Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk

2 Kort historikk 1973: forsøk på å etablere yrkesetisk kodeks mislykkes 1997: samarbeid mellom lærerorganisasjonene om å fremme yrkesetikk i pedagogisk arbeid lykkes, men forsvant gradvis 2003/ forsøk med å skape profesjonsetikk  2006: profesjonsidealer  profesjonsbevissthet … 2009: LM09-vedtak: «… utarbeide yrkesetiske retningslinjer» 2012: Lærerprofesjonens etiske plattform 2012: LM-vedtak: Lærerprofesjonenes etiske plattform skal tas i praktisk bruk – strategisk plan utarbeides…

3 Kjennetegn på en profesjon
Utfører tjenester basert på teoretisk kunnskap – tilegnet gjennom en spesialisert utdanning (7 lærerutdanninger) Utøver yrket i henhold til et politisk gitt samfunnsmandat med autonomi /handlingsrom (lov/rammeplan/læreplaner) Har et felles kunnskapsgrunnlag (fag/pedagogikk/didaktikk) Har en egen profesjonsetikk (Lærerprofesjonens etiske plattform)

4 Lærerprofesjonens etikk – hva og hvorfor?
Lærerprofesjonens etiske plattform er viktig for å: Understøtte etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole Fremme felles ansvar for beslutninger Øke profesjonens etiske bevissthet Høyne tilliten mellom lærerprofesjonen og samfunnet Styrke profesjonens evne til å stå for, og begrunne valgene vi tar Skape profesjonell samhørighet Tydeliggjøre utad hva lærerprofesjonen står for Støtte profesjonen i å korrigere og styre seg selv Profesjonsetikken er vårt felles verdigrunnlag som arbeidet vi utfører i barnehage og skole skal hvile på

5 Status 2015 Lærerprofesjonens etiske plattform – vedtatt av sentralstyret i 2012 Landsmøtet 2012, sak 5: Profesjonsetikk i praksis Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøteperioden 2013–2015 EtiPP: Evaluering av Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk Landsmøtet 2015: Sak om mulig etablering av Lærerprofesjonens etiske råd

6

7 Innledningen

8 Allmenn «grenseløs» godhet
Verdigrunnlaget Allmenn «grenseløs» godhet Å ville godt og å kunne godt Å ivareta både individ og gruppe Å virke for dem det gjelder, der det gjelder

9 Det etiske ansvaret – ulike perspektiver
Den enkeltes ansvar i de direkte møtene med «sine» barnehagebarn, elever og foresatte Den enkeltes ansvar som del av kollegiet på arbeidsplassen Den enkeltes ansvar som del av lærerprofesjonen i samfunnet

10 Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøte-perioden 2013–2015
Felles mål for tiltakene: Stimulere til økt kunnskap om profesjonsetikk på arbeidsplassene Gjøre plattformen kjent og bidra til at den blir tatt i bruk i praksis Bidra til økt bevissthet om hva det innebærer å ha et profesjonsetikk-ansvar på arbeidsplassene

11 Profesjonsetikk – strategiplanen
Fem strategiske satsingsområder med mål og tiltak Lærerutdanningene Ledere Erfaringsdeling og kunnskapsutvikling Samarbeid Profesjonsetikk og politikkutvikling

12 Nettsidene

13 Vi er i fart!

14 Problemstillinger til refleksjon
Hvilken betydning har etisk kompetanse for profesjonalitet? Har etiske retningslinjer og plattformer noen nytte? Hvordan? I hvilken grad og på hvilken måte er etikk og etisk refleksjon en del av din egen arbeidshverdag?


Laste ned ppt "Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google