INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 Bruk og brukere 30. august 2016 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo johe@ifi.uio.no
Idag Hvem er brukerne? Hva er bruk? Kognisjon Kognitive rammeverk 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Hvorfor forstå brukere og bruk? For å forstå interaksjon For å informere design For å gjøre evaluering av systemer og prototyper For å etablere brukernes krav på fremtidige systemer For å forstå brukernes behov For å forstå brukernes aktiviteter For å forstå brukerens kontekst/situasjon/omgivelse Betingelse for mulighet for å lage ”bedre” systemer ……. 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Bruk? Bruke datamaskinen; hva er målet eller hensikten? Bruke ord? Bruke verktøy? Bruke utstyr? Lytte til musikk, betale en regning, lage en rapport, skrive et brev, samtale med vennen din? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Hvem/hvor/når/hvorfor er brukeren? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Mennesket - brukeren Planlegger, tenker, lærer, husker, forstår andre, snakker med andre, lytter, tar beslutninger, løser problemer, henter informasjon, drømmer, ljuger… ”i hodet aktiviteter”. Sitte på stol, løpe, gå, sykle, padle, ligge, tenke, reise…”i kroppen aktiviteter”. 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Hvordan “forstå” mennesker som brukere? Tanker? Kognisjon? Kropp og bevegelse? Følelser? Behov? Relasjon til steder, andre mennesker, “ting”, omgivelser? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Kognisjon Oppmerksomhet (attention) Persepsjon og gjenkjenning Minne - hukommelse Lese, snakke og lytte Problemløse, planlegge, resonere, lære, utvikle, ta beslutninger 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Oppmerksomhet Fokus – del og helhet Forelesningssalen Gjør at vi kan fokusere på det som er ”oppgaven” eller ”interessen vår” Alle sansene; syn (visuelt), hørsel (lyd), taktilt (ting å kjenne på), lukt, smak 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Video Om oppmerksomhet… https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Implikasjoner – oppmerksomhet Gjør informasjon tydelig Bruke teknikker for å ”fremheve” – farger, rekkefølge, sekvenser, lyder Unngå ”støy” Unngå å bruke ”effekter” kun fordi det er mulig;) 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Persepsjon og gjenkjenning Hvordan informasjon blir ”innhentet” fra verden og omgjort til ”erfaringer” Hvordan ”kjenner vi igjen” noe vi har sett og erfart fra før? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Implikasjoner for design Ikoner – minne om noe i ”verden” Metaforer – gjenkjennbart/familiært Gruppering av informasjon Tydelighet Enkelhet 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Minne Erfare – så gjenskape Vi husker ikke alt, filtrering og ”prosessering” av det vi opplever Betydningen av situasjon/kontekst/omgivelse Huske bilder/tall/tekst/lukter – forskjeller? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Gjenkjenning versus husk Kommando grensesnitt v.s grafiske grensesnitt ”Easier to regonize than recall…” Det er lettere å gjenkjenne enn det er å huske noe. 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Øvelse Se rett frem. Skriv ned hva slags Lukk øynene Åpne øyne Materialer det er på veggene på sidene og bak i dette rommet Hva slags farge, form, materiale er det på klærne til sidemann. Lukk øynene Åpne øyne 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
7 pluss minus 2 Georg Miller – undersøkelser av minne Kortidsminne Langtidsminne 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Mennesker – Maskiner; Minne Menneskenes ”egenskaper” Maskinens ”egenskaper” 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Design implikasjoner - minne Ikke overbelast minne… Design..”recognition is easier than recalling” En måte – mange måter for å gjenfinne; tagging, filstrukturer, farger, tids stempling etc… 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Kognitive rammeverk Interne Eksterne Mentale modeller Gjennomføring og evaluering ”gulf” Informasjons prosess Eksterne Distribuert kognisjon Ekstern kognisjon Embodied/Kroppslig (legemlig) kognisjon 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Mentale modeller Vi utvikler en forståelse av systemet gjennom å lære det – og bruke det Kunnskap er ofte beskrevet som mentale modeller Hva er neste steg i interaksjonen? Hva skal en gjøre ved feilsituasjoner? Bevisste og ”ubevisste” prosesser Dype og grunne modeller – hvordan virker termostaten, og hvordan regulerer jeg temperaturen? 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Kognisjon fra ”i hodet” til ”i-verden” Menneske – ting - omgivelse; Verktøy, mennesker, diagrammer, kikkerter… Dele kunnskap – samhandling og samarbeide 30.08.16 INF1500 – kapittel 3
Oppsummering Brukeren – finnes hun? Oppmerksomhet, minne, persepsjon, læring Oppgaver og aktiviteter som brukere gjør via datamaskiner I forhold til oppmerksomhet I forhold til minne I forhold til persepsjon Teoretiske rammeverkt – interne/eksterne 30.08.16 INF1500 – kapittel 3