INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forstå bruk og datainnsamling
Advertisements

I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Forstå bruk og datainnsamling
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Forstå bruk og datainnsamling INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 29 august 2011.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Sokrates.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
En introduksjon.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Trym Nordstrand Jacobsen
Synlighet og oppslutning
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Valgfag innsats for andre
Smak på maten!.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
- eksempel fra KROPPSVØING
Hvem eller hva sitter på toppen av pyramiden – hvem bestemmer hva vi skal få lov å holde på med? Foredrag av Thor Olaf Askjer GF
Smak på maten!.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
1. Innledende påstander om organisasjoner
Barnehagenorsk Samling 14
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Lytteforståelse Rammeverket
Sokrates.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Velkommen til foreldremøte
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 Bruk og brukere 30. august 2016 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo johe@ifi.uio.no

Idag Hvem er brukerne? Hva er bruk? Kognisjon Kognitive rammeverk 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Hvorfor forstå brukere og bruk? For å forstå interaksjon For å informere design For å gjøre evaluering av systemer og prototyper For å etablere brukernes krav på fremtidige systemer For å forstå brukernes behov For å forstå brukernes aktiviteter For å forstå brukerens kontekst/situasjon/omgivelse Betingelse for mulighet for å lage ”bedre” systemer ……. 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Bruk? Bruke datamaskinen; hva er målet eller hensikten? Bruke ord? Bruke verktøy? Bruke utstyr? Lytte til musikk, betale en regning, lage en rapport, skrive et brev, samtale med vennen din? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Hvem/hvor/når/hvorfor er brukeren? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Mennesket - brukeren Planlegger, tenker, lærer, husker, forstår andre, snakker med andre, lytter, tar beslutninger, løser problemer, henter informasjon, drømmer, ljuger… ”i hodet aktiviteter”. Sitte på stol, løpe, gå, sykle, padle, ligge, tenke, reise…”i kroppen aktiviteter”. 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Hvordan “forstå” mennesker som brukere? Tanker? Kognisjon? Kropp og bevegelse? Følelser? Behov? Relasjon til steder, andre mennesker, “ting”, omgivelser? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Kognisjon Oppmerksomhet (attention) Persepsjon og gjenkjenning Minne - hukommelse Lese, snakke og lytte Problemløse, planlegge, resonere, lære, utvikle, ta beslutninger 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Oppmerksomhet Fokus – del og helhet Forelesningssalen Gjør at vi kan fokusere på det som er ”oppgaven” eller ”interessen vår” Alle sansene; syn (visuelt), hørsel (lyd), taktilt (ting å kjenne på), lukt, smak 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Video Om oppmerksomhet… https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Implikasjoner – oppmerksomhet Gjør informasjon tydelig Bruke teknikker for å ”fremheve” – farger, rekkefølge, sekvenser, lyder Unngå ”støy” Unngå å bruke ”effekter” kun fordi det er mulig;) 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Persepsjon og gjenkjenning Hvordan informasjon blir ”innhentet” fra verden og omgjort til ”erfaringer” Hvordan ”kjenner vi igjen” noe vi har sett og erfart fra før? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Implikasjoner for design Ikoner – minne om noe i ”verden” Metaforer – gjenkjennbart/familiært Gruppering av informasjon Tydelighet Enkelhet 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Minne Erfare – så gjenskape Vi husker ikke alt, filtrering og ”prosessering” av det vi opplever Betydningen av situasjon/kontekst/omgivelse Huske bilder/tall/tekst/lukter – forskjeller? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Gjenkjenning versus husk Kommando grensesnitt v.s grafiske grensesnitt ”Easier to regonize than recall…” Det er lettere å gjenkjenne enn det er å huske noe. 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Øvelse Se rett frem. Skriv ned hva slags Lukk øynene Åpne øyne Materialer det er på veggene på sidene og bak i dette rommet Hva slags farge, form, materiale er det på klærne til sidemann. Lukk øynene Åpne øyne 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

7 pluss minus 2 Georg Miller – undersøkelser av minne Kortidsminne Langtidsminne 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Mennesker – Maskiner; Minne Menneskenes ”egenskaper” Maskinens ”egenskaper” 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Design implikasjoner - minne Ikke overbelast minne… Design..”recognition is easier than recalling” En måte – mange måter for å gjenfinne; tagging, filstrukturer, farger, tids stempling etc… 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Kognitive rammeverk Interne Eksterne Mentale modeller Gjennomføring og evaluering ”gulf” Informasjons prosess Eksterne Distribuert kognisjon Ekstern kognisjon Embodied/Kroppslig (legemlig) kognisjon 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Mentale modeller Vi utvikler en forståelse av systemet gjennom å lære det – og bruke det Kunnskap er ofte beskrevet som mentale modeller Hva er neste steg i interaksjonen? Hva skal en gjøre ved feilsituasjoner? Bevisste og ”ubevisste” prosesser Dype og grunne modeller – hvordan virker termostaten, og hvordan regulerer jeg temperaturen? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Kognisjon fra ”i hodet” til ”i-verden” Menneske – ting - omgivelse; Verktøy, mennesker, diagrammer, kikkerter… Dele kunnskap – samhandling og samarbeide 30.08.16 INF1500 – kapittel 3

Oppsummering Brukeren – finnes hun? Oppmerksomhet, minne, persepsjon, læring Oppgaver og aktiviteter som brukere gjør via datamaskiner I forhold til oppmerksomhet I forhold til minne I forhold til persepsjon Teoretiske rammeverkt – interne/eksterne 30.08.16 INF1500 – kapittel 3