Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organiseringen av staten 28. februar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organiseringen av staten 28. februar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Organiseringen av staten 28. februar 2018
Dosent Ingun Sletnes Organiseringen av staten 28. februar 2018

2 Utgangspunkter Utgangspunktet konstitusjonelt er at Kongen, dvs. regjeringen, leder statsforvaltningen, jf. Grl § 3 og Grl. §§ 27 flg. Stortingets rolle; har stor mulighet til å utøve innflytelse gjennom at Stortinget gir lover og har bevilgningsmyndigheten, men har også kontrollbeføyelser, se Grl. § 75. Stortinget kan også treffe anmodningsvedtak, disse er ikke rettslig bindende, men kan politisk være meget viktige Staten er stor og omfatter departementer, direktorater, fylkesmann, universiteter og høgskoler osv. Kommunene er ikke en del av statsforvaltningen De ulike statlige organene står i en rangordning under regjeringen og det enkelte departement Høyrere statsorganer har i utgangspunktet instruksjonsmyndighet over lavere statsorganer, men her har vi en god del unntak Det konstitusjonelle ansvaret for statlig forvaltning hviler på regjeringen og den enkelte statsråd, disse må gå av hvis Stortinget uttrykker mistillit, se Grl. § 15

3 Hvordan reguleres organiseringen av staten?
I utgangspunktet bestemmer regjeringen organiseringen av staten Organiseringen av staten inngår i forvaltningspolitikken som gjennomføres blant annet gjennom regjerings-, departementsvedtak Organiseringen er til dels også lovregulert Eksempler på lover om organisering av statlig virksomhet er; - NAV-loven - Universitets- og høgskoleloven - Forskningsetikkloven Eksempler på lover som regulerer statlig organisering meget kortfattet; - barnevernloven, se bvl. § 2-2 – bufetat (Bufetat er styrt av bufdirektoratet) - helsetilsynsloven En del lover «forutsetter» at et organ fins, se for eksempel forurensingsloven § 81 som sier at Miljødirektoratet er en del av forurensningsmyndighetene, men uten å gi noen regler om organiseringen av direktoratet Prinsipper for organisering av statlig sektor ble senest drøftet på generell basis i St. meld. nr. 19 ( ), vedtatt i Stortinget i 2009

4 Utgangspunkter Utgangspunktet konstitusjonelt er at Kongen, dvs. regjeringen, leder statsforvaltningen, jf. Grl § 3 og Grl. §§ 27 flg. Stortingets rolle; har stor mulighet til å utøve innflytelse gjennom at Stortinget gir lover og har bevilgningsmyndigheten, men har også kontrollbeføyelser, se Grl. § 75. Stortinget kan også treffe anmodningsvedtak, disse er ikke rettslig bindende, men kan politisk være meget viktige Staten er stor og omfatter departementer, direktorater, fylkesmann, universiteter og høgskoler osv. Kommunene er ikke en del av statsforvaltningen De ulike statlige organene står i en rangordning under regjeringen og det enkelte departement Høyrere statsorganer har i utgangspunktet instruksjonsmyndighet over lavere statsorganer, men her har vi en god del unntak Det konstitusjonelle ansvaret for statlig forvaltning hviler på regjeringen og den enkelte statsråd, disse må gå av hvis Stortinget uttrykker mistillit, se Grl. § 15

5 Hvordan ser staten ut? Det er ulike måter å systematisere statlig virksomhet på Kan systematiseres etter hierarki etter tilknytningsform Som ordinære eller uavhengige forvaltningsorganer Eller på andre måter

6 Inndeling etter hierarki
Regjeringen Sentralforvaltningen - Departementene – 15 (kilde regjeringen.no) - Direktoratene, i 2018 var det 67 direktorater (kilde Difi) – øker i antall - det var 60 i 2015 Regionalforvaltning - Fylkesmannen - tolldistrikter, fylkesnemndene, Bufetat regionalt, NAV fylke, Lokalforvaltning - f.eks. statlig del av NAV kontorene

7 Nærmere om regjeringen og departementene
Regjeringen – en del av forvaltningen? Regjeringens oppgaver Regjeringskonferanser og vedtaksform Statsrådene og departementene – se Grl. § 12 Departementenes hovedoppgaver Utviklingstrekk

8 Nærmere om direktoratene
Hva gjør direktoratene? Eksempler på direktorater Utviklingstrekk

9 Fylkesmannen 16 fylkesmenn, 11 embeter fra 2019
Oppgaver; følger dels av lov og dels av instrukser og delegasjonsvedtak Kort om fylkesmannsinstruksen Kort om styring av fylkesmannen

10 Inndeling av offentlig sektor og statlige virksomheter etter tilknytningsform
Kilde: St.meld. nr. 19 ( ) Ei forvaltning for demokrati og fellesskap s. 17.

11 Forvaltningsorganer med særskilte fullmakter
Innebærer en form for fristilling Har større økonomisk handlefrihet Eksempler; - Universiteter og høgskoler - Forskningsinstitutter

12 Forvaltningsbedrifter
Slike hadde vi fire av i 2017: - GIEK - Statsbygg - Statens kartverk - Statens pensjonskasse

13 Inndeling uavhengighet
Uavhengige tilsyn Uavhengige klageorganer etc. Uavhengige konfliktløsningsorganer Uavhengige organer i justisforvaltningen Annet Hvorfor uavhengighet?

14 Organisasjons- og instruksjonsmyndigheten
Organisasjons- og instruksjonsmyndigheten bygger på en hierarkisk organisering Organisatoriske bestemmelser gir kompetanse, men kan også være pliktregler Instrukser skaper plikter Instrukser kan være generelle eller individuelle Grensen kan være uklar, navnet er ikke avgjørende se for eksempel Regjeringsinstruksen som gir organisatoriske bestemmelser

15 Organisasjonsmyndigheten
Grunnloven Regjeringens alminnelige kompetanse Regjeringens alminnelige organisasjonsmyndighet kan begrenses ved lov Grl. § 12 binder dog Stortinget, det er Regjeringen som bestemmer departementsstrukturen Stortinget kan opprette direktorater etc. Delt organisasjonskompetanse mellom regjeringen og Stortinget, lov går foran Stortingets bevilgningsmyndighet begrenser kompetansen Departementenes organisering, se bl. annet reglementet for departementenes organisasjon og saksbehandling

16 Instruksjonsmyndigheten
Regjeringens instruksjonsmyndighet - må utøves ved kgl. res, se for eksempel instruks til direktoratet for samfunnssikkerhet og instruksen for fylkesmannen Departementets instruksjonsmyndighet - ingen formkrav - utøves på ulike måter, tildelingsbrev er vanlig - økonomi-instrukser - rundskriv etc. Instrukser ved bruk av elektroniske skjemaer Uavhengige forvaltningsorganer som domstoler og egne rettssubjekter som kommuner kan i utgangspunktet ikke instrueres av staten Hva vil det si å være uavhengig? Må vurderes avhengig av sammenhengen Kan være sagt tydelig i lovs form, eksempler Typetilfeller Delt instruksjonsmyndighet, typisk delt mellom administrativ og faglig instruksjonsmyndighet, for eksempel fylkesmannen, - se instruksen § 1 Klageinstanser og instruksjonsrett Hva med situasjoner der skjønnsmessige kompetanse i lov er lagt til underordnede forvaltningsorganer? Brudd på instrukser


Laste ned ppt "Organiseringen av staten 28. februar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google