Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik."— Utskrift av presentasjonen:

1 Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter
Adm. Dir. Geir Barvik

2 Sentrale utviklingstrekk
Fra produksjon til velferdsforankring Fra personmarked til kommune Større frihet, ansvar og myndighet til kommunene Fra regelstyring til målstyring Sterkere innretting av midler etter behov – fra generell til selektiv innretning Fra volum til kvalitet Fra investering til konsumentstøtte Satsing på kompetanseutvikling Fra sentralisme til regionalisering

3 Åpenhet, mangfold og samspill
Nye oppgaver – ny logo Åpenhet, mangfold og samspill

4 Regionkontorene Viktig samarbeidspartner for kommuner og byggebransje i sine fylker Står for det meste av Husbankens kundekontakt Nærhet til kommuner og andre samarbeidspartnere Økt effektivitet gjennom regionalisering av oppgaver og rom for lokal tilpasning av virkemidler

5 Hoved-kontoret Viseadm.dir. B. Øistensen
Organisasjonskart Hovedstyret Adm. dir. Geir Barvik Region styret Region styret Region styret Region styret Region styret Region styret Region Hammer-fest Regiondir. S. Sundquist Region Midt-Norge Regiondir. B.T. Welde Forvaltn.- ktr. Dir. R. Robertsen Hoved-kontoret Viseadm.dir. B. Øistensen Stabsdir. I. V. Zapffe Strategi -ktr. Dir. B. Pedersen Region Bodø Regiondir. M. Paulsen Region vest Regiondir. M. Johansen Region sør Regiondir. M. Telnes Region øst Regiondir. A. Sørland

6 Medarbeidere (per 01.01.2008) Antall ansatte 345
Kvinneandel styrer 57 % Kvinneandel ledere 58 % Gjennomsnittsalder 50 år Pensjonsalder år Sykefravær ,67 % Turnover ut, 29 inn 12, 5% av HBs ansatte har deltatt på kompetansegivende utdanning i 2007.

7 Husbanken – en velferdsetat
Boliger til vanskeligstilte er jobb nummer én Pådriver overfor kommuner, utbyggere og andre aktører Skal trå til der det private marked ikke skaper tilfredsstillende løsninger Skal være løsningsorientert og skape resultater gjennom andre Et kompetansesenter for boligpolitikk En åpen institusjon for alle brukere

8 Overordnet visjon for boligpolitikken: ALLE SKAL KUNNE BO GODT OG TRYGT Husbankens virkemidler:
Utviklingsmål: Husbanken som kunnskaps- og kompetansesenter innen boligpolitikk Samarbeid og intensjonsavtaler med bransjen Økonomiske virkemidler – bostøtte, lån og tilskudd

9 Utvalgte tall 2007 Bostøtte 2,34 mrd, 129 700 husstander
Boligtilskudd - Enkeltpersoner 311,6 mill, 1604 husstander - Utleieboliger 184,7 mill, 854 boliger Startlån 3,38 mrd, husstander Grunnlån - Oppføring 6,22 mrd, boliger - Utbedring 527,3 mill, boliger Bolig-, by- og stedsutvikling 43 mill., Groruddalssatsingen Kompetansetilskudd 81 mill, 101 kommuner Konferanser, seminarer, 1017 arr, deltakere kurs og møter

10 Satsingsområder i 2008 Styrke dialogen og pådriverarbeidet overfor kommunene Bidra til å utvikle bedre resultatindikatorer og rapportering på det boligsosiale området Videreutvikle Husbankens rolle som kompetansesenter, med særlig vekt på styrking av formidlingsarbeidet.


Laste ned ppt "Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google