Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Seksjonssamling grunnskoler april 2019

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Seksjonssamling grunnskoler april 2019"— Utskrift av presentasjonen:

1 Seksjonssamling grunnskoler april 2019

2 Hensikten med seksjonsmøter?
Gjennomgå den faktiske situasjonen på aktuelle områder. Presentere KFF sitt arbeid. Høre medlemmers erfaringer. Danne grunnlag for videre arbeid. Seksjonssamlingene er viktige innspill til styrets behandling og sekretariatets videre arbeid med de aktuelle sakene.

3 Mangel på engasjement for friskoler
KFF kunne vært flinkere KFF er ikke tunge nok. Vi er en 2% virksomhet – ikke 50%. KDs embetsverk kan virke handlingslammet. Er KDs embetsverk negative til friskoler? Det ligger i sakens natur at det er skepsis til endringer som kommer som forslag fra de endringene gjelder. Regjeringen.no

4 Friskoleloven ingen hjertesak
Lite engasjement (og kunnskap?) om friskoler i KDs politiske ledelse. Generelt avmålte i forhold til ideell virksomhet. Friskolelov er ikke «hjertesak» for H slik det var under Bondevik II. Dessuten er vi litt «spedalske». Det skyldes ubehagelig nærhet til «profitørene» og kanskje skepsis til kristen skole. For kompliserte saker. For langt fra realitetene til de politiske føringene.

5 Vi har blitt snakket om på Hadeland
Øke kapitaltilskuddet til friskolene. Legge til rette for at friskolene har mulighet til å gi undervisning av samme kvalitet som den offentlige skolen. Punkt 1 er greit, men det er ikke vår primære løsning. Punkt 2 kan tolkes som at friskoler er litt dårligere. Det får andre mene hva de vil om, men det er ikke tvil om hva dette er ment å bety; like vilkår for elever enten de går på off. eller friskole. Da må friskoler få økonomiske og juridiske rammer som gjør det mulig. Vi har blitt snakket om på Hadeland

6 ARBEIDERPARTIETS DISTRIKTSUTVALG – INNSTILLING TIL LANDSSTYRET «BY OG LAND HAND I HAND» (Dette er landstyrets innstilling som skal behandles av landsmøtet som starter i dag) At konsesjoner til privat skoledrift skal være tidsbegrenset, med krav om ny søknadsprosess og mulighet til demokratisk innvirkning. At kommuner og fylkeskommuner skal ha vetorett mot etablering av privatskoler

7 Innkalt til budsjettmøte
Møte med regjeringsfraksjonen om budsjett – nytt med flertallsregjeringen. KAPITALTILSKUDD SPESIALUNDERVINING Innkalt til budsjettmøte

8 Det er ingen klare definisjoner på rett og gal beregning
Ordninger som er basert på tildeling etter elevtall totalt på skolen eller per skole Tilskuddsordninger som er tilpasset antall elever eller elevtimer med vedtak Kr/elev Kr/vedtakstype Kr/time Alltid avhengig av enhetsprisen. Strekker seg fra det helt ubrukelige til det akseptable Refusjonsordninger basert på faktiske kostnader ved skolen.

9 Friskoler starter i spesped med handicap
«Handicap» oppstår i tilskuddsberegningen. Tilskuddsberegningen: Kostnadsfunksjonen for skoledrift reduseres med prosentandelen timer som benyttes til spesped og annen språkopplæring. Det vil si at med for eksempel 20% timer til dette formålet, blir alle kostnader innen skoledriften redusert med en tilsvarende prosent. (Utgifter til bygg er holdt utenfor) Sum kostander kom. grunnskoler i Norge/avgitte timer= kr/time

10 Det enkle regnestykket:
SSB Korrigerte brt. driftsutgifter funksjon 202, hele landet kr (2016) GSI Sum lærertimer til undervisning Sum årstimer til spes og særsk. språkoppl «Spes. og språk» i prosent av lærertimer 23,47% For hver time til spesped reduseres tilskuddsgrunnlaget med: / = 1.639,- kr/time

11 Vi har foreslått at Klargjør angående pott-begrepet. Men å anvende begrepet pott slik kommuner og fylkeskommuner bruker begrepet i sin tildeling av midler i egne skoler, kan aldri bli aktuelt når det handler om tildeling til friskoler. Dette må tydeliggjøres i en veiledning. Kommuner bør instrueres til samarbeid. Vanlig prosedyre fram til vedtak i kommunen Skolen sender inn plan som godkjennes av kommunen(e) Tildeles midler etter plan eller refunderes etter faktiske kostnader Opplysningsplikt om beregning av satser. Plikt til å ta utgangspunkt i alle reelle kostnader. Likebehandling av elever. De sakkyndige uttalelsene må ta utgangspunkt i den faktiske ordinære opplæringssituasjonen i både de offentlige og de frittstående skolene. Likebehandling av skoler. Fra Prop 78 L ( )Med likebehandling menes at kommunene og fylkeskommunene skal benytte de samme kriterier for tildeling av midler eller på annen måte sikre at friskolene ikke får dårligere utgiftsdekning enn de offentlige skolene.»

12 Assistent I prinsippet blir assistenter bare reduseres med den prosentandelen som spesialundervisning mm utgjør. Det betyr ca 20% reduksjon i assistentmidler. (Friskoler får 85% av dette) Fra eksempelrunden ser vi at assistenter i noen tilfelle holdes helt utenfor via at timetallet for assistent i selve undervisningen godtgjøres til mer omfattende godtgjørelse. I skoleåret 16/17 brukte kommunale skoler assistenttimer hvorav var knyttet til enkeltvedtak etter oppll § 5-1. Det betyr ca 64%. (Det er 1687,5 timer i et assistentårsverk)


Laste ned ppt "Seksjonssamling grunnskoler april 2019"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google