Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Advertisements

Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
UTDANNINGSFORBUNDETS LANDRAPPORT Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem og leder av Sentralt Lederråd Majvik 2-4.september 2013 Landrapport 2013.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Valg i Parat 2009 På valgmøtene skal det velges representanter til Parats representantskap, og til Regionpolitiske utvalg, RPU. - en arbeidstakerorganisasjon.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Fagforbundet Sør-Trøndelag, Røros 8. oktober 2008 LOs distriktssekretær, Kristian Tangen.
Kommunereformen – status
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
SU – Mortenstua skole skoleåret
PRAKTISKE OPPGAVER.
Årsmøte Grafisk bransjeforening Øst, 2017
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Hvilket planstadie er klubben på?
LOGO OG MOTTO FOR
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva er et tariffoppgjør?
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Valgfag innsats for andre
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Den lovgivende makten i Norge
Klubbarbeid Jeg skal snakke om: Jeg skal vise dere: Hva er en klubb?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den matematiske samtalen
Organisasjons-utvikling FO 2019
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Modul 4 – Representasjoner
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
1. Hva er ditt syn på forslaget til Negotia Ung?
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Nå er vi spente!.
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Seksjonssamling grunnskoler april 2019
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd

Sentralstyrets anbefaling Sentralstyret anbefaler for landsmøtet at organisasjonen fortsatt skal være en pådriver for etisk forsvarlig praksis, og videreutvikle arbeidet med profesjonsetikken generelt og Lærerprofesjonens etiske plattform spesielt. Sentralstyret vil også at det skal det utarbeides en strategisk plan for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk for landsmøteperioden 2016–2019 For ytterligere å styrke og støtte vårt arbeid med profesjonsetikk, anbefaler sentralstyret at forbundet etablerer Lærerprofesjonens etiske råd.

Rådet skal fremme verdiene Lærerprofesjonens etiske plattform. Lærerprofesjonens etiske råd skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren til beste for barn, unge og voksne. Rådet skal fremme verdiene Lærerprofesjonens etiske plattform. Rådet skal bidra til økt bevissthet og kunnskap om lærerprofesjonens etiske ansvar og verdier, i samfunnet og i profesjonen. 20.09.2018

Formål forts: Rådet skal løfte fram profesjonsetiske utfordringer i faglige, pedagogiske og politiske sammenhenger der det er relevant for profesjonen. Rådet skal uttale seg fritt og være et rådgivende organ for profesjonen i prinsipielle etiske spørsmål. Rådet skal bidra til debatt, og øke forståelsen for profesjonens unike bidrag i samfunnet. 20.09.2018

Oppgaver: Lærerprofesjonens etiske råd skal løfte profesjonsetiske spørsmål av prinsipiell karakter inn i profesjonen og i samfunnsdebatten, ved for eksempel: • å løfte fram og uttale seg om spørsmål fra profesjonen som er av prinsipiell karakter • på selvstendig grunnlag uttale seg om profesjonsetiske spørsmål i utdanningssektoren 20.09.2018

å være en ressurs i lærerutdanningenes arbeid med profesjonsetikk å skrive kronikker, artikler og holde foredrag, og foreslå relevant forskningsbaserte artikler til www.utdanningsforskning.no (Utdanningsforbundets forskningsformidling på nett) å være en ressurs i lærerutdanningenes arbeid med profesjonsetikk å gi råd til Utdanningsforbundet om innhold til kurs for medlemmer og tillitsvalgte å gi Utdanningsforbundet forslag til revideringer i Lærerprofesjonens etiske plattform 20.09.2018

Sammensetning Rådet består av fem representanter fra lærerprofesjonen som har sitt daglige arbeid i barnehage, skole, støttesystem og lærerutdanninger, og fire representanter med annen relevant fagkompetanse. Rådet skal ledes av en fra profesjonen. 20.09.2018

organisering Utdanningsforbundets sentralstyre har ansvar for å opprette Lærerprofesjonens etiske råd med mandat og sammensetning. De andre lærerorganisasjonene kan inviteres til å delta i prosessen med å opprette rådet. Rådets åremål er fire år. Rådet avholder møter fire ganger per år. 20.09.2018

Evaluering Evaluering Rådets arbeid evalueres i perioden 2016–2019. Evalueringen ferdigstilles før neste landsmøte. Det vil ikke være 133 snakk om store økonomiske kostnader ved å opprette et råd. Rådsmedlemmene vil få møtegodt-134 gjørelse, og dekket reise og kost. Rådets leder bør frikjøpes i en 20-prosentstilling. I tillegg vil det 135 påløpe noen mindre utgifter som for eksempel honorar til artikkelskriving og annen utadrettet 136 virksomhet. Dette vil tentativt gi et årlig budsjett tilsvarende for eksempel et kontaktforum eller 137 utdanningspolitisk utvalg i Utdanningsforbundet. 20.09.2018

Økonomiske kostnader: Det vil ikke være snakk om store økonomiske kostnader ved å opprette et råd. Rådsmedlemmene vil få møtegodtgjørelse, og dekket reise og kost. Rådets leder bør frikjøpes i en 20-prosentstilling. I tillegg vil det påløpe noen mindre utgifter som for eksempel honorar til artikkelskriving og annen utadrettet virksomhet. Dette vil tentativt gi et årlig budsjett tilsvarende for eksempel et kontaktforum eller utdanningspolitisk utvalg i Utdanningsforbundet. 20.09.2018

Våre spørsmål til tillitsvalgte og medlemmer: Dersom Utdanningsforbundet skal etablere et profesjonsetisk råd, hvilket mandat bør et slikt råd ha, og hvordan skal rådet være sammensatt? Er dette ivaretatt i innstillingen fra sentralstyret? Hva bør eventuelt ut/endres/legges til? Nytt: Støttes sentralstyrets innstilling til vedtak, eventuelt hvorfor ikke? 20.09.2018

Innspill fra klubbene : 20.09.2018

Spørsmål til diskusjon Støtter dere sentralstyrets innstilling til vedtak? Hvorfor ? Hvorfor ikke- begrunn Hva burde ev være endret for at dere skulle kunne støtte innstillingen? 20.09.2018