Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Egenkontroll og tilsyn Lillehammer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Egenkontroll og tilsyn Lillehammer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
KS Pilotnettverk 2017/2018 Egenkontroll og tilsyn Lillehammer

2 Tilsyn i egen organisasjon
Rammer Gjennomføring 4 samlinger med KS i perioden juni 2017 – februar 2018. Faste deltakere som er dedikert til arbeidet. Aktivt arbeid i mellom samlingene. Opprettet en tilsynsgruppe som skulle gjennomføre arbeidet og med forankring i en Styringsgruppe. Veiledning fra interne ansatte med kompetanse på egenkontroll og tilsyn. Kontinuerlig dokumentasjon rundt arbeidet både fra samlinger og arbeidet i mellom. Tilsyn i egen organisasjon – Med egne ansatte som skulle gjennomføre tilsyn i egen bedrift. Fremdriftsplan for hele prosessen. Nøye planlegging ned på detaljnivå. Forankring i hele tjenesteområde; ledermøter, teammøter, fagdager. Kontinuerlig veiledning fra kvalitetssjef i kommunen – innhente og overføre kompetanse. ISO modellen – Tilsynsfører og Revisorer Ekstern Revisor fra nabo kommune. Bestilling fra TO leder og avdelingsleder – genuint ønske om endring, vet hvor skoen trykker. Tilsyn med Rustjenesten – Åpningsmøte, Intervjuer (6 stk. ledere/ansatte) Sluttmøte. Funn og avvik basert på intervjuer og mottatt dokumentasjon fra avdelingen. Rapport gis tilbake til «Bestiller»– lukkeplan.

3 Tilsynsprosess 1. Avklaring 2. Bestilling 3. Oppstart 4. Gjennomgang 5. Tilsynsdagen 6. Evaluering 7. Rapport 8. Avslutning Benytter pasientene i Rustjenesten seg av individuell plan? Og fremkommer pasientens mål i planen for å sikre brukermedvirkning? Avvik: 72% av pasientgrunnlaget har ikke en individuell plan. 7 av 10 tilfeldig utvalgte har heller ikke mottatt tilbudet om individuell plan. Avvik: Pasientens mål fremkommer kun delvis og brukermedvirkning er ikke tilstrekkelig ivaretatt. Varsel om tilsyn sendes Rustjenesten Åpningsmøte – Intervjuer - Sluttmøte Rustjenesten oppfyller ikke de krav som foreligger i lovverk og føringer vedrørende individuell plan

4 Tilsyn i egen organisasjon
Resultat Suksessfaktorer Dedikerte personer som skal gjennomføre. Imøtekommende og positive kolleger. Endringsfokus og endringsvilje. Evne og mulighet til å prioritere, sette av tid. Tørre å bli blottlagt og sett i kortene Arbeidet er ryddig og formelt. God forankring både oppover og nedover i systemet. Positive tilbakemeldinger fra alle deltakere. Økt forståelse, kompetanse på kvalitetstenkning. Formidlet arbeidet ut til Regionen ved en ekstern revisor som ønsket å følge arbeidet videre. Oversikt over avvik og funn i egen avdeling – vet hva vi må endre. Bevissthet på områder som ikke fungerer optimalt. Verktøy til å styre tjenesten i riktig retning og øke kvaliteten på det vi leverer. Sette inn i system; 2 tilsyn pr år i forskjellige avdelinger som skal undersøke risikoutsatte områder. Utarbeidet en tilsynsmal som kan overføres til andre deler av kommunen. Fokus på kvalitet har resultert i en tjenestemal – gir mer målretta og strukturerte tjenester innad i Tjenesteområde psykisk helse og rus.

5 Arbeidet videre i kommunen
- TO området ønsker å ta metoden systematisk i bruk - dialog med fylkesmann om metode og hvordan vi tenker for å sette arbeidet i systematisk bruk - orientere kommunens utvidede ledergruppe  - orientere kontrollutvalget i kommunen - implementere metodikk og systematikk i kommunen


Laste ned ppt "Egenkontroll og tilsyn Lillehammer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google