Erfaringer med regionalisering Skatteetaten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Advertisements

Kartlegging av automatiserte avgjørelser i offentlig forvaltning
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Regionalisering i Arbeids- og tjenestelinjen Brukerutvalget for NAV Hedmark 24. mai 2017 // Hans Petter Emilsen.
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
John Alfred Sætre Konkursrådet / SKD
Familieråd En for alle, alle for en
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Regionalisering i NAV Erfaringer
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
TJELDSUND KOMMUNE ca 1250 innbyggere Fastlandet, Hinnøy og Tjeldøy
montessoriforbundet, februar 2018
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Målbildet Stab/støtte
Innledning om KFF-KSS.
Organisasjons-utvikling FO 2019
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Oddbjørn Almli, seniorrådgiver HR
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Kurs for brukere av KFF-KSS
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
1. RKG sekr – innledning Reference site velferdsteknologi
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Orientering HOV 4. juni 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med regionalisering Skatteetaten Helle Hartz Hagen

Skatteetatens organisering SKD SFS, SI, SOL og Oljeskatt 5 regioner fra 2008 Inkl nye oppgaver fra Toll SI fra 2015 Forslag i statsbudsjettet 2018 NAVI til skatteetaten 1250 mrd i inntekter til staten i 2017

Skatt sør - 1 mill. innbyggere Vestfold, Telemark, Buskerud og Agderfylkene ROS 2008 1000 ansatte 2017 ca 700 ansatte i regionen Automatisering av oppgaver Funksjonsorganisering regioner Fastsetting og Veiledning, Kontroll og skattekrim Innkreving inkl faglig oppfølging av SKO SSB statstistikk Folketall 30/3-17 Folketall 30/6-17 Endring Q2 Buskerud 280 099 280 781 + 0,24% Vestfold 247 515 248 337 + 0,33% Telemark 173 301 173 558 + 0,15% Aust-Agder 116 726 117 018 + 0,25% Vest-Agder 184 439 184 833 + 0,21% Skatt sør 1 002 080 1 004 527 Landet 5 267 146 5 277 762 + 0,20% Driftsenhetene Skatteetatens telefontjeneste (SOL),Sentralskattekontoret for storbedrift (SFS) og Statens Innkrevingssentral (SI) håndteres også som regioner styringsmessig. Disse er underlagt Skattedirektoratet og ledes av egne regiondirektører. Hver region er organisert i fem funksjonsområder: Veiledning Veiledning har blant annet ansvar for kampanjevirksomhet, mediekontakt, annonsering, aktivt oppsøkende og forebyggende veiledningstiltak, samt publikumsrettet virksomhet. Fastsetting Fastsetting behandler og kontrollerer oppgaver for alle typer skatte- og avgiftspliktige. Det arbeides også med å fullføre produksjonen av vedtak. Avdelingen er i tillegg ansvarlige for folkeregisterarbeidet. Kontroll og rettsanvendelse Kontroll og rettsanvendelse er ansvarlig for fastsetting der det må gjennomføres kontrollaktiviteter med sikte på å avdekke unndragelser. Enheten gjør egne begrunnede kontrollutvelgelser i tillegg til oppfølging av sentrale tiltak. Videre har enheten ansvar for håndtering av rettsprosesser og klagebehandling. Skattekrim Skattekrim jobber med å avdekke og forfølge alvorlig og omfattende skattekriminalitet. Innkreving Innkreving ivaretar etatens innkrevingsarbeid, samt oppfølging, kontroll og styringsdialog med de kommunale skatteoppkreverne.

Skatt samarbeidspartnere 2008-2017 *tall fra SSB Antall kommuner* 2017 Buskerud 20 Vestfold 12 Telemark 18 A-Agder 15 V-Agder Skatt sør 72 83 kommuner 72* i 2017 Ytterligere reduksjoner fremover 5 til 2 Politidistrikt 1 til 2-(3) NAV-regioner Landsdekkende oppgaveløsning 2 A-tilsynsregioner Samme Tolldistrikt Mange oppgaver løses i 2017 på tvers av geografisk inndeling også i andre etater Sterk økning i antall representanter å forholde seg til i myndighetssamarbeidet NHO, LO, KS Også her er det ulike regioninndelinger, ulike nivåer og samarbeidspartnere Mange gode representanter med vilje til å få ut merverdier i fellesskap

Intern oppgaveløsning skatteetaten Fra regional - på vei til landsdekkende 2008 - funksjonsorganisering i 5 regioner Regiondir. ansvar for alle oppgaver innen sitt geografiske område 2017 – utgangspunkt i 5 regioner, men mange oppgaver løses landsdekkende. Noen eksempler: Felles produksjonsplan fastsetting Alle ressurser styres sentralt – betydlige ressurser i alle regioner Oppgaver spesialisert med 1-2 regioner pr oppgave Riksprosjekter en ansvarlig region, med deltagere fra ulike miljøer i regionene TP, Finans, Nærstående, Fisk Akrim-organisering Hver region har ulik intern organisering – SKS 50 åv Regionale koordinatorer 4 etater/direktorater med hver sin representant i NTKG Styringsgruppe på direktørnivå – Politi, NAV, A-tilsyn og Skatt

Landsdekkende oppgaveløsning Nye skatt Utredes nå. Rapport leveres FIN 15.12 Forslag: Regionene oppløses funksjonsorganiseringen endres Linjeansvar opp til skattedirektørens ledergruppe Landsdekkende ansvar (Innsats, Brukerdialog, Informasjonsforvaltning, innkreving) Spesialisering for noen miljø Kontorstrukturen endres i perioden 2017-2019 Skatt sør fra 20 til 10 kontor

Skatteetaten som ekstern samarbeidsparter Fragmentert samarbeidspartner? Funksjonsorganisering med tilpasninger på kryss og tvers internt gir mange ulike kontaktpunkt til andre etater og samarbeidspartnere Fra regionalt til landsdekkende perspektiv 5 funksjonsområder x 5 regioner ++ Mange grensesnitt når helhetlig innsats kreves F.eks ble Akriminnsatsen prosjektorganisert ROS 2008 har også gitt noen gode erfaringer med større enheter Betydelig utvikling fra fylkesperspektiv til regionnivå – bedre eksternt blikk, mer utadrettet ansvar – og lettere for regionene å kunne ta et større ansvar nasjonalt Samarbeid handler om innstilling og forståelse for felles mål All organisering gir grensesnitt - åpenhet for samarbeid! Samfunnsoppdrag å jobbe i samme retning mot felles utfordringer – klar bedring! God sentral styring kan bidra til fortsatt rasjonelt samarbeid - gode styringsparametere! Nye skatt løser noe - men ikke alt – og nye utfordringer kommer relasjoner og nettverk må bevares og nye relasjoner bygges