Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppstart SU Jevnakerskolene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppstart SU Jevnakerskolene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppstart SU Jevnakerskolene 11.01.2016
Oppvekst

2 Program Presentasjon SUs formål og mandat SUs representanter
Samhandling mellom partene i SU Delte møter Konstituering – valg av leder, nestleder og sekretær Forslag til årshjul/møteplan – hvilke saker er viktige for oss? Oppvekst

3 SUs formål og mandat Alle grunnskoler skal ha et samarbeidsutvalg. Dette er skolens øverste samarbeidsorgan SU skal særlig arbeide for å fremme kontakten mellom skolen og lokalsamfunnet SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen SU er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ for alle parter i skolesamfunnet Samarbeidsutvalget skal gi råd. Det er så utvalgets leder og rektors oppgave å redegjøre for hvordan rådene (vedtakene) er fulgt opp og hvilke resultater det kan vises til. Samarbeidsutvalget kan også være høringsorganer i skolepolitiske saker, og gi sine råd til rådmann og ordfører. Samarbeidsutvalget må også ta opp forhold ved skolen som ikke fungerer tilfredsstillende og gi kommunen informasjon om det Det er ifølge norsk lov foreldrene som har hovedansvaret for barnas oppdragelse. Dette faktum er det viktig å ha klart for seg i SU. Alle parter er ansvarlige for at samarbeidet skal fungere godt Oppvekst

4 Medlemmene i samarbeidsutvalget skal ivareta interessene til dem de representerer. De må ha god kontakt med ”sine grupper”. Den politiske representanten har et særlig ansvar for å informere samarbeidsutvalget om skolepolitiske saker og bidra til at samarbeidsutvalget kan drøfte saker før de behandles i kommunestyret. Den politiske representanten skal også ivareta skolens interesser overfor kommunestyret Rektor skal legge forholdene til rette slik at utvalget kan fungere og utvikle seg etter intensjonene. Rektor må sørge for informasjon til og fra alle parter og utvalg. Rektor kjenner skolens virksomhet og når ulike saker har frister osv. Derfor har skoleleder en nøkkelrolle når det gjelder å lage en års-/aktivitetsplan for samarbeidsutvalget. Rektor har også i samarbeid med leder av SU, en sentral rolle i oppfølging av vedtak i samarbeidsutvalget og skal melde tilbake hvordan vedtakene er fulgt opp og hvilke konsekvenser de fikk. Elevrådet, FAU o.a. har også et særlig ansvar for å informere og følge opp saker i sin gruppe Oppvekst

5 SUs representanter To representanter for undervisningspersonalet
En representant for andre ansatte To representanter for foreldrerådet – den ene skal være leder av FAU To representanter for elevene To representanter for kommunen – den ene skal være rektor Et utvidet SU er også skolemiljøutvalg. Da utvides SSU med 1 elevrepresentant og 1 foreldrerepresentant Funksjonstid: Alle velges for ett år av gangen, med unntak av kommunestyrerepresentanter som følger valgperioden. Oppvekst

6 Kan SU være SMU? Flere skoler velger å bruke samarbeidsutvalget som deler av skolemiljøutvalget. Det er mulig, men i samarbeidsutvalget er ikke elever og foreldre i flertall. Derfor må det oppnevnes flere representanter fra disse gruppene i skolemiljøutvalget + 1 elev og 1 foresatt Møtene i samarbeidsutvalget og møtene i skolemiljøutvalget bør ha klare skiller, for eksempel ha separate referater. Dere kan velge å legge møtene i skolemiljøutvalget rett før eller etter møtene i samarbeidsutvalget SMU skal gi råd til skolen i arbeidet med skolemiljøet, men har ikke rett til å fatte bindende vedtak. Andre typiske saker for SMU: fysisk miljø, ordensregler, elevundersøkelsen, trivselstiltak. Elevrepresentantene skal ikke være tilstede under saker som omfattes av taushetsplikt etter lover og forskrifter Oppvekst

7 Skolemiljøutvalg (SMU)
Regelverket for grunnskoler Ved hver grunnskole skal det være et skolemiljøutvalg. I skolemiljøutvalget skal elevene, foreldrerådet, de ansatte, skoleledelsen og kommunen være representert. Skolemiljøutvalget skal være sammensatt slik at representantene for elevene og foreldrene til sammen er i flertall. (opplæringsloven § 11-1a) Oppvekst

8 Hvilke saker kan SU behandle – dvs. uttale seg – og gi råd om?
Det kan være: Forslag til budsjett Virksomhets- og utviklingsplaner Plan for hjem-skole-samarbeid Skolens mål og visjon Skoleanleggene Skolens informasjonsarbeid Håndtering av motsetninger mellom hjem og skole Skoleskyss Trafikkforholdene og hvordan skoleveien kan sikres Ordensreglementet Lærings- og oppvekstmiljøet (det psykososiale miljøet) Oppvekst

9 Håndtering av saker Et eksempel – les individuelt (se vedlegg 1)
Oppvekst

10 Samhandling mellom partene i SU
Alle kan melde saker - Ikke private men prinsipielle, gjennom sine representanter i Fau, elevrådet, plangruppa osv Saker kan være til informasjon, man kan be om synspunkter, retningslinjer for hvordan påvirke etc Sakene må være godt forberedt, og alle må ha anledning til å sette seg inn i saken og gjøre nødvendig forarbeid (Det vil sikre reell medvirkning) Når en melder sak: - gjør det skriftlig - si hva saken gjelder - lag forslag til vedtak - si hvordan f.eks. ansatte/foresatte/elever skal informeres/involveres i for- og etterkant Oppvekst

11 Saksliste med vedlegg (sakspapirer) sendes ut minst en uke før møtet
Faste punkter på sakslista kan være: Godkjenning av innkalling Godkjenning av referat Saker fra elevrådet Saker fra Fau Sak 1 Sak 2 Orienteringssaker Saksliste med vedlegg (sakspapirer) sendes ut minst en uke før møtet Rektor i samarbeid ned leder, kaller inn til møte minst en uke før møtetidspunktet Sekretær skriver referat, som sendes leder og rektor til gjennomsyn før rektor legger dette på skolens hjemmeside Vedtak gjøres: I saker der su er rådgivende organ, kan utvalget tilrå/be om/foreslå overfor skolens ledelse at___________ Eller ta endelig avgjørelse i saker der SU har fått delegert myndighet fra kommunen Vedtaket skal inneholde hvem som har ansvar for oppfølging, hvordan den skal følges opp og frist Oppvekst

12 - hvor/når møtet ble avholdt - hvilke saker som ble drøftet
Referatet skal vise: - hvem som var tilstede - hvor/når møtet ble avholdt - hvilke saker som ble drøftet - hvilke vedtak som ble gjort, - ansvar for oppfølging - hvordan saken skal følges opp og frister Medlemmene i Su har et særlig ansvar for å gjøre utvalgets arbeide kjent Oppvekst

13 Kommunikasjon på møtene skal være preget av:
På skolens hjemmeside skal det ligge: Sus formål og mandat Sus representanter Innkallinger og møtereferater Respekt Tillit Åpenhet Likeverdighet Dialog NB! Taushetsplikt Oppvekst

14 Delte møter Presentasjonsrunde + telefonnummer/mailadresser
Konstituering; valg av leder, nestleder og sekretær Forslag til årshjul/møteplan legges frem (se vedlegg 2) Andre saker som er viktige for oss? Hvilke av disse skal inn i årshjulet Avtale fast møtedag etc Jevnaker skole Bergerbakken skole Oppvekst


Laste ned ppt "Oppstart SU Jevnakerskolene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google