Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune Men også pappa til denne kjekkasen

3 Theo 9 år Asperger syndrom Fikk diagnosen i 2014
Min læremester når det kommer til ASF

4 Hvilke tilrettelegging gjør vi i vår hverdag.
Går ikke alltid på skinner Krav til struktur hos oss foreldre Fleksibilitet??

5 Struktur og oversikt Fotfølging og mas Oppskriftskort
Malte om en kjøkenvegg Memmoplanner

6 Diskusjon Hva fungerer for dere?

7 Sosial Interaksjon/sosialt samspill
Vansker med sosial interaksjon med andre/deltakelse i sosiale situasjoner. Utfordringer med å følge regler i lek og spill Vansker med å oppfatte sosiale koder og forventninger blant jevnaldrende eller i spesifikke situasjoner Uro og vansker med opprettholdt fokus i samhandlingssituasjoner Barnet viser lite adekvat eller uhensiktsmessig atferd overfor andre i den sosiale situasjonen Personen leker ved siden av heller enn sammen med andre

8 Sosial Interaksjon/sosialt samspill
Har få eller ingen venner til tross for ønske om å ha venner Har liten eller ingen evne til å skaffe seg eller beholde venner Respekterer ikke andres personlige rom Viser begrenset interesse for hva andre sier eller finner interessant Har vansker med å forstå andres følelser Forstår ikke, eller bruker ikke, regler for sosialt samvær Har vansker med å forstå sosiale signaler (f eks høflighet, turtaking i samtaler)

9 Språk og kommunikasjon
Vansker med språk og kommunikasjon Språket vår består av verbal (ca 30%) og non-verbal (ca 70%) kommunikasjon Non-verbal består av ansiktsuttrykk, gester, tonefall mimikk o.l altså det vi kan kalle for kroppsspråk. Personer med ASF har som regel vansker med å tolke og forstå dette non-verbale språket. De kan også ofte mistolke det som skrives og sies da de ofte har en bokstavelig forståelse

10 Sansevansker Lyd Lukt Smak Lys Taktil Kroppstilling

11 Sansevansker Personer med ASF er ofte sensorisk overfølsom.
Lukt, lyd, lys, berøring og smak kan være en utfordring. Hver og en av disse sansene som blir utsatt for et «overgrep» vil være med på å gjøre personen med ASF mindre fungerende. Vi må tilrettelegge slik at personen med ASF kan skjerme seg fra situasjoner som overstimulerer. Overbelastning av sansene kan ofte føre til en eller annen for flukt eller kjemp reaksjon. Stikker av, utagering, «ta kontroll», selvskading/selv stimulering

12 Mat Har vært mange kamper Vansker med enkelte typer mat
Kokte/stekte grønnskaer LØK!!!!!!! Konsistens f.eks fiskegrateng eller klumper i suppe, pastasaus o.l Når jeg har kokt pastaen 10 sek for lenge – igjen Vi må tilpasse måltider. Holde igjen grønnsaker. Stavmikser

13 Rashid hadde lært at det var viktig med god hyene
Hygiene Rashid hadde lært at det var viktig med god hyene

14 Hygiene Har vært utfordrende
Dusjtilvenning (før vi visste om diagnose) Sensitiv hud  tilpasninger Når er det lurt å dusje Håndvask  spesielt etter do Oppskrifter på når og hvordan (memmoplanner) Tannpuss og smak på tannkrem..

15 Funksjonsfall ved overganger
God på å planlegge familielivet.. Bursdag, ferier, jul, haloween…. Osv osv Fungering i hverdagen og spesielt på skolen går ned Så lite overraskelser som mulig Jule- bursdagsgaver Planlegging av ferie  noen ganger år frem i tid.. Kina 2025

16 Stå opp om morgenen/mangel på forståelse av tid

17 Tid Dårlig på å takle at andre har dårlig tid
Å stresse med tiden (f.eks forsove seg) ødelegger det meste av dagen. Klarer ikke å sette seg inn i andres tanker mtp tid. Forberede og forklare Kjenner igjen situasjoner der det har gått galt tidligere, og forbereder dere på det. Ha en plan A, B, C osv

18 Å være åpen om diagnosen
Viktig for at omgivelsene skal forstå Barnet/ungdommen må få være med å bestemme Psykoedukasjon er viktig for å forstå sin egen diagnose

19 Ferie

20 Ferie Må planlegges Bruk visualisering Tenk på alle eventualiteter
Ha en plan på hva dagene skal inneholde

21 Foresattes frustrasjon

22 Foresattes frustrasjon

23 Ressursbasen/Grunnskoleteamet
og-familievern/ressursbasen


Laste ned ppt "Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google