læring - Oppsummering Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

3 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Hvordan lærer voksne? Voksne har erfaringer. De har opplevd mye, og mange har barn, familie og ansvar. Voksne kjenner seg selv og vet hvem de er. De spør ofte: Hvilke erfaringer har jeg? Hva vil jeg gjøre i framtida? Voksne er selvstyrte. Mange ønsker for eksempel å ta ansvar for sin egen læring. De vet hva de kan og hva de ikke kan. Voksne vil vite at de har bruk for det de lærer. De vil ikke kaste bort tiden. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

4 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Lærer voksne og barn på samme måte? Oppgave 1 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

5 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Hva er nyttig læring? Voksne spør: Hvorfor skal jeg lære dette? Voksne er målrettet. De vil videre i livene sine. Voksne vil bruke det de lærer i hverdagslivet og jobben. Når voksne synes det de lærer er nyttig, vil de gjerne jobbe mer. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

6 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Motivasjon Voksne spør seg selv:  - Klarer jeg dette? - Trenger jeg dette? Å mestre er motiverende. Det gir oss selvtillit. Vi vil vise at vi kan. Vi blir mer motivert når vi klarer noe. Vi blir ofte mer motivert når vi samarbeider med andre.  Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

7 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Voksne kan ofte reagere med motstand i læringssituasjoner. - Hvorfor?  - Hvordan kommer det til uttrykk? Voksne er i et dilemma. Vi både vil og vil ikke lære på samme tid. Motstand Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

8 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Klassen jobber med verb og elevene kommer med eksempler på bruk av verb i preteritum. Så spør en elev: «Hvorfor snakker vi ikke om klokka?» Diskuter: - Hvorfor sier eleven dette? - Hvordan vil du reagere hvis du er lærer? - Hvordan tror du de andre i klassen reagerer? Oppgave 1 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

9 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Oppgave 2 Klassen arbeider med farger. Læreren har diktat. Deltakerne skal farge de tingene læreren leser. En deltaker fargelegger ikke og blir sittende uten å gjøre noe. Læreren spør: «Hvorfor farger du ikke?» Deltakeren svarer: «Det er barnslig. Det er bare barn som gjør det.» Diskuter: Hva tror dere deltakerne kan lære av denne oppgaven? Er dette en bra oppgave for voksne? Hvorfor synes deltakeren det er barnslig å fargelegge? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

10 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Relasjonsbygging Barn godtar i større grad å lære av autoriteter, eldre barn, foreldre og lærere på grunn av aldersforskjell og status. En voksen må ha tillit til dem de skal lære av eller med. Som voksenlærere må vi derfor skape tillit mellom elev og lærer og tenke på hvordan vi møter andre mennesker. Vi må også vise at vi kan det vi skal formidle, og at vi kan formidle den kunnskapen vi har. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

11 Relasjonen mellom deltakere og lærere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Relasjonen mellom deltakere og lærere Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

12 Prestasjon og sårbarhet
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Prestasjon og sårbarhet Som voksen er det veldig ubehagelig å framstå som uvitende eller dum. Vi ønsker ikke å tape ansikt i en læringssituasjon. Voksne kan være mer sårbare enn barn, og voksne i en læringssituasjon krever varsomhet og takt. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI

13 Osloskolen Oslo VO Rosenhof
Hva har vi snakket om i dag?  Husk på dagens ord og referat Oppsummering Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI


Laste ned ppt "Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google